Temperatur på i en Medion Computer
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 08-08-04 11:52

Jeg har en Aldi Medion Computer, købt i april sidste år, med et MS-6701
bundkort i og Pentium 4, 2 60 Ghz. Jeg har i den sidste periode oplevt en
del ustabilitet, hvilken jo både kan skyldes Windows, for varmt hardware
eller begge dele.
Der er ikke fortaget nogen indgreb i hardware. Jeg har så downloadet Hardaew
Monitor, og fundet ud af, at MB har en temperatur på 49 grader, CPU på 32,5
grader og HD på 52 grader, i almindelig tomgang (uden programmer der køre)

Jeg syntes godtnok at både MB og HD her en lige lovlig høj temperatur, men
spørgsmålet er så
Måler Hardware Monitor korrekt, og hvis svaret er ja, hvad må max
temperaturen så være, på de enkelte dele?

Allan Bach

Fra : Anders Lund

Dato : 08-08-04 11:35

Allan Schuster Bach wrote:

> [...]
> del ustabilitet, hvilken jo både kan skyldes Windows, for varmt hardware

Eller defekte programmer eller defekt hardware. :)

> [...]
> spørgsmålet er så
> Måler Hardware Monitor korrekt, og hvis svaret er ja, hvad må max
> temperaturen så være, på de enkelte dele?

Uden at vide mig sikker, så tror jeg at der er byttet om på nogle af
talene, hvis de overhovede er rigtige. For at finde ud af
drifttemperaturerne, skal du kigge hos producenternes hjemmesider for de
enkle dele af computeren.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 08-08-04 20:04

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message
> [...]
> spørgsmålet er så
> Måler Hardware Monitor korrekt, og hvis svaret er ja, hvad må max
> temperaturen så være, på de enkelte dele?

Velkommen i klubben (har osse sådan en medionfætter - som jeg iøvrigt synes
er ekstremt fed) - efter sommeren kom - har jeg været nødt til at skrue ned
for hardware accelaration på radeon kortet
Hvis jeg kører med acceleration ...dør skærmkortet i løbet af 10 min.
Jeg har dog osse sat en ekstra 160 gb hardisk i samt diskettedrev - samt
skiftet DVD-brænderen ud med et NEC2510 - som måske bliver varmere end det
oprindelige Pioneer A05....og jeg er 200.000 procent sikker på at det er
varmen den ikke kan tåle - hvis sommeren fortsætter piller jeg siden af
kabinetet og sætter en blæser op ved siden af - tror ikke der er meget
andet at gøre udover at sætte ekstra blæsere i kabinettet

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Leony

Dato : 08-08-04 20:28

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> periode oplevt en del ustabilitet, hvilken jo både kan skyldes
> Windows, for varmt hardware eller begge dele.

Beskriv ustabiliteten. Dette kan hjælpe med at bestemme årsagen til den.
Har du installeret noget nyt?

> [...]
> Hardaew Monitor, og fundet ud af, at MB har en temperatur på 49
> grader, CPU på 32,5 grader og HD på 52 grader, i almindelig tomgang

Umiddelbart lyder det som om der er byttet rundt på MB og CPU
temperaturerne.

Du kan ikke bruge temperaturerne i "tomgang" til noget.
Belast processoren med Prime95:
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
og hold øje med temperaturerne.

> Jeg syntes godtnok at både MB og HD her en lige lovlig høj
> temperatur, men spørgsmålet er så
> Måler Hardware Monitor korrekt, og hvis svaret er ja, hvad må max
> temperaturen så være, på de enkelte dele?

CPU skal i hvert fald over 60 før det er kritisk.
Som udgangspunkt vil P4'eren dog "throttle" (sættes i BIOS), dette vil
sige at den skruer ned for hastigheden, så varme ikke bliver et problem,
derfor vil den fortsætte med at køre og ikke lukke ned.

Harddisk er lidt kritisk. Koldere er bedre.
Du kan tjekke databladet på producenten's hjemmeside for den anbefalede
max yemperatur.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 08-08-04 23:55

> Beskriv ustabiliteten. Dette kan hjælpe med at bestemme årsagen til den.
> Har du installeret noget nyt?

Nu er jeg bestemt ikke nogen nybegynder inden for dette felt (er til daglig
sysadm på et system med mere en 1300 arbejdsstationer), men bekrymer mig
normalt ikke særlig meget om hardware siden. Så ja, jeg er 100% sikker på,
at det er et hardware problem (selv om min maskine må stå model til meget
forskelligt software), i det at jeg har kastet et nyt image på den.

> Umiddelbart lyder det som om der er byttet rundt på MB og CPU
> temperaturerne.

Det var også mit udgangspunkt

> Du kan ikke bruge temperaturerne i "tomgang" til noget.

Hmm, hvorfor ikke det. Hvis min temperatur som allerede er for høj (under
forudsætning, af de oplysninger som Hardware monitor kommer med er
korrekte), når computeret lige er blevet tændt og kun har stået i 5 minutter

> Belast processoren med Prime95:
> http://www.mersenne.org/freesoft.htm
> og hold øje med temperaturerne.

Det vil jeg prøve

> [...]
> sige at den skruer ned for hastigheden, så varme ikke bliver et problem,
> derfor vil den fortsætte med at køre og ikke lukke ned.

Dette ved jeg overhovedet ikke noget om, men det lyder meget rigtig

> Harddisk er lidt kritisk. Koldere er bedre.
> Du kan tjekke databladet på producenten's hjemmeside for den anbefalede
> max yemperatur.

Var også mit udgangspunkt. Igen under forudsætning af, at de resultater som
hardware monitor giver mig er korrekt.

Faktum er, at efter jeg har pillet siden af, er temperaturen faldet en smule
(cirka 4-5 grader). Jeg vil, sikkert i morgen, købe mig en blæser som kan
side i et PCI slot

Allan Bach

Fra : Leony

Dato : 09-08-04 13:38

> [...]
> er 100% sikker på, at det er et hardware problem (selv om min maskine
> må stå model til meget forskelligt software), i det at jeg har kastet

Tja, som sysadmin så ved du også at en computer består af meget
hardware.
Derfor vil det være en god ide at beskrive ustabiliteten. Hvis du sender
din bil på værksted, så giver du vel også en god beskrivelse af
problemet for at hjælpe mekanikeren.

Oftest skyldes ustabilitet varme, dårlig PSU, defekte RAM, defekte
kondensatorer

> [...]
> (under forudsætning, af de oplysninger som Hardware monitor kommer
> med er korrekte), når computeret lige er blevet tændt og kun har

Din temperatur er ikke for høj, 49 grader er ingenting.
Det eneste der er for højt er temperaturen på din harddisk (hvis man
skulle være lidt pernitten).

Da temperaturen er målt i "tomgang", så er computeren (processoren) ikke
belastet.
Varmeudviklingen stiger når der skal laves noget, derfor kan en stabil
computer i "tomgang" sagtens blive ustabil ved fuld gas.

Du kan derfor tjekke om varme er et problem ved at belaste processoren i
en times tid.
Hvis du ikke oplever ustabilitet, så skyldes problemet sikkert ikke
varme.

> Faktum er, at efter jeg har pillet siden af, er temperaturen faldet
> en smule (cirka 4-5 grader). Jeg vil, sikkert i morgen, købe mig en
> blæser som kan side i et PCI slot

Dette tyder på dårlig "udluftning".

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 08-08-04 23:41

On Sun, 8 Aug 2004 23:54:53 +0100, "Allan Schuster Bach"
<newskonto@schuster.dk> wrote:

[klip - forhistorie]

>Faktum er, at efter jeg har pillet siden af, er temperaturen faldet en smule
>(cirka 4-5 grader). Jeg vil, sikkert i morgen, købe mig en blæser som kan
>side i et PCI slot

Jeg har en Medion MD8080 (ALDIs tilbudsmodel fra efteråret 2003, købt
i april 2004).
Det er alletiders maskine med én undtagelse: Ventilationen af
kabinettet er jammerlig.

Jeg havde på et tidspunkt en ekstra harddisk monteret i maskinen, og
da lå harddisk-temperaturen for begge diske på omkring 60 grader C.
Jeg har dog ikke oplevet driftsstop eller ustabilitet, men var
betænkelig ved harddisktemperaturen (Seagates specifikationer siger
max. 60 grader C. for de pågældende diske)

Jeg løste problemet ved hjælp af en billig ventilator fra fa.
t.hansen:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=286813819&n=553624441&pn=662859688

Jeg monterede ventilatoren ved hjælp af en hjemmelavet plastic-vinkel
under harddisk-rammen, hvor der på min maskine er ventilationsåbninger
i kabinettets forside, og lod den blæse skråt opad/indad i kabinettet.

Resultat: Harddisk-temperaturer på omkring 42 grader C.

Jeg har siden flyttet den ekstra harddisk til en ekstern
USB-/Firewire-boks, og med kun én harddisk i maskinen er
harddisk-temperaturen 36 grader C., selv her i sommervarmen, hvor
omgivelsestemperaturen netop nu er 29 grader C.

PS. Der er noget galt med indstillingen af uret i din maskine.
Tidsstemplet i min oversigt over indlæg siger 00.54 (23.54 +0100),
og klokken er nu 00.40

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Allan / Kolding

Dato : 09-08-04 20:54

Hejsa.

Jeg har engang haft samme bundkort, med en 2,8ér
mont. i.

Medion har valgt at lave et hul i siden af kabinettet, for at
få kold luft ind. Smart nok endda.
( Så jeg måtte bore et hul i mit daværrende gamle Codegen Kabinet )

Men hvis jeg ikke husker forkert, så mener jeg at CPU-blæseren kun kører
med ca. 800-900 omdr. ( 80 mm blæser som er mont. på et rør )

Jeg install. CPUCool dengang, så jeg kunne styre blæserhastigheden,
da man ikke har den mulighed i Bios.( Og den gør det ikke selv ).
Det virkede og cpuén kom aldrig over 50 grader ved full load.
Men ved ca. 40 grader begyndte blæseren også at kører op i omdr.
( CPUCool ) Helt op på ca. 2800 omdr.

Men jeg må indrømme her i sommer varmen er alting hurtigt varmt.
Mine ejne PCér ligger ca. 10 grader højere bare i tomgang end normalt.

Nu skriver du at maskinen har haft meget install. !
Der er vel ikke et eller andet program som ligger
i baggrunden og belaster din cpu ???

Ellers husk også lige en rengøreing for støv.
Cpu køle profilet kan jo være helt stoppet.
Men det er man jo tit opmærksom på.

Allan / Kolding