/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Bilka viser vejen! (Billedbestilling)
Fra : Michael Petersen


Dato : 09-08-04 08:24

Ja, jeg er helt imponeret! Hidtil synes jeg det har været temmeligt
besværligt at få fremkaldt sine digi-billeder fordi man har skulle
uploade sine billeder enkeltvis hos alle de udbydere jeg har kunnet
finde. (Samtidig har PC-brugerne haft mulighed for at hente et program
til upload af mange billeder på en gang). Nu var jeg så lige omkring
Bilkas hjemmeside (dem har jeg tidligere brugt til fremkald af billeder
- billigt/fin kvalitet/Mac-understøttelse) og minsandten om de nu ikke
er blevet endnu mere Mac-venlige! Nu har de lagt et program ud til
Mac-brugerne som kan hentes gratis (10 mb) og som både har forskellige
redigeringsfunktioner (a la iPhoto) og samtidig en meget enkelt
bestillingsfunktion som uploader alle de valgte billeder til
fremkaldelse.

Jeg har lige sendt 130 billeder afsted og det spiller bare - jeg har vel
brugt 10% af den tid jeg plejer. Designet er grimt PC-look, men når det
virker er det til at leve med.

God fornøjelse til andre.

Mvh, Michael Petersen

 
 
Henrik Münster (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-08-04 22:21

In article <1gi8v0e.v8d1201tagp78N%micFJERN@reflector.dk>,
micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) wrote:

> Ja, jeg er helt imponeret! Hidtil synes jeg det har været temmeligt
> besværligt at få fremkaldt sine digi-billeder fordi man har skulle
> uploade sine billeder enkeltvis hos alle de udbydere jeg har kunnet
> finde. (Samtidig har PC-brugerne haft mulighed for at hente et program
> til upload af mange billeder på en gang). Nu var jeg så lige omkring
> Bilkas hjemmeside (dem har jeg tidligere brugt til fremkald af billeder
> - billigt/fin kvalitet/Mac-understøttelse) og minsandten om de nu ikke
> er blevet endnu mere Mac-venlige! Nu har de lagt et program ud til
> Mac-brugerne som kan hentes gratis (10 mb) og som både har forskellige
> redigeringsfunktioner (a la iPhoto) og samtidig en meget enkelt
> bestillingsfunktion som uploader alle de valgte billeder til
> fremkaldelse.
>
> Jeg har lige sendt 130 billeder afsted og det spiller bare - jeg har vel
> brugt 10% af den tid jeg plejer. Designet er grimt PC-look, men når det
> virker er det til at leve med.
>
> God fornøjelse til andre.

Tak i lige måde Jeg vil bare sige, at man jo kan gøre det samme i
iPhoto, men det er måske ikke helt så billigt. Vi fik lavet et helt
fotoalbum til min mor med hendes 70-års-fødselsdag. Det var måske
halvdyrt, men det var også flot, og hun blev meget rørt.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Martin Bredthauer (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 09-08-04 23:00

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Tak i lige måde Jeg vil bare sige, at man jo kan gøre det samme i
> iPhoto, men det er måske ikke helt så billigt. Vi fik lavet et helt
> fotoalbum til min mor med hendes 70-års-fødselsdag. Det var måske
> halvdyrt, men det var også flot, og hun blev meget rørt.

Var det i bogform?

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer
| »To err is human; to really f*ck up requires root.« - (partly) Unknown

Henrik Münster (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-08-04 23:15

In article <1gi9zlz.1m8evfp1t0024iN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Tak i lige måde Jeg vil bare sige, at man jo kan gøre det samme i
> > iPhoto, men det er måske ikke helt så billigt. Vi fik lavet et helt
> > fotoalbum til min mor med hendes 70-års-fødselsdag. Det var måske
> > halvdyrt, men det var også flot, og hun blev meget rørt.
>
> Var det i bogform?

Ja. Det er rigtigt, det hedder en bog på Apple'sk. Jeg er vant til at
kalde det et fotoalbum.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Martin Bredthauer (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 10-08-04 20:42

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Ja. Det er rigtigt, det hedder en bog på Apple'sk. Jeg er vant til at
> kalde det et fotoalbum.

Er kvaliteten på linie med alm. papirbilleder? Jeg overvejer nemlig at
få lavet en bog med billeder fra årets sommerferietur.


--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer
| »To err is human; to really f*ck up requires root.« - (partly) Unknown

Henrik Münster (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 10-08-04 21:28

In article <1gibo8x.1r066uvug7gfiN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Ja. Det er rigtigt, det hedder en bog på Apple'sk. Jeg er vant til
> > at kalde det et fotoalbum.
>
> Er kvaliteten på linie med alm. papirbilleder? Jeg overvejer nemlig
> at få lavet en bog med billeder fra årets sommerferietur.

Nu vil jeg jo nødig love dig noget, så du bliver skuffet bagefter. Sådan
et album kan jo godt koste kr. 700,- afhængig af, hvor mange billeder,
der er i det. Mine forældre er meget imponerede, og min far har
fotograferet hele livet. Han har altid brugt Leica med en enkelt
afstikker til Nikon, fordi de lavede en god søger til brillebærere. Uden
at være helt sikker, så mener jeg, han nu har et Leica R8, to Leica M6
(et sort og et krom) samt et mindre Nikon til at have liggende i
handskerummet. Jeg siger det bare for at nævne, at mine forældre (i
hvert fald min far) ikke bare fotograferer på det plan, hvor der er
juleaften i hver ende af filmen og sommerferie i midten, når de får
fremkaldt en film. Omvendt så er min far 74, så måske ser han ikke så
skarpt.
Helhedsindtrykket af bogen er rigtig godt: Flot indbinding og lækkert
papir. Set lidt på afstand, er billederne også rigtig flotte. Men det er
ikke fotopapir. Det er bogpapir i god kvalitet. Det er altså knap så
blankt som fotopapir, og kigger man tæt på, kan man godt se små korn i
billederne. Det er vel dråberne fra printeren. Men det er ikke tydeligt
ved normal betragtning. Jeg er i hvert fald fuldt ud tilfreds med
kvaliteten, og jeg vil ikke være i tvivl om, at jeg ville få lavet en
bog igen, hvis lejligheden byder sig.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark
Fjern fjern ved svar med e-mail.

Martin Bredthauer (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 11-08-04 00:54

Henrik Münster <henrikfjern@muenster.dk> wrote:

> Jeg er i hvert fald fuldt ud tilfreds med
> kvaliteten, og jeg vil ikke være i tvivl om, at jeg ville få lavet en
> bog igen, hvis lejligheden byder sig.

Hvilket layout valgte du. (Jeg synes "collage" ser godt ud, men det er
jo svært at styre hvor billederne dækker hinanden.)

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer
| »To err is human; to really f*ck up requires root.« - (partly) Unknown

Henrik Münster (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 11-08-04 22:18

In article <1gibznq.1spt0j81a18rosN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Henrik Münster <henrikfjern@muenster.dk> wrote:
>
> > Jeg er i hvert fald fuldt ud tilfreds med
> > kvaliteten, og jeg vil ikke være i tvivl om, at jeg ville få lavet en
> > bog igen, hvis lejligheden byder sig.
>
> Hvilket layout valgte du. (Jeg synes "collage" ser godt ud, men det er
> jo svært at styre hvor billederne dækker hinanden.)

Det var bare "Klassisk". Så skiftede vi lidt mellem 1, 2 eller 3
billeder pr. side, så det hang sammen begivenhedsmæssigt. Det giver
mulighed for en lille billedtekst, og ellers er det pænt og overskueligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark
Jeg hedder Henrik og ikke Henry ved svar med e-mail.

Martin Bredthauer (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 09-08-04 23:00

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Jeg har lige sendt 130 billeder afsted og det spiller bare - jeg har vel
> brugt 10% af den tid jeg plejer. Designet er grimt PC-look, men når det
> virker er det til at leve med.

Jeg har også haft gang i det program for nogle dage siden. Det er
rigtigt at det ligner noget fra en PC, og jeg fik det da også til at gå
ned nogle gange (photofun funktionen bar vist rundt på en bug.)

Men som sagt så er prisen ok, men hvad med kvaliteten? Jeg har tidl.
fået fremkaldt hos fuji via digitalshoppen.com og dertilhørende plugin
til iPhoto, hvilket jeg fandt var fint. Er der nogen der har prøvet
begge dele og som vil/kan anbefale den ene fremfor den anden.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer
| »To err is human; to really f*ck up requires root.« - (partly) Unknown

Mic (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Mic


Dato : 10-08-04 21:49

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:
>
> > Jeg har lige sendt 130 billeder afsted og det spiller bare - jeg har vel
> > brugt 10% af den tid jeg plejer. Designet er grimt PC-look, men når det
> > virker er det til at leve med.
>
> Jeg har også haft gang i det program for nogle dage siden. Det er
> rigtigt at det ligner noget fra en PC, og jeg fik det da også til at gå
> ned nogle gange (photofun funktionen bar vist rundt på en bug.)
>
> Men som sagt så er prisen ok, men hvad med kvaliteten? Jeg har tidl.
> fået fremkaldt hos fuji via digitalshoppen.com og dertilhørende plugin
> til iPhoto, hvilket jeg fandt var fint. Er der nogen der har prøvet
> begge dele og som vil/kan anbefale den ene fremfor den anden.

De billeder jeg tidligere har fået fra Bilkas samarbejdspartner (et
eller andet tysk jeg ikke lige kan huske) er kvalitetsmæssigt som de
billeder jeg ellers har fået fra eksempelvis Fuji (gennem Merlin), via
JapanPhoto (de gør det selv) og PhotoTeam (kan ikke huske hvem de
bruger) m.fl.. Så i forhold til pris/kvalitet/brugervenlighed er Bilka
øverst på min topscorerliste i øjeblikket.

Mvh, Michael

Martin Bredthauer (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 11-08-04 00:54

Mic <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> De billeder jeg tidligere har fået fra Bilkas samarbejdspartner (et
> eller andet tysk jeg ikke lige kan huske) er kvalitetsmæssigt som de
> billeder jeg ellers har fået fra eksempelvis Fuji (gennem Merlin), via
> JapanPhoto (de gør det selv) og PhotoTeam (kan ikke huske hvem de
> bruger) m.fl.. Så i forhold til pris/kvalitet/brugervenlighed er Bilka
> øverst på min topscorerliste i øjeblikket.

Jamen så tror jeg da jeg vil prøve Bilkas fotoservice. Tak for info

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer
| »To err is human; to really f*ck up requires root.« - (partly) Unknown

Martin Bredthauer (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 15-08-04 10:20

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Jamen så tror jeg da jeg vil prøve Bilkas fotoservice. Tak for info

Så fik jeg billederne fra Bilka. Programmet til uploadning af billeder
virkede fint og det tog ikke mange dage før de var klar til afhentning.
Godt nok. Billederne blev også gode og til en fin pris så alt i alt var
jeg meget tilfreds. Men efter at ha' set dem igennem et par gange
opdagede jeg at "hud farven" var lidt underlig. Det ser faktisk ud som
om alle personer har pudder på. Det er så'n en underlig rødbrun farve.
Tilfældigvis havde jeg ens billeder fra både Fuji og Bilka, og efter min
mening ser "os med hudfarvet hud" mere rigtig ud når billederne kommer
fra Fuji/Brugsen. Til gengæld er Bilka-billederne mere kontrastrig. En
hvid t-shirt står nærmest som en lysende flade på Fuji-billederne.

Tja, hvad skal man vælge...

(Noget helt andet er at mit nyerhvervede Canon Ixus 400 er svært at
styre mht. autofokus. Ofte stiller den skarpt på små detaljer,
eksempelvis en gren eller et blad, og sætter dermed bringer personen
eller bygningen i midten af billedet ud af fokus. Dybdeskarpheden er
også tit dårlig. Således kan jeg ta' et billede af min søn på cykel,
hvor cykelstyret står knivskarpt, mens hans ansigt står uskarpt. Er der
nogen der har et godt råd?!)


--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer
| »To err is human; to really f*ck up requires root.« - (partly) Unknown

Michael Petersen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Petersen


Dato : 15-08-04 19:56

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:
>
> > Jamen så tror jeg da jeg vil prøve Bilkas fotoservice. Tak for info
>
> Så fik jeg billederne fra Bilka. Programmet til uploadning af billeder
> virkede fint og det tog ikke mange dage før de var klar til afhentning.
> Godt nok. Billederne blev også gode og til en fin pris så alt i alt var
> jeg meget tilfreds. Men efter at ha' set dem igennem et par gange
> opdagede jeg at "hud farven" var lidt underlig. Det ser faktisk ud som
> om alle personer har pudder på.

Ja billeder afslører mange morsomme ting som man slet ikke vidste om
folk...

>
> (Noget helt andet er at mit nyerhvervede Canon Ixus 400 er svært at
> styre mht. autofokus. Ofte stiller den skarpt på små detaljer,
> eksempelvis en gren eller et blad, og sætter dermed bringer personen
> eller bygningen i midten af billedet ud af fokus. Dybdeskarpheden er
> også tit dårlig. Således kan jeg ta' et billede af min søn på cykel,
> hvor cykelstyret står knivskarpt, mens hans ansigt står uskarpt. Er der
> nogen der har et godt råd?!)

lxus-modellerne har vist en plasticoptik af ikke fabelagtig kvalitet så
kameraet har måske en begrænsning der. Dybdeskarhed hænger sammen med
blændetal og lukkertid. Prøv med længere lukkertid og et højere
blændetal. Det burde give reaultat.

Mvh, Michael

Martin Bredthauer (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 15-08-04 21:19

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> lxus-modellerne har vist en plasticoptik af ikke fabelagtig kvalitet så
> kameraet har måske en begrænsning der. Dybdeskarhed hænger sammen med
> blændetal og lukkertid. Prøv med længere lukkertid og et højere
> blændetal. Det burde give reaultat.

Heldigvis har Ixus'en glas optik af en god kvalitet. Blænde og lukketid
har jeg ladet kameraet bestemme, og Ixus'en er vist også ret begrænset
mht. manuelle indstillingsmuligheder, men du har nok ret i at der må
kikkes lidt på mulighederne. Frem med manualen

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer
| »To err is human; to really f*ck up requires root.« - (partly) Unknown

Henrik Münster (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 15-08-04 22:11

In article <1gikz7m.1irhys41kttqikN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:
>
> > lxus-modellerne har vist en plasticoptik af ikke fabelagtig
> > kvalitet så kameraet har måske en begrænsning der. Dybdeskarhed
> > hænger sammen med blændetal og lukkertid. Prøv med længere
> > lukkertid og et højere blændetal. Det burde give reaultat.
>
> Heldigvis har Ixus'en glas optik af en god kvalitet. Blænde og
> lukketid har jeg ladet kameraet bestemme, og Ixus'en er vist også ret
> begrænset mht. manuelle indstillingsmuligheder, men du har nok ret i
> at der må kikkes lidt på mulighederne. Frem med manualen

Det vil jeg nu også sige. Jeg har nøjagtig samme optik i mit Canon S45,
og det tager skam fine billeder. På mange måder er der samme indmad i
mit kamera som i dit, men der er lidt flere manuelle muligheder i mit.
Til gengæld er det større og tungere.
Der er mange der brokker sig over problemer med digitale kameraer.
Typisk er det, at billeder bliver rystede, eller personer slørede, fordi
de bevæger sig. Det hænger ofte sammen med, at digitale kameraer ofte
anskaffes af personer uden forstand på foto, men med interesse for
computere. De kan så ikke forstå, at man ikke kan tage billeder i en
sportshal eller i andre situationer, hvor lyset er dæmpet, og så
samtidig få en hurtig lukkertid, hvor bevægelser kan fryses. Jeg må
tilstå, at jeg også nogle gange har studset over, at der rent faktisk
bruges ret lange lukkertider. Måske skyldes det, at Canon som standard
kører med ISO 50, som er en ret lav lysfølsomhed. Samtidig lader det
til, at kameraet er lidt modvilligt til at øge den, selv om det står på
automatik. Man kan selvfølgelig gøre det manuelt, men det giver jo øget
støj. Endelig faldet objektivets lysfølsomhed, når man zoomer ind. Den
største blænderåbning er kun 4,9 med længste brændvidde, og det er jo
ikke enormt. Det er også med til at give lange lukkertider.
Dit problem er dybdeskarpheden. Da den digitale sensor er langt
mindre end en fotografisk film, har objektiverne på digitale betydeligt
kortere brændvidde. Jo kortere brændvidden bliver, des større bliver
dybdeskarphede. Digitale kameraer har således meget stor dybdeskarphed.
Dit problem er nok, at autofokus har stillet skarpt alt for tæt på. Jeg
er også ofte ude for, at autofokus stiller forkert. Det var jeg også ude
for med at analogt kamera, jeg havde før. Jeg er ikke entydigt
begejstret for autofokus. Canon er endda så avanceret, at kameraet kan
stille skarpt på flere steder i motivet og ikke bare i midten. Kameraet
gætter sig således til, hvor det væsentlige i motivet er. Det er jo
fint, når det væsentlige ikke er i centrum. Problemet er bare, at
kameraet ikke kan læse tanker. Så det gætter ikke helt sjældent forkert.
Jeg har f.eks. nogle rigtig gode billeder, der er blevet piv-uskarpe.
Hvis folk har lukkede øjne eller et fjoget anstigtsudtryk, så er
billederne altid knivskarpe. Det er en af Murphys love.
Jeg prøver at give kameraet god tid til at stille skarpt ved først at
trykke udløserknappen halvt ned. Når kameraet så er indstillet, så tager
jeg billeder. Så bliver billedet også taget, når man vil have de.
Knalder man bare knappen i bund, er der en del forsinkelse, mens
kameraet indstiller. Endelig tager jeg et hav af billeder. Ofte 2,3
eller 5 af samme motiv. På den måde gør det ikke så meget, hvis folk er
lidt uheldige på et enkelt billede. Som regel er det et godt imellem. Så
sletter jeg de dårlige senere, når jeg ser dem igennem i iPhoto. Det
koster jo ikke noget at tage lidt ekstra.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark
Jeg hedder Henrik og ikke Henry ved svar med e-mail.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste