Navlestreng, stamceller og opbevaring
Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 30-07-04 20:37

Hej med jer

Er der nogen her der har erfaringer med udtagelse af stamceller fra
navlestrengen til nedfrysning. Vi tænker mest på erfaringer med de firmaer
der tilbyder dette, eftersom vi mere eller mindre HAR bestemt os til at gøre
det. Vi har kendskab til to firmaer, Stemcare og Copygene, men måske der er
andre?

Er der nogen der har gjort det? Hvordan foregik det? Fortæl, fortæl

Mvh Kasper og Bethina

---
Your honest opinion?
http://www.lepow.com/tag/

Fra : chr

Dato : 30-07-04 22:59

"Kasper Navrbjerg" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
> [...]
er
> andre?
>
> Er der nogen der har gjort det? Hvordan foregik det? Fortæl, fortæl

jeg tror det er en god forretning.

Glemmer de bare ikke at fortælle at hvis vi i fremtiden skal kurere
Parkinson's og Alzheimer's syge så vil man jo lave medicin baseret på andre
stamceller.

det er selvfølgelig en form for forsikring, men sandsynligheden for en
sygdom hvor man har brug for stamceller kontra de fare som ens børn bliver
udsat hver dag feks. bare det de skal lære at cykle, eller befinde sig i
trafikken udgøre jo en langt større dødsrisiko.

Fra : Nette

Dato : 31-07-04 00:08

"Kasper Navrbjerg" skrev

> Er der nogen der har gjort det? Hvordan foregik det? Fortæl, fortæl

Vi overvejede det, men droppede det igen.
Div sygdomme skulle kunne helbredes også med fremmede stamceller. Min teori
er at der på et eller andet tidspunkt, når der gives grønt lys herhjemme for
behandling af f.eks. sklerose med stamceller, ( for det kan man helbrede med
den slags), bliver åbnet en form for stamcellebank lidt ala blodbanken.
Men hvor mange år vi skal vente på at det sker, det aner jeg ikke.

Jeg så i morgentv i efteråret at en eller anden kendt dansker ( mand) var
blevet opereret med stamceller i Tyskland. Jeg husker ikke, hvad det var for
eller hvem det var. Men man er altså allerede begyndt på det i udlandet.

Nette

Fra : Tulletine

Dato : 02-08-04 21:20

HEj,
Vi undersøgte, læste og rådspurgte os på nettet, læger, jordemoder osv.
Vi fik enslydende svar overalt nemlig at sandsynligheden for at ens barn
kom til at fejle lige de få sygdomme som disse stamceller MÅSKE kan
kurerer er minimal. Derudover mener mange læger også at når man virkelig
begynder at kunne elbrede ved hjælp af stamceller så kan de også udtage
fra raske søskende.
Vi valgte ikke at gøre det ved vores første barn da de var helt nyt og
ingen vidste ret meget om emnet. Nu hvor vi har haft tid til at tænke
mere over det vil vi hellere stå som pensionister med stamceller som
ikke blev brugt end et barn som siger "Hvorfor gjorde i det ikke så jeg
kan blvie rask"!
Det kan godt være at sandsynligheden er lille og måske har de fundet en
anden løsning hvis dette skulle blvie aktuelt (forhåbentligt ikke) men
hvad nu hvis ikke. Hvis nu at de stamceller vi får taget ud ved næste
barn lige er det der skal til for at han/hun bliver helbredt.
Det er et dilemma men vi er ikke i tvivl længere.

Held og lykke med dette og meget mere

Kh.
TulleTine

http://www.kandu.dk/

Fra : *sigh*

Dato : 04-08-04 17:58

Hvis det er til at betale så gem dem dog, de kan ikke bruges til særligt
meget lige nu men en dag kan de vise sig at være uerstattelige, en slags
menneskelig back-up. de er unikke og jeg tvivler på at familiemedlemmer
senere kan 'donere' stamceller med et tilfredsstillende resultat.

Det burde være gratis :)

Fra : Gitte

Dato : 04-08-04 18:25

Hejsa

> [...]
>det. Vi har kendskab til to firmaer, Stemcare og Copygene, men måske der er

Jeg har ikke personlige erfaringer, men har hørt en del dårlig omtale
af Copygene - fx. at de sender "kvittering" for modtagelse/opbevarelse
af stamceller, de aldrig har modtaget til folk, der blot har rettet
forespørgsel til dem - og derefter besluttet ikke at benytte
firmaet.... Det virker noget betænkeligt, hvem ved så hvor godt styr
de har på de stamceller, de rent faktisk opbevarer.
Kender ikke til andre firmaer, end dem I selv nævner.

>Er der nogen der har gjort det? Hvordan foregik det? Fortæl, fortæl

No, har ikke gjort det, og har heller ikke tænkt mig at benytte
muligheden, da jeg tror at "udbyttet" i heldigste fald er meget
begrænset.

MVH
Gitte