nitrox
Fra : Michael Ottesen

Dato : 10-08-04 20:12

Hvordan er det lige det er med O2 service.

Flasken og ventilen skal være renset ikke ???

hvordan får man det gjort og hvad koster det og kan den så kun bruges til
Nitrox ???

Michael

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-08-04 21:07

On Tue, 10 Aug 2004 21:11:44 +0200, Michael Ottesen wrote:

> Hvordan er det lige det er med O2 service.
>
> Flasken og ventilen skal være renset ikke ???

Jo, alt hvad der kan komme i kontakt med ilt skal være renset. Samtidig
skal alle O-ringe være O2 kompatible, typisk er de grønne istedet for
sorte således man altid kan kende forskel på dem.

> hvordan får man det gjort og hvad koster det og kan den så kun bruges til
> Nitrox ???

Sidst min flaske skulle renses (det skal den hvert år) der gjorde jeg det
selv i klubben med hjælp fra en af vores nitrox blendere. Det indvolvere
at få gjort flasken 100% rustfri indvendig (hvis den altså er lidt
angrebet). Og derefter skylle den med opvaskemiddel (til opvaskemaskine)
og kogende vand, således man får opløst alt evt. fedt og olie der
måtte være i flasken. Derefter skylles flasken grundigt i kogende vand
(mange gange) så al opvaskemidlet er væk. Til sidst skal den tørres
(evt. med trykluft for at gøre det så hurtigt som muligt). I mellemtiden
skal ventilen skilles fuldstændig ad og ligeledes skylles i opvaskemiddel
og skylles helt rent i vand bagefter, alle O-ringe skal efterses og evt.
skiftes, samt smøres med O2 kompatibel 'fedt'. Efter alle dele er
grundigt tørre og samlet sættes ventilen på flasken og den kan fyldes
med luft. *Al* luft du fylder på den skal være nitroxrenset, dvs. det
skal gennem et nitroxfilter, der fjerner evt. olie og lign. fra luften.
Dette kan de alm. luftfiltre ikke klarer! Hvis du bare een gang fylder
uden nitroxfilter skal den renses igen!

Du kan naturligvis sagtens dykke med alm. atmosfærisk luft, men det skal
bare være nitroxrenset hvis du vil være sikker på at den er i O2
service. I klubben (aalborg sportsdykkerklub) har vi altid nitroxfilter
på vores kompressor, således at alle flasker bliver fyldt gennem dette.
Derved er vi sikre på at der ikke ved et uheld kommer 'alm' luft i en
nitroxflaske. For rensningen giver vi vistnok 100-150kr til blenderne da
de har udgifter til O2-service 'fedt' og lign. Fuldt fortjent IMO!

Der er også dykkerbutikker der kan rense, men husk lige at spørg dem om
det er til O2-service eller 40% nitrox de renser! Hvis der i klubben
bliver fyldt med dekanteringsslange, _skal_ den være i O2 service, mens
hvis den fyldes fra continues anlæg, skal den IIRC kun være renset til
40% nitrox. Det er vist specielt O-ringene der er det faldende punkt der!

Jeg har een gang fået min flaske renset i butik, og det gav jeg 350-400kr
for. Næste gang bliver det også i butik, hvis jeg ellers kan finde een
her i Århus der kan gøre det, da jeg ikke længere har den fornødne tid
til at rense selv.

En ting du skal være opmærksom på er, om din ventil kan komme i
O2-service, min 'gamle' ventil (Oceanic mener jeg det var) kunne ikke
renses da man ikke kunne skille den helt ad, derfor fik jeg den skiftet
til en Sherwood ventil.

Men hvis du er i klub og der er uddannede blendere, så tag en snak med
een af dem.

Mvh
Thomas

Fra : HKN

Dato : 11-08-04 07:35

"Michael Ottesen" <siogmi@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Flasken og ventilen skal være renset ikke ???
>
> hvordan får man det gjort og hvad koster det og kan den så kun bruges til

Jeg vil til dels give Thomas ret i hans meget udførlige beskrivelse. Jeg vil
blot kommentere at det er muligt at benytte helt alm udstyr - altså det
udstyr du bruger i dag - uden O2 rensning op til 40% O2, hvis du får fyldt
fra et continous flow anlæg - dvs et anlæg som blander N og O2 inden det
kommer i flasken. Dog skal alle O-ringe - svjv - være O2 renset/skiftet.

-Henrik

Fra : mads brøndsted

Dato : 11-08-04 21:44

Det Varme vand kan give store problemer.

jeg bruger kun koldt vand, og noget rustfrit log affald. (gerne halvmåne
formet.)

Mads

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-08-04 18:15

On Wed, 11 Aug 2004 21:44:05 +0100, mads brøndsted wrote:

> Det Varme vand kan give store problemer.

Hvordan? Fordelen ved meget varmt vand (kogende) er jo at det nærmest
fordamper selv, og dermed er det nemmere at få alt vandet ud af flasken.

Jo længere tid den står i alm. luft jo værre?

/Thomas

Fra : HKN

Dato : 12-08-04 22:13

Varme virker som en katalysator for kemiske processor/reaktioner - derfor
vil der komme rust med varmt vand.

-Henrik