CMAS * eller CMAS **
Fra : news.sunsite.dk

Dato : 10-08-04 12:35

Hej Gruppe

Spørgsmål til jer der er medlem af klubber der uddanner CMAS dykkere.

Hvilket bevis uddanner i nye dykker til CMAS * (med 5 dyk når de er færdige)
eller CMAS ** (med 20 dyk når de er færtige) ?

Karsten Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-08-04 13:01

Havbasserne i Farum uddanner til CMAS**. Hvis eleven meget gerne vil have et
CMAS* på vejen kan de få det. Vi tilbyder ikke dyk for CMAS* i klubben uden
for uddannelsen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 10-08-04 14:27

Laver I 20 elev dyk med dem før de får beviset ? eller hvordan gør i det ?

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-08-04 16:17

> Laver I 20 elev dyk med dem før de får beviset ? eller hvordan gør i det ?

Med de nye retningslinier så bliver det 20 dyk fremover til **. De
foregående år har man kunne få op til 15-17 dyk hvis man kom hver gang.

Allan Hansen, Havbasserne

Fra : Morten Dall

Dato : 10-08-04 19:14

"news.sunsite.dk" <dyk@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket bevis uddanner i nye dykker til CMAS * (med 5 dyk når de er
færdige)
> eller CMAS ** (med 20 dyk når de er færtige) ?

i Baltic i Nykøbing F.

bliver de uddannet til CMAS**
og ja de har min 20 dyk inden de får beviser, dog er der nogle der er begynt
at mene at vi skal skære det ned til 15 dyk, for at kunne få dem færdig lidt
før på sommeren.
men ind til nu har det været 20 dyk.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-08-04 20:40

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> [...]
begynt
> at mene at vi skal skære det ned til 15 dyk, for at kunne få dem færdig

Der er pt. nye krav på vej til * og **, bl.a.at der kræves 20 dyk til **

Allan Hansen

Fra : Palle Villesen

Dato : 12-08-04 10:12

Biodyk, Århus uddanner til CMAS** MEN vi udsteder et CMAS* certifikat
efter indledende svømmehalsprøver og sikkerhedsprøver (**) i hav + 5 dyk.

Så kan de i ro og mag dykke med erfarne dykkere og instruktører hen over
sommerferien før de tager dybdeprøven i efteråret (med 20 dyk i logbogen).

Så det bliver vist et både-og fra os. :)

Vi har mest valgt at gøre det for at undgå ballade i forbindelse med
evt. uheld (der har nu aldrig været nogen), efter sagen om ***
uddannelsesdykket der endte med en tabt sag.

Når man dykker med et CMAS* certifikat er man så vidt vi kan se uddannet
til at tage vare på sig selv og kan ikke undskylde sig med at man ikke
vidste hvad man gjorde osv...

Nu er vi så "heldige" at Århus bugten for det meste er lavere en 12-15
m. og ellers er det alligevel bare mudder - derfor gjorde vi det.

Og nej - vi tilbyder egentlig heller ikke CMAS* dyk - tilfældigvis kan
de fleste dyk bare godt gennemføres af en CMAS* uden problemer pga.
beskyttet farvand, lav dybde (dårlig sigt og kedelig bund :)).

MEd venlig hilsen
Palle, biodyk

Fra : Allan

Dato : 12-08-04 11:11

"Palle Villesen" <palle.xx@xxx.birc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sommerferien før de tager dybdeprøven i efteråret (med 20 dyk i logbogen).
>
> Så det bliver vist et både-og fra os. :)

Gennemfører I så to teoriprøver (* og **) eller lader I dem bestå **prøven
før I udsteder CMAS*?

Jeg har ladet mig fortælle at CMAS international har dikteret at der til
ethvert kursus skal være en teoretisk prøve (derfor er der ikke mindre end 4
næsten ens teoriprøver i CMAS instruktøruddanelsen).

Hvordan med de øvrige praktiske prøver - gennemfører I dem som CMAS** prøver
og derefter udsteder et CMAS* når de mindst har opfyldt CMAS* kravene, eller
gennemfører I prøverne i to tempi således at de i praksis bliver prøvet i de
samme ting to gange?

/Allan

Fra : Palle Villesen

Dato : 12-08-04 11:22

CMAS** teori prøve og så er vi glade når de har bestået CMAS** prøver
nok til at opfylde CMAS* krav.

FRA CMAS:
====
ONE STAR DIVER
A diver who is competent in the safe and correct use of all appropriate
open water scuba diving equipment in a sheltered
water training area and is ready to gain open water diving experience in
the company of an experienced diver
====

Lige præcis ovenstående har jeg det helt fint med at skrive under på når
vores elever har dykket en 4-5 gange i åbent hav og klaret kompasprøve
osv. Der kræves ikke teoriprøve, men det foreslås :

CMAS:
===
A test, using oral or written techniques, can be used to establish that
the diver’s standard of knowledge matches that outlined in ‘Knowledge’
above.
===

2 sæt ens prøver vil efter min mening være for tidskrævende og træls for
eleverne (men formelt set burde vi sikkert gøre det).

Jeg håber på at CMAS* bliver en åbning for at tage OWD ind i klubben og
så holde uddannelsen i CMAS systemet (vi har kun CMAS instruktører).

Alt CMAS standard er sakset fra
http://www.cmas2000.org/docutheques/opendoc2.asp?id=177&lg=UK

CMAS standards 14.3.2004

P.

HER FØLGER CMAS* krav til prøver osv.
===========
CMAS ONE STAR DIVER
a. Definition
[...]
b. Entry requirements
Must be at least 14 years old.
c. Course content
Knowledge
Must have a basic understanding of :
Pressure/volume relationships and their effect on the diver and his
equipment.
What the body needs to sustain life and the complications caused by
being underwater.
The purpose, function, and features of sports diving equipment to be
used in the course, and its correct use.
The rules of safe diving, self help, and elementary rescue procedures.
The techniques of no-decompression diving.
Skills
Be competent in the preparation, care, and use of sports diving
equipment, adjustment of buoyancy, maintenance
of water-free air ways.
Be able to control movement in all directions and to swim using fins
efficiently and economically, and be able
safely to enter and leave the water.
Be able to perform self-rescue techniques and basic buddy rescue techniques.
Be able to act as a member of a diving group under supervision, and
demonstrate the required discipline.
Motion from G.A. the CMAS one star diver (must) have a minimum of 5 open
water dives.
d. Assessment
In the ‘continuous assessment’ system the above knowledge and skills
will be assessed at various points during the
course, and the certificate will only be awarded if the diver is judged
to have reached the required standard
In order to achieve the level of CMAS One Star Diver the students should
demonstrate in the course of the
programme that they have the ability to carry out the following in
sheltered water.
1. Enter the water by jumping or diving and swim free style at least 100
metres, without the use of equipment.
2. Prepare and fit diving equipment including cylinder, regulator, life
jacket/B.C., mask, fins, weight belt,
snorkel, diving suit appropriate to the conditions envisaged, and other
accessories.
3. Demonstrate techniques for entering and leaving the water under
different conditions; jetty, diving boat, small
boat, beach.
4. Demonstrate techniques for leaving the surface and making a descent,
and for making a controlled ascent to the
surface.
5. Demonstrate techniques for maintaining position and self-support at
the surface, with and without use of mask
and regulator.
6. Refit mask underwater, and remove and replace regulator mouthpiece.
7. Demonstrate familiarity with alternate air sources and/or shared
breathing techniques, and their use in an
emergency, together with the associated safety signals.
8. Demonstrate techniques for controlling buoyancy underwater, and for
providing positive buoyancy at the
surface.
A test, using oral or written techniques, can be used to establish that
the diver’s standard of knowledge
matches that outlined in ‘Knowledge’ above.
The assessment will normally be made in accordance with the rules of the
National Federation, but when
awarded directly at a CMAS recognised diving school the assessment must
be made by an Instructor of
at least CMAS 1 Star grade.

Fra : Allan

Dato : 12-08-04 11:49

> CMAS** teori prøve og så er vi glade når de har bestået CMAS** prøver
> nok til at opfylde CMAS* krav.

Ok - lyder fornuftigt.

Det bliver det spændende at se hvad der kommer til at stå i den nye håndbog
for instruktører. Jeg har insiderinformationer om at den som lovet vil være
færdig her i august. Jeg håbe at håndbogen giver mulighed for samme
konstruktion som I anvender, da en formel opsplitning af uddannelsen i 2
separate dele vil gøre livet mere surt for os. Desværre er vi jo pisket til
at følge retningslinierne i håndbogen 100% hvis vi en dag skal møde i
retten.

Det med OW dykkerne har jeg også set som en mulighed. Dog tror jeg de får
svært ved at bestå en CMAS** teoriprøve uden at starte helt forfra, da DSF's
teoriprøver er noget anderledes end eksempelvis PADI's. Man kan jo håbe at
teoridelen i CMAS vil blive tilpasset så den koncentrerer sig mere om at
lære folk at dykke og dykke sikkert, i stedet for terpning af massefylder
for havvand/ferskvand mm. Mon ikke sportsdykkerhåndbogen er skrevet af
ingeniører :) (er selv ingeniør).

/Allan

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 12-08-04 12:05

Hej

I Rødovre har vi hidtil blot uddannet ** dykkere (og *** , men efter
de nye regler, der snart træder i kraft ændrer vi det til at lave
seperate kurser for * og **.

Så vidt jeg har forstået skal man ikke de samme ting igennem på ** som
man skal igennem på *. Jeg ved dog ikke noget om teori delen.

Hele ændringen af systemet, som skal føre CMAS uddannelsen i Danmark op
til international CMAS standard (læs standard, som ens regler), lægger
op til at man først bliver *, så ** osv. Der er i det hele taget en del
ændringer i denne 'standardisering', bla. falder makkerånding ud, men
det bliver obligatorisk med octopus.

Ligesom hos PADI. Om ikke andet bliver CMAS og PADI uddannelserne
nemmere at sammenligne da strukturen kommer til minde en hel del om
hinanden. Så bliver gruppen her selvfølgelig lidt mere kedelig at læse,
men nok først efter at døningerne har lagt sig oven på ændringen

Klubberne kan stadig selv sætte regler for hvem de vil dykke med. Men de
kan ikke lave sær regler i forbindelse med uddannelse. Dvs. at har man
en regel om at kun ** kan dykke i klubben og man af den grund kun laver
** kurser, kan man ikke nægte at udstede et * certifikat til en der har
bestået de * prøver.

Så vidt jeg ved har reglerne været til høring hos forbundsinstruktørerne
og at man er tæt på en endelig vedtagelse.

mvh
Nikolaj