Asus A7N8X-X probs med 4 højtalere.
Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-07-04 20:44

Har et a7n8x-x, med nforce2 mcp+seneste nforce drivere, hvor jeg vil
tilslutte 4 højtalere.

Har de normale højtalere i det grønne stik , og det fungerer fint. Så har
jeg sat det andet sæt højtalere i det blå stik. Går ind i NVmixeren, kører
højtaler setup, og jeg kan høre summen i alle 4 højtalere, og sub og center
er der naturligvis ikke noget i, jeg vælger klon så at der er samme lyd i
for og baghøjtalerne.

Når jeg så spiller noget musik/film med media player, så er lyden i
front(grøn) højtalerne OK, mens baghøjtalerne(blå) er dæmpet så meget at der
skal skrues op på max for blot at få en minimal lyd ud, og den er blottet
for bass og lyder meget "hult"..

Hvis jeg bytter rundt på jack stikkene, så er det forhøjtalerne der spiller
lavt, så det må være bundkort/indstilling/os den er gal med.

Volumen er i top for alle 6 kanaler (kan også høre at den svage lyd dæmpes
hvis jeg skruer ned), den er sat til 4 højtalere klonet på for/bag. I det
almindelige kontrol panel for lyd er der også kommet hak i "rear speaker
connected to line in", nvswap registrerer den også fint. Den hvide støj
lyder også højere end det output jeg normalt kan få.

Jumperne på motherboardet står som de skal (default), har prøvet at
geninstallere nforce driverne, prøvet med flere forskellige playere, winamp
2.91 vil dog slet ikke udnytte de 4 højtalere, mens andre i bedste fald kan
give ca 5% volume.

Der vil bare ikke komme noget guf ud af det blå line stik ved normalt brug?

Synes jeg har prøvet alt, men jeg har forhåbenligt overset et eller
andet.... nogen bud?

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 28-07-04 16:38

tjek lige dine højtallere og ledninger om det hele er sat til korrekt.
og
tjek lige at windows' indstillinger for højtallere også er sat til fire
højtallere. og at det ikke kun er i nvmixer.

mvh
TK

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-07-04 21:59

Thomas Kristiansen mumbled his insignificant opinion in:
4107c834$0$2175$ba624c82@nntp05.dk.telia.net

> tjek lige dine højtallere og ledninger om det hele er sat til korrekt.

Som jeg skrev, så virker det omvendt hvis jeg bytter rundt på stikkene.
Således at det sæt højtalere jeg sætter i "line" bliver dæmpet, uanset om
det er det jeg har stående foran mig eller bagved, så det er udelukket.

> tjek lige at windows' indstillinger for højtallere også er sat til
> fire højtallere. og at det ikke kun er i nvmixer.

Er også undersøgt, står til kvadrofoniske, og den skriver også "rear
speakers connected to line in", hvilket også er korrekt.

Kan tilføje at hvis jeg spiller musik mens jeg kører Nvidia's højtaler
guide, så efter at guiden er kørt og man når til statusskærmen, så virker
tingene pludseligt lidt bedre, der er stadigvæk ikke fuld volume, men der er
pludselig lidt bas og lyden er bedre -dog ikke tilfredsstillende. Når jeg så
trykker "udfør" ryger tingene tilbage til det gamle.. giver det nogle
clues?

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 29-07-04 19:29

Tjek at:
Nvmixer er sat til analog output.
at der ikke er krydser i nogen af de eksotiske indstillinger(dolby kodning,
center, rear spearker phase shift)
At der ikke er aktiveret nogen "environmental presets"
At premix er sat til max

at der i windows master volume indstillinger under advanced ikke er sat i
kryds i nogen af indstillingerne.

lidt tanker.
Måske hvis din psu er underdimensioneret i forhold til dit system at der er
et problem.
Forsøg at sætte et andet sæt højtallere til din rear-udgang og se om der er
samme problem.

Måske dit kort er i stykker. Der har været mange problemer med Nforce-2
lyddelen, specielt på de tidlige kort.
Mit kort er det samme som dit, men fra da det først udkom. Og jeg har ofte
problemer med højre front kanal. Ved længere tids belastning kommer der støj
i denne kanal og ikke i nogen af de andre.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-07-04 00:36

Thomas Kristiansen mumbled his insignificant opinion in:
410941fb$0$17121$ba624c82@nntp04.dk.telia.net

> [...]
> kodning, center, rear spearker phase shift)
> At der ikke er aktiveret nogen "environmental presets"
Check!

> At premix er sat til max

Den indstilling kan jeg ikke finde? Hvor er den henne, og har den evt. et
andet navn ?

> at der i windows master volume indstillinger under advanced ikke er
> sat i kryds i nogen af indstillingerne.
Check!

> lidt tanker.
Alle forslag er et forsøg værd, undtagen ting som involverer aloe vera :)

> Måske hvis din psu er underdimensioneret i forhold til dit system at
> der er et problem.

Tvivler, 350W som uden problemer trækker mere udstyr som momentært at sat
til, har aldrig haft problemer i den retning.

> Forsøg at sætte et andet sæt højtallere til din rear-udgang og se om
> der er samme problem.

Er prøvet, alt hvad jeg sætter til rear udgangen lyder dæmpet/monotont.
Samme højtalere lyder fint i den normale (grønne) udgang.

> Måske dit kort er i stykker. Der har været mange problemer med
> Nforce-2 lyddelen, specielt på de tidlige kort.

Har været rundt på en del boards, og jeg er åbenlyst ikke den eneste med
problemer. Nogle har slet ikke lyd i rear, og i nogle tilfælde skyldes det
en kortslutning på bagsiden af printet eller jumperne, men de muligheder har
jeg også udelukket.

> Mit kort er det samme som dit, men fra da det først udkom. Og jeg har
> ofte problemer med højre front kanal. Ved længere tids belastning
> kommer der støj i denne kanal og ikke i nogen af de andre.

Mit er rev. 2.0, front udgangen fungerer dog problemfrit. Jeg testede lige
og satte baghøjtalerne til sub/center(mic) stikket, og det virker på samme
måde, dæmpet lyd.
Hentede denne her til at teste med, og jeg kan høre front left/right OK,
back left/right dæmpet & monotont, center ligeså, mens subwoofer brummede..
det skal den vel med et par alm højtalere i ?
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/windowsmediaplayer/51audio.mspx

En kammerat med samme brædt -X modellen har iøvrigt samme problem,han skulle
lige til at blære sig med sit nyindkøbte creative 5.1 sæt.. Asus står ikke i
særlig høj kurs her i området pt :)

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 30-07-04 21:06

> Den indstilling kan jeg ikke finde? Hvor er den henne, og har den evt. et
> andet navn ?

Findes i nvmixer under speaker setup fanebladet.
nederst til venstre.

Ellers vil jeg bare sige - retur med brædtet.
surt men....

mvh
TK

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-08-04 15:14

Thomas Kristiansen mumbled his insignificant opinion in:
410aaa25$0$26382$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> Findes i nvmixer under speaker setup fanebladet.
> nederst til venstre.

Sådan en har jeg ikke her? Kører med nyeste nforce drivere, (4.42
audio )svjh.

> Ellers vil jeg bare sige - retur med brædtet.
> surt men....

Ja det er max belastende, jeg er tydeligvis ikke den eneste med problemerne,
så man skulle tro at nvidia ville komme med en patch, såfremt det ikke
ubetinget er et hardware problem, men det tvivler jeg nu på det er.