NEWBIE: Hvordan installerer jeg MC?
Fra : Søren Friis

Dato : 06-05-01 17:57

Hejsa!

Jeg er komplet linux newbie!

Jeg aner ikke hvordan kommandoerne lyder osv, men jeg ved at der er et
filhåndteringsprog der hedder MC (Midnight Commander)...

Jeg har lige installeret en RedHat 6.2 og valgt "server", men når jeg logger
ind som root, kan jeg ikke starte MC...
Jeg har prøvet at lave en
rpm -q mc
og den siger at jeg ikke har pakken installeret...

Hvordan installlerer jeg den så??

Hjælp modtages med kyshånd!
Denne gang vil jeg lære at bruge linux og at sætte min server op! (det er 3.
gang jeg kaster mig over det)

Mvh Søren

Fra : Rene Nielsen

Dato : 06-05-01 18:05

I artiklen <9d3vit$419$1@news.inet.tele.dk>, skrev "Søren Friis"
<s-friis@mail.dk> følgende:
> Jeg er komplet linux newbie!
Det har vi alle været.. *g*

> Hvordan installlerer jeg den så??
Det gør du ved at sætte din RedHat 6.2 CD i drevet, og så skifte til
RPMS biblioteket, der siger du så "ls mc*" derefter skulle der dukke en
mc-etellerandet.i386.rpm pakke op, den installerer du så med rpm -i
pakkenavn.rpm - det skulle så være det, og du burde kunne starte med
mc

René

--
Noget kan man vel..?

Fra : Søren Friis

Dato : 06-05-01 18:10

> Det gør du ved at sætte din RedHat 6.2 CD i drevet, og så skifte til
> RPMS biblioteket

OK... lige en ting til... hvordan mounter man cd-drevet?

/SF

Fra : Søren Friis

Dato : 06-05-01 18:19

> OK... lige en ting til... hvordan mounter man cd-drevet?

Jeg fandt ud af det... Herligt! Det er sgu fedt når man lærer noget nyt,
der rent faktisk virker...
Jeg brugte:
mount /dev/cdrom /mnt/cdrom

Kan man ikke lave en eller anden ting, så man kan nøjes med at skrive
mount cdrom ?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-05-01 18:24

On Sun, 6 May 2001 19:18:33 +0200, Søren Friis wrote:

> Jeg brugte: mount /dev/cdrom /mnt/cdrom

> Kan man ikke lave en eller anden ting, så man kan nøjes med at
> skrive mount cdrom ?

Næsten - kig i "man mount" efter fstab - så kan du komme ned på "mount
/mnt/cdrom" (eller hvor du nu vil have drevet placeret - jeg plejer
bare at bruge /cdrom).

(Hvis du bruger Gnome eller KDE kan du selvfølgelig have en lille
applet du bare klikker på...)

Mvh.

--
"But maybe good is more than the absence of bad." Adam Sjøgren
"See, that's what worries me." asjo@koldfront.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-05-01 18:23

> [...]
> Jeg brugte:
> mount /dev/cdrom /mnt/cdrom
>
> Kan man ikke lave en eller anden ting, så man kan nøjes med at skrive
Kig i din /etc/fstab samt lav en 'man fstab' - det burde give dig et godt
los i den rigtige retning.

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : Mr. Funny

Dato : 06-05-01 21:39

On Sun, 6 May 2001 19:18:33 +0200, Søren Friis <s-friis@mail.dk> wrote:
>Kan man ikke lave en eller anden ting, så man kan nøjes med at skrive
>mount cdrom ?

Prøv at kigge på automounteren... Den virker helt fantastisk for mig, jeg
lægger en skive i drevet, skriver cd /cdrom og vupti, så er drevet mountet
:)

For en hurtig vejledning skriv "man automount" (uden "'er) i en konsol.

- Chano Andersen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-05-01 23:55

On Sun, 6 May 2001 22:39:03 +0200, Mr. Funny wrote:

> Prøv at kigge på automounteren... Den virker helt fantastisk for mig, jeg
> lægger en skive i drevet, skriver cd /cdrom og vupti, så er drevet mountet
> :)

Og hvis man kører Mandrake istedet for Redhat, så dobbelt-klikker
man på CD-ROM ikonet på desktoppen og vupti, så er skiven
supermountet!

(sorry, kunne ikke lade være

--
Stig

Fra : Mr. Funny

Dato : 07-05-01 16:22

On Sun, 06 May 2001 22:55:23 GMT, Stig H. Jacobsen <nzaa7en001@sneakemail.com> wrote:

>Og hvis man kører Mandrake istedet for Redhat, så dobbelt-klikker
>man på CD-ROM ikonet på desktoppen og vupti, så er skiven
>supermountet!

Hvad med i en konsol?

>(sorry, kunne ikke lade være

Ku' jeg heller ikke

- Chano Andersen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 07-05-01 19:27

On Mon, 7 May 2001 17:21:30 +0200, Mr. Funny wrote:

> Hvad med i en konsol?

$ cd /cdrom

--
Stig

Fra : Mr. Funny

Dato : 07-05-01 23:28

On Mon, 07 May 2001 18:27:16 GMT, Stig H. Jacobsen <nzaa7en001@sneakemail.com> wrote:

>$ cd /cdrom

Så det er det samme som jeg gør... (Det går dog ikke hvis der er en AUDIO cd
i drevet ;) )

- Chano Andersen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 08-05-01 00:27

On Tue, 8 May 2001 00:28:08 +0200, Mr. Funny wrote:

> Så det er det samme som jeg gør...

Ja, forskellen er nok kun i de indledende manøvrer.

Jeg har ikke selv kigget på automounteren, den var sat op til
floppy og cd-rom drev efter installationen - brugervenligt.

--
Sti

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-05-01 18:04

Der ligger en RPM pakke på din RH cd der hedder noget med mc...rpm.

Instaler den på følgende måde: rpm -ivh filnavn.rpm
eller bare rpm -ivh mc*rpm (der ligger kun en fil med de forbogstaver)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-05-01 18:04

Søren Friis skrev:

> Jeg har prøvet at lave en
> rpm -q mc
> og den siger at jeg ikke har pakken installeret...
>
> Hvordan installlerer jeg den så??

rpm -Uvh mc

(hvis pakken hedder mc).

// Klaus