Hjælp til "død" PC !!
Fra : Tom Frank

Dato : 03-08-04 22:39

Hej,

Jeg har en Fujitsu PC Pentium 400Mhz, som ikke vil starte op.

Symptomerne er at den ikke engang når til BIOS checket så dør den
eller fryser. Skærmen når ikke engang at få det første billedet af
bios checket før den går i dvale. Man kan lige ane at harddisken
knurrer en enkelt gang.

Jeg har prøvet at skifte batteriet på bundkortet og selve skærmkortet.
IDE-kablerne har været ude alle sammen. Men resultatet er og bliver at
den ikke engang når til bios checket ved opstart.

Er bundkortet røget eller er der andre muligheder for at checke. Jeg
kan erindere at den bibbede dengang den virkede når keyboardet sad i
det forkerte stik, men det check når den ikke engang.

Det er faktisk hændt at den har kunne boote op en enkelt gang og nået
helt til check af harddiske. Men det var en ud af 40 gange og lige
efter jeg skiftede batteriet.

Bundkortet er en taiwanisisk og hedder GA-6BXC, men jeg kan ikke huske
fabrikatet.

Mvh Tom

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-08-04 23:54

On 2004-08-03, Tom Frank <tofran@hotmail.com> wrote:

> Det er faktisk hændt at den har kunne boote op en enkelt gang og nået
> helt til check af harddiske. Men det var en ud af 40 gange og lige
> efter jeg skiftede batteriet.

Der er 3 muligheder:

1. Køleren sidder "forkert", hvilket resulterer i at cpuen bliver for varm
og derfor lukker ned. Ikke særlig sandsynligt når man betænker alderen på
bundkortet
2. PSUen er for lille og/eller ved at dø. Dvs. der kan ikke leveres
spænding/strøm nok til at drive værket, hvilket resulterer i et crash. En
vis sandsynlighed.
3. Kodensatorerne omkring cpuen er ved at ryge. Kodensatorer fra omkring
2001 og 2002 var af meget ringe kvalitet og de har det med at ryge længe før
de brude. Se http://www.badcaps.net/ident/

Hvis det er tilfældet kan du forsøge at skifte dem, men det kræver at du
er udstyret med kun 2 tommelfingre og ved hvilken ende af en loddekolbe
der er varm og hvilken ende der er kold (og det tæller ikke at have lært
dette på den hårde måde

Thomas

> Bundkortet er en taiwanisisk og hedder GA-6BXC, men jeg kan ikke huske
> fabrikatet.
>
> Mvh Tom

Thomas S. Iversen | email: zensonic@diku.dk
Student at Department of Computer Science. | phone: +45 35282360
University of Copenhagen, DIKU. | shoesize: 45

Fra : Peter

Dato : 04-08-04 21:09

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter jeg skiftede batteriet.
>
> Bundkortet er en taiwanisisk og hedder GA-6BXC, men jeg kan ikke huske

Dit bundkort er med stor sandsynlighed et Gigabyte GA-6BXC, men det hjælper
dig vis ikke ret meget, at vide det
..
Som et tidligere indlæg beskrev, kan det meget nemt være din PSU
(strømforsyning), som er står af. Du skal så lige have tjekket om dit
bundkortet til AT eller ATX PSU. En ny PSU ligger i kr. 300 klassen.

Dernæst kan det være din CPU der er himlet og det er straks værre, for en
sådan kan du sikkert ikke købe mere, med mindre du vil nøjes med en brugt.

Det kan være dit bundkort der er gået samme vej, og der er markedet vist lig
det med din CPU.

Prøv at lette din CPU fra soklen og sæt den tilbage igen. Tidens skidt,
cola, støv, hundehår og tobaksrøg, kan gøre selv den bedste forbindelse
dårlig. Pil rammerne ud, og rengør kant connectoren med et stykke viskelæder
og tør det rent med sprit.

Peter B

Fra : Tom Frank

Dato : 06-08-04 10:01

Jeg formået at låne en strømforsyning og sætte strøm til bundkortet
men det blev ikke bedre af det. Intet billedet på skærmen og ingen bib
fra BIOS'en.

Nu falder mistanken på om det nok er bundkortet er røget. Men der tror
jeg nok at en investering i en ny PC er mere fornuftigt i det lange
løb. Det er nu et lykketræf jeg fandt ud af det, før jeg fik købt en
PSU og først da finder ud af at det er bundkortet det er galt med.

/Tom