Frameset i XHTML 1.0
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-08-04 14:56

Hej.

Jeg har et mindre grafisk problem, som må kunne løses på en eller anden
måde. I XHTML 1.0 Frameset er ikke defineret nogen border-attribut for
frameset, hvilket gør at mine framesets i Internet Explorer (har ikke testet
med andre browsere, men det må være ens eftersom IE følger den standard)
bliver vist med en lille hvid kant imellem alle frames - denne kant er kun
et par pixels bred, men det ser ikke ud til at man kan hverken fjerne den
eller i det mindste ændre farven på den. Jeg har prøvet med diverse
stylesheets, men intet ser ud til at virke. Det der gør tricket er at sætte
border="0", men så kan siden jo pludselig ikke validere som korrekt XHTML
1.0 mere. Så hvad gør jeg?

Jeg har overvejet en idé med at benytte XHTML 1.0 Loose til at lave en side
med iframe's, der er positioneret vha. et stylesheet og som danner mit
frameset på den måde. Men det er da en noget bøvlet måde vil jeg mene.

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-04 16:21

Bjarke Walling Petersen wrote:
> [...]
> være ens eftersom IE følger den standard) bliver vist med en lille
> hvid kant imellem alle frames - denne kant er kun et par pixels bred,

Den hvide streg mellem dine frames kan ikke med valid kode fjernes. Men du
kan ændre dit sidedesign, så stregerne ikke ses (de falder i et med sidernes
baggrund) eller du kan undlade at anvende frames og i stedet opbygge dine
sider med ssi - hvis din server tillader den teknik.

At lave siderne med frames giver en masse ulemper, som kun i ringe grad
afhjælpes ved at bruge iframes i stedet. Det kan du læse mere om her:

http://www.html-faq.dk/2009.asp

Hvis du har mulighed for ssi (spørg din webudbyder, hvis du er i tvivl), kan
du her læse om at opbygge siderne med ssi:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-08-04 17:23

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:
> [...]
> baggrund) eller du kan undlade at anvende frames og i stedet opbygge dine
> sider med ssi - hvis din server tillader den teknik.

Okay tak. Så ved jeg da i det mindste at jeg bliver nød til at ændre
taktik - for jeg vil ikke have en hvid baggrund for at skjule disse streger.

> At lave siderne med frames giver en masse ulemper, som kun i ringe grad
> afhjælpes ved at bruge iframes i stedet. Det kan du læse mere om her:
>
> http://www.html-faq.dk/2009.asp

Jo, jeg kender ulemperne ved frames, men lige her ønsker jeg at bruge dem af
designmæssige årsager. I øvrigt bruger jeg normalt teknikker til at gøre
frames så tilgængelige som muligt - men nogle vil mene at det ikke er godt
nok. Kan godt se problematikken omkring frames.

> Hvis du har mulighed for ssi (spørg din webudbyder, hvis du er i tvivl),
kan
> du her læse om at opbygge siderne med ssi:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Ja, jeg benytter nu selv php til de fleste af mine sider, hvor man også har
de muligheder - og ssi/asp på servere der understøtter det - men tak
alligevel.

Det jeg ønsker at lave er en side der har en opbygning med en menu i toppen,
en fodnote i bunden og resten af siden i midten. Siden i midten skal have en
scrollbar, således at menuen og fodnoten altid er synlig. Jeg tror endda at
dette design kan laves uden brug af frames vha. CSS og div-elementer. Med
overflow-attributen i CSS har man mulighed for at sætte en scrollbar på et
div-element. Det eneste problem jeg har er at man ikke umiddelbart kan få
mit div-element der indeholder siden (dét i midten) til at fylde 100% i
højden uanset om teksten fylder mere eller mindre en hvad der kan vises.
Lidt svært at forklare. Se evt. denne side: http://bwp.dk/temp/design1/ Man
kan hurtigt se at det ikke virker efter hensigten (dvs. ligesom det ville
have set ud med frames).

Evt. forslag er velkomne.

Mvh. Bjarke

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-04 19:26

> [...]

> toppen, en fodnote i bunden og resten af siden i midten. Siden i
> midten skal have en scrollbar, således at menuen og fodnoten altid er

Det lyder som om, det er denne side, du skal nærlæse:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-08-04 19:43

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> Det lyder som om, det er denne side, du skal nærlæse:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Orv! Kendte ikke til "position:fixed" - det må siges at være smart. Lige
noget jeg kan bruge. (Kan nu endnu engang ærgre mig over at man skal fikse
alting til IE, men jeg overlever vel)

Mange tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-08-04 20:45

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> wrote in

> Det der gør tricket er at sætte
> border="0", men så kan siden jo pludselig ikke validere som
> korrekt XHTML 1.0 mere. Så hvad gør jeg?

Kan du ikke sætte border med css ?

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-08-04 23:35

Henrik Stidsen skrev:

>Kan du ikke sætte border med css ?

Man kan ikke lave/ændre på de bordere, som framesetkode laver,
med css,
--
Knud