[MSSQL] Owner skift?
Fra : SL

Dato : 06-08-04 18:32

Kan man skifte owner på en tabel i MS SQL Server 2000? Hvis - hvordan
please, tusind tak.

/Steffen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-08-04 19:45

SL skrev:

> Kan man skifte owner på en tabel i MS SQL Server 2000? Hvis -
> hvordan please, tusind tak.

Jeg har ikke prøvet, men mon ikke proceduren sp_changeobjectowner
skulle kunne gøre det?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-08-04 19:51

"SL" wrote

> Kan man skifte owner på en tabel i MS SQL Server 2000? Hvis - hvordan
> please, tusind tak.

Hvis du har fået det til at virke så alt i orden

Men kan du ikke lige skitsere dit problem mere udførligt?

Jeg har nogle ideer til hvad der kan være gået galt for dig
Da vi typisk har llignende problem af og til

dvs i stedet for dbo som owner så er det brugeren

- Peter

Fra : SL

Dato : 12-08-04 11:44

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Da vi typisk har llignende problem af og til
>
> dvs i stedet for dbo som owner så er det brugeren

Jeg har en database liggende hos en udbyder, hvor jeg igennem nogen tid
naturligvis har oprettet nogle tabeller. Disse tabeller fik min bruger som
owner. På et tidspunkt ændrede det sig, så når jeg oprettede en tabel, så
var det nu dbo der blev owner. Det fungerede stadig fint med at poste til og
fra databasen, og jeg tænkte derfor ikke så meget over det.

Nu, i forbindelse med en flytning af databasen, har jeg fået en backup af
den, men når jeg prøver at restore den, får jeg fejl, da de forskellige
ownere konflikter. Derfor ville jeg rette owner settings på tabellerne inden
backup/restore proceduren - og så var mit spørgsmål hvordan det er muligt at
få sat den korrekte owner på de tabeller hvor problemet er.

Mvh
Steffen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-08-04 15:41

"SL" wrote

> Jeg har en database liggende hos en udbyder, hvor jeg igennem nogen tid
> naturligvis har oprettet nogle tabeller. Disse tabeller fik min bruger som
> owner.

Jep. som jeg mistænkte, det sker fordi aktuelle bruger ikke er dbowner på
databasen
Egentlig skal man have en dbowner og en webbruger med begrænsede rettigheder
som minimum

> [...]
at
> få sat den korrekte owner på de tabeller hvor problemet er.

EXEC sp_changeobjectowner @objname=<objectname>, @newowner=<owner>

Du kan fjerne den "gamle" dbo;
EXEC sp_revokedbaccess @name_in_db = <username>

Og restore den rigtige dbo:
EXEC sp_changedbowner @loginname = <loginname>

Hvis databaseserveren ligger på et webhotel så kan nogle af disse sp'ere
give problemer pga manglende rettigheder

Måske løsningen bliver at du skal restore til en anden database?
Du kan evt hente en trial af MSSQL for dette

Du kan slå sp'erne op i BOL (Books Online)
Kan hentes hos MS hvis du ikke selv har MSSQL
http://www.microsoft.com/sql/techinfo/productdoc/2000/books.asp

- Peter

Fra : SL

Dato : 12-08-04 19:10

> [...]
> Du kan evt hente en trial af MSSQL for dette
>
> Du kan slå sp'erne op i BOL (Books Online)
> Kan hentes hos MS hvis du ikke selv har MSSQL

Herligt! Tusind tak for hjælpen

/Steffen