Igang med ccs ?
Fra : Is

Dato : 29-07-04 23:27

Hej

Er denne NG også siden for CSS ?

Jeg er begyndt med lidt css.

Har besøgt HTML.DK om emnet, og jeg synes der står mange gode ting.

Så jeg prøver mig lidt frem.

Men hvordan slår jeg 3 kolonner sammen ? der hvor jeg før skrev :colspan="3"

Da mine kolonner ikke er lige brede, og jeg godt vil bestemme breden, skal
jeg vel bruge noget som det på :
http://html-faq.dk/2006.asp?xstyle=tabelstyle1.css

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-07-04 23:49

Is skrev:

>Men hvordan slår jeg 3 kolonner sammen ? der hvor jeg før skrev :colspan="3"

På samme måde som altid, dvs. det kan css ikke bruges til.

>Da mine kolonner ikke er lige brede, og jeg godt vil bestemme breden, skal
>jeg vel bruge noget som det på :
>http://html-faq.dk/2006.asp?xstyle=tabelstyle1.css

Afhængig af doctype, så kan du gøre det på sædvanlig vis eller
med css, hvis det er transitional html, er det strict, så skal
der bruges css.

Gl.dags måde:

Med css:

eller foretrækker du at have det i særskilt csskode (anbefales),
så med class.

I css:
..classnavn {width: 150px}

og så

Classnavn kan være hvad som helst (uden æøå i),
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-07-04 23:50

Knud Gert Ellentoft skrev:

>eller foretrækker du at have det i særskilt csskode (anbefales),
>så med class.

Alså som i dit eksempel med td1 etc.
--
Knud

Fra : Is

Dato : 30-07-04 00:42

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Alså som i dit eksempel med td1 etc.

Jeg syne ikke jeg kan få det til at virke.

Jeg har forsøgt med en css der er sådan :

td01
{
background : #FF6633;
width : 555px;
font : Verdana;
}
..td02
{
background : #33CC99;
width : 206px;
height : 15px;
}
..td03
{
background : #00FF33;
width : 281px;
}
..td04
{
background : #0099FF;
width : 44px;
}

og på siden lavet dette:

Meningen var så at td01 skulle fylde det samme som td02 + td03 + td04 til
sammen, men td01 og td02 har samme størrelse ??

(det er ikke lagt ud ! )

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-07-04 01:08

Is skrev:

>Meningen var så at td01 skulle fylde det samme som td02 + td03 + td04 til
>sammen, men td01 og td02 har samme størrelse ??

Nej,ikke muligt, du skal stadig bruge coolspan til at slå tre
celler sammen.

For syns skyld med en border, så er det nemmere at se:

CSS:
table, td {border: 1px solid red; border-collapse: collapse}
..td01 {width: 206px}
..td02 {width: 281px}
..td03 {width: 44px}

Tabellen:
Øverste celle
Nederste celle 1
Nederste celle 2
Nederste celle 3
--
Knud

Fra : Is

Dato : 30-07-04 22:40

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Nej,ikke muligt, du skal stadig bruge coolspan til at slå tre
> celler sammen.

Nå -

men nu synes jeg slet ikke jeg ka finde ud af noget som helst, så ej begynde
lidt i det små, og allerede her kommer jeg på nye opgaver.

Jeg er begyndt lidt med H1 H2 osv.

Her driller font lidt.

Jeg synes ikke det virker hvis jeg bare skriver "font" som her :

h3
{
color : #CC9999;
background-color : #0066FF;
text-transform : lowercase;
font : CommercialScript BT;
}

Men hvis jeg skriver "font-family" så virker det .

Hvornår skal jeg bruger "font-family" ?? og hvornår "font" ???

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-07-04 22:56

Is skrev:

>Jeg synes ikke det virker hvis jeg bare skriver "font" som her :

Font er en kortform, hvor du kan putte yderlige ting ind som
font-size, font-weight osv.

Font-family bruges når man kun skal angive fonttypen.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-07-04 23:05

Is skrev:

>men nu synes jeg slet ikke jeg ka finde ud af noget som helst, så ej begynde
>lidt i det små, og allerede her kommer jeg på nye opgaver.

Hvad er det, du ikke kan finde ud af i det tabeleksempel, jeg
skrev?

>Her driller font lidt.

Se iøvrigt
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#font-shorthand
--
Knud

Fra : Is

Dato : 30-07-04 23:16

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvad er det, du ikke kan finde ud af i det tabeleksempel, jeg
> skrev?

Ja det ved jeg ikke rigtigt , jeg havde elles fået det til at virke, og så
ville jeg lige lave lidt om og så gik der ged i det - så jeg prøver
lige med noget lettere først - så komme jeg nok igen .

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-07-04 21:58

Is skrev:

> Jeg synes ikke det virker hvis jeg bare skriver "font" som
> her :

> font : CommercialScript BT;

Når en værdi indeholder mellemrum, skal den puttes i anførselstegn.
Ellers tror css-parseren at du giver to værdier.

Prøv med

    font : "CommercialScript BT";

- i stedet (og overvej at angive alternative muligheder til dem der
ikke har den givne font installeret.

> Men hvis jeg skriver "font-family" så virker det .

Det er nok fordi browseren lettere kan rette fejlen når du bruger
font-family. Når man bruger font, kan man angive op til 6
forskellige egenskaber på samme linje. Derfor kan parseren tro at
det todelte navn på din font er to forskellige egenskaber. Bruger
man font-family, er det kun font-navne der er gyldige værdier.
Derfor kan browserens fejlkontrol formentlig godt klare de glemte
anførselstegn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 31-07-04 22:47

> Prøv med
>
> font : "CommercialScript BT";

----
Det gør ingen forskel .
---

> [...]
> man font-family, er det kun font-navne der er gyldige værdier.
> Derfor kan browserens fejlkontrol formentlig godt klare de glemte
---
Jeg har prøvet med flere skrifttyper og resultatet er det samme

font-family : CommercialScript BT;

denne kan den godt finde ud af - men fjerner jeg "family" er det en anden
skrifttype der skrives , hvilken ved jeg ikke.

Jeg har nu lagt noget ud, også for at prøve at validere på det - og det var
da ikke så dårligt

http://www.dch-haslev.dk/jmail/csstest001.html

og css,en her

http://www.dch-haslev.dk/jmail/dch001.css

H2 kan den ikke læse
H3 kan den godt læse ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-07-04 23:20

Is skrev:

>denne kan den godt finde ud af - men fjerner jeg "family" er det en anden
>skrifttype der skrives , hvilken ved jeg ikke.

>H3 kan den godt læse ??

Som jeg skrev, så er font en kortform for formatering omkring
skrifttype, så du skal have mere end font type stående i den.
(hvilket også fremgår af de link jeg henviste til)

Så det skal være
font :    {40px "CommercialScript BT";}

og slet font-size.

--
Knud

Fra : Is

Dato : 31-07-04 23:30

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> skrifttype, så du skal have mere end font type stående i den.
> (hvilket også fremgår af de link jeg henviste til)

---

Det kommer jeg jo nok til at gi dig ret i , sådan kan jeg også få det til
at virke .

Tak for svar.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Is

Dato : 02-08-04 19:55

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> skrifttype, så du skal have mere end font type stående i den.
> (hvilket også fremgår af de link jeg henviste til)

Et besøg på :
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp

forklarer en hel del.

--