Hjælp til font-family i CSS
Fra : Sebastian Mathias La~

Dato : 01-07-04 09:20

Når jeg validerer mit stylesheet får jeg advarslen:
"Line : 0 font-family: You are encouraged to offer a generic
family as a last alternative"

Jeg ved godt at det betyder at jeg skal vælge en
'fall-back'-skrifttype, hvis nu brugeren ikke har den valgte
skrifttype installeret. Har læst det på www.w3.org.
Men jeg ved ikke hvordan jeg får bragt det i orden. Fejlen ligger
sandsynligvis i linje 67 og 73.
http://www.ceep.dk/mor/css/mor.css

Hvad gør jeg?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Lund

Dato : 01-07-04 09:52

Sebastian Mathias Lange wrote:

> [...]
> skrifttype installeret. Har læst det på www.w3.org.
> Men jeg ved ikke hvordan jeg får bragt det i orden. Fejlen ligger

Læser om "generic font families" på w3.org:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#generic-font-families

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-07-04 09:56

Sebastian Mathias Lange skrev:

> Jeg ved godt at det betyder at jeg skal vælge en
> 'fall-back'-skrifttype, hvis nu brugeren ikke har den valgte
> skrifttype installeret.

Netop.

> Men jeg ved ikke hvordan jeg får bragt det i orden.

Prøv at se på din egen kode til body:

   font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;

- og sammenlign med koden til p.p2 / a.p2 (som i øvrigt med fordel
kunne sammenskrives: p.p2, a.p2 { /* css-kode */ } )

   font-family: Tahoma;

I første tilfælde giver du 4 specifikke og en generisk font-
mulighed til browseren (sans-serif er en af de generiske fonttyper
- serif er den anden almindelige af dem, men der lidt flere - se
siden her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/fonts.html#value-def-generic-family>)

I andet tilfælde giver du kun én valgmulighed - så hvis Tahoma ikke
er installeret på computeren, må browseren bare vælge frit.

Du kan få valideringsmeddelelsen til at forsvinde ved blot at
tilføje sans-serif til fontlisten, men jeg vil foreslå dig at bruge
lidt flere alternativer - du kan fx bare sætte body-listen bagved:

   font-family: Tahoma, Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-
serif;
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sebastian Mathias La~

Dato : 01-07-04 10:35

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> lidt flere alternativer - du kan fx bare sætte body-listen bagved:
>
>    font-family: Tahoma, Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-

Wow, sejt, tak!
Nu er jeg sluppet af med fejlmeddelelsen efter at have gjort hvad du
sagde... Mange tak