bundkort/harddisk
Fra : O.J.

Dato : 04-08-04 07:40

hej jeg vil købe mig en nu harddisk og jeg kunne godt tænke mig en Seagate
barracuda 7200.7 Plus 20 GB ATA-100 kan den passe sammen med mit bundkort af
typpen Soltek SL-75DRV5.
Og hvor stor en cpu understøtter dette kort??

PÅ forhånd tak

Hilsen O.J.

Fra : JK

Dato : 04-08-04 08:13

On Wed, 4 Aug 2004 08:40:00 +0200, "O.J." <guffy2@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>typpen Soltek SL-75DRV5.
>Og hvor stor en cpu understøtter dette kort??

http://217.160.208.211/soltek/FAQ/CPU_list/amd.pdf

i anden tabel fortæller, at 75DRV5 understøtter alle fsb333 cpu'er til
socketA. Så det er alle undtagen fsb400 cpu'erne.

Hvad vil du med en 20 Gb harddisk ? samle til museum ?

du mener vel 120 Gb ?

mvh

John

Fra : O.J.

Dato : 04-08-04 08:26

undskyld der skulle stå 200 GB

Fra : JK

Dato : 04-08-04 09:51

On Wed, 4 Aug 2004 09:25:45 +0200, "O.J." <guffy2@mail.tele.dk> wrote:

>undskyld der skulle stå 200 GB

Windows XP har lidt problemer med harddiske over 130 Gb. Dels skal SP1
hældes på XP for at den kan arbejde med større partitioner end det.
Dels kan der være problemer ved installation af XP på en helt
upartitioneret harddisk større end 130 Gb. Så bør man installere på en
partition der er mindre end 130 Gb, - og hvem gør ikke det ?

mvh

John

Fra : O.J.

Dato : 04-08-04 10:38

Ok men der skulle vel heller ikke være noget problem i at instalerer SP1
eller hvad

og mange tak

Fra : JK

Dato : 04-08-04 12:34

On Wed, 4 Aug 2004 11:37:47 +0200, "O.J." <guffy2@mail.tele.dk> wrote:

>Ok men der skulle vel heller ikke være noget problem i at instalerer SP1
>eller hvad

Nej, men man kan kun installere SP1, når man har fået en XP op at
køre, og det gælder også selv om SP1 er integreret på installations
CD'en.

Så lav hellere en rimelig lille primær partition. Det tager få
minutter med partition magic. Jeg bruger gerne et C-drev på 10 Gbyte,
for så laver jeg backup med ghost af hele c-partitionen. Meget sikkert
! og hurtigt.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-08-04 17:38

JK wrote:

> Så lav hellere en rimelig lille primær partition. Det tager få

Den bedste måde (så Windows ikke smadrer resten af disken før SP1 er
klar):

Jesper G. Poulsen

Fra : O.J.

Dato : 04-08-04 19:47

Hvad hvis jeg ikke installerer windovs på den nye disk men istedet har
windovs på en anden harddisk kan der så stadig blive problemer??

Fra : JK

Dato : 04-08-04 20:20

On Wed, 4 Aug 2004 20:47:27 +0200, "O.J." <guffy2@mail.tele.dk> wrote:

>Hvad hvis jeg ikke installerer windovs på den nye disk men istedet har
>windovs på en anden harddisk kan der så stadig blive problemer??

Nej, nej

Men de nye harddiske er hurtigere, og det er bedst at få styresystemet
over på den.

mvh

John

Fra : O.J.

Dato : 05-08-04 05:13

ok så må jeg hellere gøre det.
Er der så en der lige hurtigt kan beskrive hvordan jeg rent praktisk gør med
hensyn til opdeling af den nye disk da jeg aldrig har prøvet dette før lige
nu har jeg to diske en på 30 GB og en på 40 GB.

Fra : JK

Dato : 05-08-04 07:56

On Thu, 5 Aug 2004 06:12:43 +0200, "O.J." <guffy2@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>hensyn til opdeling af den nye disk da jeg aldrig har prøvet dette før lige
>nu har jeg to diske en på 30 GB og en på 40 GB.

Det er et spørgsmål om værktøjer.

Du skal enten bruge:

-partition magic boot disketter, det er 2 stk.
det skal mindst være version 7. Når du har installeret programmet i
windows xp, kan du lave 2 boot disketter. Du kan også koble den nye
harddisk på som slave, og partitionere den der under windows xp. Husk
at sætte 1. partition til aktiv (avanceret egenskab).

- windows98 boot diskette til partitionering med fdisk. Ingen
formattering, hvis du vil have NTFS. Husk også her at sætte 1.
partition til startable.

Ellers synes jeg ikke, der er så meget at sige. Prøv det !
Størrelser kan du bare vælge. Det der super trick, der blev nævnt, -
behøver du vist ikke tænke på.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-08-04 12:26

JK wrote:

> -partition magic boot disketter, det er 2 stk.
> - windows98 boot diskette til partitionering med fdisk. Ingen

Det er da at gå over åen efter vand. Windows XP kan også gøre det, hvis
han har dét.

Og gider du ikke kigge lidt på citatteknik - dine indlæg er noget rod...

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Holm

Dato : 05-08-04 10:18

JK wrote:

> [...]
> upartitioneret harddisk større end 130 Gb. Så bør man installere på en
> partition der er mindre end 130 Gb, - og hvem gør ikke det ?

jeg har netop installeret win xp home på en Seagate SATA 200GB disk uden
problemer og uden nogen overvejelser om partitioner osv.
Seagaten blev installeret vha. seagates seatool
http://www.seagate.com/support/seatools/
Jeg satte harddisken i - bootede op på disketterne lavet med Seatools.
harddisken blev installeret uden problemer.
Bootede derefter på WinXP Home Ed. CD'en og installerede windows på
harddisken uden problemer. Både under win-install, BIOS og efter
installation i stifinder ser jeg en 200GB harddisk.
Så det gir altså ikke altid problemer at ved kombinationen af XP og en 200GB
HD.

Mvh
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-08-04 12:28

Peter Holm wrote:

> Så det gir altså ikke altid problemer at ved kombinationen af XP og
> en 200GB HD.

Det er tilgengæld _dumt_ at have en installationspartition på 200GB.
Hvordan vil du omformattere ved virus uden at miste alle dine data?

Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 05-08-04 13:02

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:xn0dlnptx45v3ul004@dtext.news.tele.dk

> Hvordan vil du omformattere ved virus uden at miste alle dine data?

Han formatterer og derpå indlæser han bare sin backup

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : O.J.

Dato : 05-08-04 14:55

Jeg takker for de mange ord, nu vil jeg bare vente på at disken kommer ind
af døren og så vil jeg forsøge at få det til at virke. Ellers bliver jeg nok
nød til at vende tilbage med de problemer jeg nu render ind i.

Hilsen O.J.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-08-04 06:13

Leony wrote:

> Han formatterer og derpå indlæser han bare sin backup

En backup på måske 200GB?

Jeg kan godt læse ironien i dit indlæg, men det kan de færreste
herinde...

Jesper G. Poulsen