smart menu
Fra : Rune Thougaard

Dato : 05-07-04 13:15

Jeg har lavet en menu med en masse <td> punkt 1 <td> og jeg kunne odt tænke
mig at der ved en mouseover skulle komme en bestemt _baggrund_ frem. Det
skal være en baggrund fordi, så slipper jeg for at skulle side og lave 1000
menu knapper med hver sin tekst.

Hvordan kan jeg gøre dette?

Rune.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-07-04 13:22

Rune Thougaard skrev:

> Jeg har lavet en menu med en masse <td> punkt 1 <td> og jeg
> kunne odt tænke mig at der ved en mouseover skulle komme en
> bestemt _baggrund_ frem.

Må vi se din side? Det er meget lettere at hjælpe på baggrund af et
eksempel online.

Se evt. siden her først <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Thougaard

Dato : 05-07-04 13:31

> Må vi se din side? Det er meget lettere at hjælpe på baggrund af et
> eksempel online.

www.rtk-design.dk/rod/pharmacuro/eks3

indtil nu kan du / i se knapperne "aktive" ved "punk 1".

Rune.

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 05-07-04 13:34

"Rune Thougaard" skrev:
> [...]
> mig at der ved en mouseover skulle komme en bestemt _baggrund_ frem. Det
> skal være en baggrund fordi, så slipper jeg for at skulle side og lave

Prøv at se denne side: http://css.maxdesign.com.au/listamatic/
eller http://www.websitetips.com/css/#cssp

De forskellige eks. kræver at du kender css. Det kan du læse mere om på bla.
http://www.html.dk/tutorials/css/

mvh.
Frederik

Fra : Rune Thougaard

Dato : 05-07-04 13:58

> [...]
> eller http://www.websitetips.com/css/#cssp
>
> De forskellige eks. kræver at du kender css. Det kan du læse mere om på

Jeg kender godt til css, men hvordan laver men mouseover effekten med css,
hvis man kan bruge css til det overhoved.

Rune.

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 05-07-04 14:24

"Rune Thougaard" skrev:
> Jeg kender godt til css, men hvordan laver men mouseover effekten med css,
> hvis man kan bruge css til det overhoved.

Det gør du med :hover. Hover-funktionen gør at man kan ændre udseende af et
link når musen føres hen over linket.

I dit tilfælde skal du enten ændre på baggrundsfarven eller
baggrundsbilledet, det kan gøres på denne simple måde:

Eks. med skift af baggrundsbillede:

a:link {
background: url(../menuknap.gif);
}
a:hover {
background: url(../menuknaphover.gif);
}

Eks. med skift af baggrundsfarve:
a:link {
background: #CCCCCC;
}
a:hover {
background: #999999;
}

Du skal huske også at definere a:active, a:visited og a:focus

Prøv at se på eks. i det link jeg gav dig tidligere til Listamatic
(http://css.maxdesign.com.au/listamatic/).
Eksemplerne er gode og det er bare at kopiere css'en og html'en og prøve sig
frem.

Ellers skal du være velkommen til at spørge igen!

mvh.
/Frederik

Fra : Rune Thougaard

Dato : 06-07-04 12:42

"Rune Thougaard" skrev:

> [...]
>
> I dit tilfælde skal du enten ændre på baggrundsfarven eller
> baggrundsbilledet, det kan gøres på denne simple måde:

Tak så virker det: www.rtk-design.dk/rod/pharmacuro/eks3

Rune.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-04 16:44

Rune Thougaard skrev:

>Jeg kender godt til css, men hvordan laver men mouseover effekten med css,
>hvis man kan bruge css til det overhoved.

Der er inspiration her:

http://www.thorsenholm.dk/misc/fancynoappletmenu.html

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-07-04 13:45

Rune Thougaard wrote:

> [...]
> skal være en baggrund fordi, så slipper jeg for at skulle side og lave 1000

Good thinking! Prøv at se
<http://www.thorsenholm.dk/misc/fancynoappletmenu.html>, og kombiner evt
med at bruge <li> til din menu i stedet for <td>'er (det er det links'ne
fra Frederik Sigurd handler om).

Spørg igen hvis ikke det er hjælp nok

mvh

Jesper Brunholm

Fra : timm

Dato : 05-07-04 20:24

Rune Thougaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> skal være en baggrund fordi, så slipper jeg for at skulle side og lave 1000

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : timm

Dato : 05-07-04 20:27

> [...]
> skal være en baggrund fordi, så slipper jeg for at skulle side og lave 1000

hmmmm ... jeg prøver lige igen

Uanset hvad du gør, så skal du ind og rette i dine menuer. Jeg mener ...
linktekster, url mv. skal jo tilpasses individuelt. Men hvis du benytter dig
af lidt css, kan du spare dig selv for en masse arbejde.

Se eksempler på fede css menuer her:
http://www.a-begynder.dk/scripts/css/eksempler/ex_menu.htm

Og du kan let og hurtigt lave dem alle (og mange flere) med denne generator:
http://www.a-begynder.dk/tools/menu/menu.htm

Venlig hilsen
Timm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-07-04 21:45

timm skrev:

> Uanset hvad du gør, så skal du ind og rette i dine menuer. Jeg mener ...
> linktekster, url mv. skal jo tilpasses individuelt. Men hvis du benytter dig
> af lidt css, kan du spare dig selv for en masse arbejde.

Så langt er vi helt enige

> Se eksempler på fede css menuer her:
> http://www.a-begynder.dk/scripts/css/eksempler/ex_menu.htm

- her begynder det til gengæld at knibe gevaldigt - jeg vil i hvert fald
tilråde at man overvejer fordelene ved validerende sider og at det er
godt ud i andet og mere end Explorer 6 inden man kaster sig ud i disse
"fede" menuer :-/

brug listamatic i stedet

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-07-04 21:49

timm skrev:

> Se eksempler på fede css menuer her:
> http://www.a-begynder.dk/scripts/css/eksempler/ex_menu.htm

Dårlige eksempler. Der er fejl i både css- og html-koden og
menuerne virker ikke i Mozilla/Firefox.
--
Jens Gyldenkærne Clausen