OWD og dykkerklubber.
Fra : Jp J

Dato : 10-08-04 17:00

Jeg søger efter et godt råd.

For omkring en måneds tid siden fik jeg mit OWD. Og nu mangler jeg sådan set
en klub hvor jeg kan få samlet lidt bundtid ( læs erfaring ) før jeg vil
videre på AOWD og RD.

Jeg har kikket lidt rundt på de forskellige nordjydske klubber, der
repræsenterer sig på nettet. Og fælles for dem jeg har set, er at de enten
kun tager CMAS, eller de som kalder sig "åbne", og tager PADI, kræver AOWD
og RD.

At man "kræver", at klubbernes medlemmer kan en vis grad af førstehjælp, kan
jeg sagtens forstå. Til en vis grænse kan jeg også forstå argumentet om de
"dybe" dyk ( men en lille skæv skelen til mit søkort over kattegat ). Så jeg
gider på ingen måde vikle mig ud i ævlet ( undskyld, diskusionen ) om PADI's
versus CMAS' uddannelsessystemer. Jeg har valgt min indfaldsvinkel, andre
har valgt anderledes - men det fælles mål må *sgu* da være oplevelserne !?!.

Men her er det, at det råd jeg søger kommer ind i billedet. For når man, som
jeg, er sådan en hængerøv, der vil have noget erfaring, FØR jeg har lyst til
at skulle på de større dybder ( AOWD ) så har man alså et problem - DVS. jeg
kan godt "få lov" til at melde mig i en klub, jeg kommer bare ikke i vandet
!!

Så det tip jeg søger er : Hvor, inden for menneskelig køreafstand fra Hobro
/ Aalborg, findes der en klub, der tager OWD'ere ind ? - Eller skal jeg
virkelig til at finde andre ligestillede, og starte en klub selv ?

Mvh.
JpJ

Fra : Lars Danielsen

Dato : 10-08-04 22:13

"Jp J" <jp.jensen@n_o_s_p_a_m.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> / Aalborg, findes der en klub, der tager OWD'ere ind ? - Eller skal jeg
> virkelig til at finde andre ligestillede, og starte en klub selv ?

Hej JpJ

I Aalborg Svømmeklubs Sportsdykkerafdeling (i daglig tale ASS) kan du
sagtens blive medlem med et OWD bevis.

Du skal i en svømmehal aflægge den årlige obligatoriske
træningstilstandsprøve, der blandt andet består af bjærgning, parånding og
en tur i vores undervandforhindringsbane.
Du skal også have lavet et helbredscheck, som evt. kan gøres af vores faste
dykkerlæge sammen med vores elever i februar.
Du skal dykke efter klubbens sikkerhedsregler
Og du må ikke dykke ud over hvad dit certifikat viser at du er uddannet til.

Alt i alt nogle regler som man vist ikke kan sige er urimelige, samtidig kan
jeg oplyse at ovenstående regler gælder for alle i klubben uanset hvor mange
stjerner man kan klæbe på sit bevis, eller hvor mange bogstaver det består
af.

Hvis du vil høre mere om vores pragtfulde klub er du meget velkommen til at
besøge os på en klub aften der er hver tirsdag fra 1930 - ?
Vi bor på Aalborg friluftsbads område - indkørsel fra færgelejet ved Egholms
færgen.

Jeg vil også meget gerne sende dig lidt info om klubben hvis du har lyst til
at læse lidt om os.

Med venlig hilsen

Lars Danielsen
Uddannelses leder
Aalborg Svømmeklubs Sportsdykkerafdeling

Fra : Carsten Buhl

Dato : 11-08-04 20:31

Hej JpJ,

jeg er af den opfattelse, at du lige sågodt kan tage AOWD med det samme.

Jeg tog selv OWD i Rødehavet august 2001. I marts måned året efter tog
jeg AOWD hos et dykkercenter i Århus (Jeg bor selv i Hobro). Eftersom jeg
havde holdt en pause fra dykningen på næsten et halvt år, valgte jeg med
dykkercentret, at genopfriske de basale øvelser i en svømmehal.

Da dit OWD-certifikat kun er omkring en måned gammel, skulle du jo sådan
set have dine dykkerfærdigheder i frisk nok erindring til at kunne påbegynde
et AOWD-kursus uden videre. Da jeg startede på AOWD-kurset, havde jeg
kun 10-12 rødehavsdyk i logbogen. Efter den nævnte genopfriskning kunne
jeg uden problemer gennemføre AOWD-kurset.

Det er mit indtryk, at man som nybegynder udi dykningen i vore hjemlige (og
skandinaviske) farvande er bedre rustet, hvis man har taget AOWD-kurset.
I den forbindelse kan du med fordel vælge et AOWD-kursus, hvor trødragts-
dykning indgår.

Der er jo heller intet til hinder for at du som nycertificeret AOWD-dykker
opsamler bundtid og erfaring ved at dykke passende konservativt. Hvis du
vil prøve kræfter med de større dybder, kan det som nyudsprungen AOWD'er
ligeledes være en fordel at tage med på en forlænget weekend til Norge.
Her sigtbarheden langt bedre end i Danmark.

Min konklusion er derfor (hvis du vil fortsat vil uddanne i PADI-regie):

Få taget det AOWD-kursus (gerne med tørdragtsdykning) og fortsæt med
at dykke inden for dine grænser.

Mvh. Carsten

Fra : Jp J

Dato : 11-08-04 23:03

<snip> Da dit OWD-certifikat kun er omkring en måned gammel, skulle du jo
sådan
> set have dine dykkerfærdigheder i frisk nok erindring til at kunne
påbegynde
> et AOWD-kursus uden videre. </snip>

Som sådan kunne jeg sagtens, men det har jeg ikke lyst til. Jeg har det best
med at samle erfaring, før jeg går til næste niveau. Uden jeg skal stille
mig til dom, over hvad andre gør, kan jeg kun sige, at for mig er det en
form for sikkerhed. Jeg vil hellere begå mine brølere på 10m end på 30.

<snip> I den forbindelse kan du med fordel vælge et AOWD-kursus, hvor
trødragts-
> dykning indgår.

Tørdragten tager jeg lige senere, foreløbigt vil jeg have 100% styr på BCD
og opdrift etc.

<snip> Der er jo heller intet til hinder for at du som nycertificeret
> [...]
> vil prøve kræfter med de større dybder, kan det som nyudsprungen AOWD'er
> Få taget det AOWD-kursus (gerne med tørdragtsdykning) og fortsæt med

Enhver form for dykning skal foregå indenfor de grænser, den pågældende
dykker er uddannet / certificeret til . Dét er indiskutabelt, der kan vi på
ingen måde være uenige. Jeg mener også, at jo mere konservativt man dykker,
uanset dybde, jo større er sansynligheden for at komme op igen i brugbar
stand.

Så, Carsten, som du kan se er jeg fsv. enig med dig. Men hvis du prøver at
læse mit indlæg igen, så læg mærke til, at det ikke var problematikken
omkring at kunne komme videre, rent certificeringsmæssigt. For det er "bare"
at melde sig til de respektive kurser, når man ellers har de krævede antal
dyk ( som kan tages på div. resort-ture ) - no problemo. Jeg vil også
videre, og vil have en RD. Men jeg har bare ikke så travlt med dén side af
sagen. Dét mit indlæg handlede om, var mine muligheder for at blive medlem i
en klub på mit nuværende niveau, altså OWD.

Efter det indledende indlæg har jeg modtaget mails fra forskellige klubber.
Og jeg må erkende, at der faktisk findes CMAS klubber, der virkeligt ER
åbne, og tager folk med OWD ind som aktive medlemmer. Kravene varierer lidt
fra klub til klub, så der må man som OWD'er lige spørge sig lidt frem. Men,
det kan altså lade sig gøre

JpJ

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 15-08-04 09:35

Hej
Ikke noget problem
Bare gå ind på Løgstør sportsdykjkkerklubs side / sikkerhedsregler
og se du kan sagtens være medlem, bare du overholder klubbens
sikkerhedsregler

MVH Svend Erik