Gratis online bog om databaser
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 11-08-04 00:49

Hej,

Kan I anbefale en gratis online bog om databaser?
Jeg leder efter noget som beskriver ting som normalformerne, forskellige
typer af relationer, osv.
Gerne noget på dansk.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : Claus Abildgaard Chr~

Dato : 11-08-04 01:03

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> [...]
>
> Kan I anbefale en gratis online bog om databaser?
> Jeg leder efter noget som beskriver ting som normalformerne, forskellige

Du kunne evt. tage et kig på Philip Greenspuns SQL for Web Nerds.
Der står nogle af de ting du eftersøger. Den er godt nok ikke på
dansk, men han forklarer tingene ret godt.
http://philip.greenspun.com/sql/

Skulle du få lyst til at investere i en bog, er Database System
Concepts, efter min mening, ganske glimrende.
http://www.cs.yale.edu/homes/avi/db-book/index.html

--
Claus Abildgaard Christensen
http://abildgaard.de/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-08-04 09:43

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

> Kan I anbefale en gratis online bog om databaser?
> Jeg leder efter noget som beskriver ting som normalformerne,
> forskellige typer af relationer, osv.
> Gerne noget på dansk.

Personligt kan jeg ikke holde ud at læse større tekstmængder ved en
skærm.

Jeg vil anbefale Joakim Dalbys Databasehåndbogen. Den er på dansk
og giver en ganske grundig indføring i centrale databaseprincipper.

Den kan lånes på biblioteket eller købes brugt (jeg fandt fx et
eksemplar på Google til 150).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 11-08-04 11:16

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Personligt kan jeg ikke holde ud at læse større tekstmængder ved en
> skærm.

Det kan jeg godt klare.

> Jeg vil anbefale Joakim Dalbys Databasehåndbogen. Den er på dansk
> og giver en ganske grundig indføring i centrale databaseprincipper.

Ok.

> Den kan lånes på biblioteket eller købes brugt (jeg fandt fx et
> eksemplar på Google til 150).

Link til brugt bog?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-08-04 11:34

<http://www.google.dk/search?q=databaseh%C3%A5ndbogen&btnI=Søg+direkte>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-04 18:19

Thomas Damgaard Nielsen <tdn@ircnet.org> wrote:

> Kan I anbefale en gratis online bog om databaser?
> Jeg leder efter noget som beskriver ting som normalformerne, forskellige
> typer af relationer, osv.
> Gerne noget på dansk.

http://www.tolstrupdata.dk/books/delphi.htm

Nederst er der tre links til databaser. På dansk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 12-08-04 19:48

Per Rønne wrote:

> http://www.tolstrupdata.dk/books/delphi.htm
>
> Nederst er der tre links til databaser. På dansk.

Hmm... Det nederste har lidt teori om databaser. Det andre to er om
databasebrug i Delphi-aplikationer.
Jeg kigger lige på den nedereste af dem. Det ser rimligt let fordøjeligt
ud. Tak.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-08-04 03:53

Thomas Damgaard Nielsen <tdn@ircnet.org> wrote:

> Jeg kigger lige på den nedereste af dem. Det ser rimligt let fordøjeligt
> ud.

Det er også beregnet til brug i gymnasieskolernes datalogiundervisning.
Ganske elementært.
--
Per Erik Rønne