Manglende genkendelse af harddiske ved ops~
Fra : TROS

Dato : 10-08-04 13:43

Hej Gruppe,

Jeg har - efter meget besvær bla. med geninstallation af XP Home - fået
installeret en ekstra harddisk som slave. OS ligger på masteren.

Mit problem er nu at disse diske ikke genkendes i opstarten på computeren -
dog er det sket at den har fundet dem een gang ud af mange.

Jeg kan heller ikke få fat i BIOS, den reagerer simpelthen ikke på
DEL-tasten (det er den der skal bruges). Det er lykkedes at få forbindelse
en enkelt gang, og der kunne BIOS godt finde diskene når jeg auto-detectede
dem i CMOS.

Jeg kan kun starte computeren op via installations-CD'en fra XP og via
reperation.

Jeg bruger AWARD MODULAR BIOS V6.00PG og har to diske på hhv. 40 og 120 GB
som master og slave. Der er kun een installation af OS på c-drevet. Det er
en AMD Athlon XP 1700+, hvor der er 512 ram installeret i 2 blokke.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-08-04 15:45

"TROS" <rosenlind@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som master og slave. Der er kun een installation af OS på c-drevet. Det er
> en AMD Athlon XP 1700+, hvor der er 512 ram installeret i 2 blokke.

Du er selvfølgelig helt sikker på, at de er jumpet rigtigt? Ellers vil de
typisk ikke kunne genkendes, men man kan være heldig/uheldig at bios ser
dem.
Det kan også være, at de 2 bare ikke kan på samme kabel.
Så prøv at sætte din slave på ide2 i stedet for.

Kurt

Fra : TROS

Dato : 11-08-04 21:03

Hej igen,

Jeg har dobbeltchecket jumber's og de er ok. Det bliver heller ikke bedre af
at jeg sætter HD'ere i hver sin IDE.

Er der andre forslag ?

Fra : Peter Holm

Dato : 14-08-04 08:25

TROS wrote:
> Hej igen,
>
> Jeg har dobbeltchecket jumber's og de er ok. Det bliver heller ikke
> bedre af at jeg sætter HD'ere i hver sin IDE.
>
> Er der andre forslag ?

prøv at installre diskene med dertilhørende værktøjer fra fabrikanterne,
feks. Seatools for Segate. Boot maskinen op på disketter lavet disse tools.
Jeg løste et lignende problem på denne måde.
Jeg har iøvrigt oplevet, at en HD fra WD skulle jumpes 'forkert' for den
virkede. Den sad som Slave på IDE1, men ville kun køre når jumperen blev
fjernet, hvilket vist nok slet ikke var en mulig korrekt indstilling.

Mvh
Peter