Hvad er egoisme - at være ulækker?
Mødres målestok for, at de har socialiseret deres spædbarn er bl.a. at det
er korrekt "pottetrænet" dvs går på toilettet (evt potte) og ikke leger med
sin afføring, og føler skam, hvis det "går galt i bukserne eller i sengen".
Freud og andre tidlige psykologer mente, at vigtig personlighedsdannelse
skete i denne "anale fase", hvilket jeg kom ind på i mit indlæg til
Ugeskrift for Læger, men det har redaktøren udeladt ved sin forkortning af
mit indlæg.
Mødre gør et fint job, når de lærer barnet at tale modersmålet og at undlade
at slå andre børn, at næsten aldrig stjæle og kun at lyve når ingen generes
alvorligt af løgnen. Visse former for egoisme bør begrænses, helst ved at
barnet forstår, at korpsånd er gavnligt for alle.
Skamfølelse ved lort og pis på afveje indgår desværre ofte i en overdreven
dømme-syg opdragelse, hvor forælderen nyder sin magt og plager barnet med
uklog "lovjungle", der ikke forstås.
Moralen bør ikke være "vær som andre" men _vær så du ikke generer andre
fysisk_. At genere andre ved at være "ulækker/afvigende" er OK, når andre
kan vende blikket væk fra det ulækre. Eller holde en meters afstand, hvis
man har dårlig ånde.
Den græske Sokrates-elev , Diogenes, provokerede Athens borgerskab ved at
onanere og skide på torvet. Platon hadede Diogenes og kritiserede at han
ikke forstod Platons teoretiske og højtravende filosofi om platonisk
kærlighed. Især hadede Platon Diogenes, fordi Platon var jaloux på Diogenes,
som var populær blandt "hetærerne", dvs de lærde escorte-piger, der gav ham
gratis.
At skide på et dansk torv ville være asocialt, især om sommeren, for idag er
vi sindsygt hæmmede sammenlignet med grækerne for 2500 år siden, så
forbipasserende vil væmmes og være for dumme til at indse, at enkeltstående
provokationer af den art, kan have en sund filosofisk pointe.
Mine provokationer pr net-kommunikation opleves af nogle som "rystende".
Hvorfor læser de dem så? For at føle sig moralsk hævet over mig?
Da min datter som 10-årig blev grebet i at stjæle kosmetik fra et
Hjørring-supermarked, var jeg lidt stolt. Jeg turde først være butikstyv, da
jeg nåede den dobbelte alder. At man et par gange har mod til bagatelagtigt
lovbrud, og erfarer egen dårlige samvittighed - og at verden ikke går
under - kan være sundt.
Luther sagde at "Man bliver ikke god af at gøre gode gerninger, men en god
mand gør gode gerninger." Altså god moral skal komme indefra.
Tilværelsen skal være en leg og intens og uden spildtid. Hvis man låner
småting af en ven, uden at spørge, kan det være udtryk for tillid - og
travlhed. Hvis man er fobisk berøringsangst og mener at alt "aparte skal
kanøfles" og ser fin moral i at overholde regler for reglernes skyld,
oplever man for lidt.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com