Piercinger til børn!!
Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 27-07-04 17:49

Hej NG,

Har lige et spørgsmål ang. piercinger.
Er det lovligt at lave piercinger på børn under 15 eller hvor går
aldersgrænsen?
Jeg mener ikke at det kan være rigtigt, at børn sådan uden videre kan få en
eks. brystpiercing som 14 årige!!, ved nogen hvad reglerne er og endnu bedre
hvor de står?

På forhånd tak
'
Pernille

Fra : vvv

Dato : 27-07-04 18:24

"Henrik Lumholdt Sørensen" <Henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:mIvNc.213$rU4.11@news.get2net.dk...

> Jeg mener ikke at det kan være rigtigt, at børn sådan uden videre kan få
en
> eks. brystpiercing som 14 årige!!

Hvorfor ikke? Det må de vel selv om - fortryder de en dag piller de den ud
og på kort tid vokser hullet sammen.
Det er en ret uskyldig modedille.

>ved nogen hvad reglerne er og endnu bedre
>hvor de står?

Forhåbentlig er der ingen regler, vores gennemregulerede samfund kan snart
ikke tåle flere regler der begrænser folks frie vilje heller ikke selvom de
nu engang er under 15 eller 18 eller 24 eller hvad du eller regering og
samfund nu mener der er rimeligt for hvad.

Den personlige frihed er ved at drukne i misforståede velmenene regler om
hvad som helst og formynderi

vvv

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-07-04 20:17

> [...]
> samfund nu mener der er rimeligt for hvad.
>
> Den personlige frihed er ved at drukne i misforståede velmenene regler om

Desværre er børn og unge let modtagelige overfor overtalelse, manipulation,
gruppepres osv, derfor findes der regler for forskellige ting specielt i
forhold til børn og unge, f.eks. salg af cigaretter, alkohol, tatovering (og
piercing?).

Mvh

Emil

Fra : vvv

Dato : 27-07-04 20:42

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gruppepres osv, derfor findes der regler for forskellige ting specielt i
> forhold til børn og unge, f.eks. salg af cigaretter, alkohol, tatovering

Og de fleste af de regler er jeg helt uenig i, mener det bør være forældrene
der sætter grænser ikke samfundet, nok undtaget tatovering da det trods alt
er ret svært at komme af med igen så der passer 18 års grænsen mig fint. En
grænse for pircing ville være komplet latterlig, tag smykket ud og det
eneste der er tabt er pengene.

Og så ville de små piger jo heller ikke kunne få hul i ørene længere hvilket
jo længe har været ret almindeligt, det er jo også en pircing, med mindre I
vil sætte forskellige grænser for forskellige legemesdele.

vv

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-07-04 20:56

> [...]
En
> grænse for pircing ville være komplet latterlig, tag smykket ud og det

Selvfølgelig skal forældrene sætte grænser, klart nok. Men forældrene kan
ikke være sammen med deres børn 24 timer i døgnet. Så for at undgå at
børnene ryger i skolen, drikker sig fra sans og samling til fester, har
hemmelige pierceringer osv, er det regler som samfundet har stillet op,
regler som de fleste forældre nok er enige i. F.eks. kan en under 18 år
(eller var det 15?) ikke tegne en mobiltelefon abonnement uden sine
forældres samtykke. Men jeg vil give dig ret i, at det er frusterende med en
masse regler (og dermed bureaukrati), men de er altså lavet for at beskytte
børnene. Børn som under alle omstædigheder vil have noget alkohol eller
lignende, kan nok skaffe det på en eller anden måde...

Mvh

Emil

Fra : vvv

Dato : 27-07-04 21:56

> Selvfølgelig skal forældrene sætte grænser, klart nok. Men forældrene kan
> ikke være sammen med deres børn 24 timer i døgnet.

Nix, det gælder om at få dem til at opfører sig nogen ordentligt også når de
gamle ikke lige ser det.

> hemmelige pierceringer osv, er det regler som samfundet har stillet op
Hemmelige pircinger?!? i de fleste familier vil det nok være svært at holde
en pircing hemmelig... Og jeg håber stadig ikke samfundet har stillet regler
op mod en pircet ungdom.
,
> regler som de fleste forældre nok er enige i.
Ikke mig, og jeg er også forældre, men tror ikke på kontrol og formynderi.

F.eks. kan en under 18 år
> (eller var det 15?) ikke tegne en mobiltelefon abonnement uden sine
> forældres samtykke.
Det er 18, men det er noget andet da de ikke kan binde sig økonomisk før de
er 18, og så er det jo logisk at de dermed heller ikke kan få et mobil
abonnement.

>Men jeg vil give dig ret i, at det er frusterende med en
> masse regler (og dermed bureaukrati), men de er altså lavet for at
beskytte
> børnene.

Det virker mere som at pakke dem ind i vat.

>Børn som under alle omstædigheder vil have noget alkohol eller
> lignende, kan nok skaffe det på en eller anden måde...

Lige præcist.. og jo mere forbudt det er jo sjovere kan det jo blive.......
Fatter ikke det er nødvendigt, så længe siden er det da heller ikke jeg var
dreng og der var ingen forbud mod alkohol eller rygning ikke fra staten i
hvert fald kun på værtshuse. Så vi prøvede os lidt frem og fandt ud af at
noget af det nok ville blive meget sjovt en dag, og det blev det også, men
alt i alt var det ret stille og roligt, netop fordi det ikke var forbudt (af
staten altså, det var jo i dybeste hemmelighed for vores forældre - men det
er nok også meget sundt at lære at have hemmeligheder)

vv

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-07-04 00:41

> Nix, det gælder om at få dem til at opfører sig nogen ordentligt også når
de
> gamle ikke lige ser det.

Selvfølgelig skal børn og unge opføre sig ordentligt, også når forældrene
ikke er der. Men desværre er der nogle børn og unge som ikke er stærke nok
til at sige fra, og når forældrene ikke er der til at "hjælpe" børnene imod
gruppepres eller hvad det nu er som får børnene til at ville lave noget
ulovligt (både i forhold til forældrene og staten), er reglerne der for at
"hjælpe" kioskejeren, tatovøren, mobil-sælgeren med at huske på at de ikke
må sælge visse ting til unge under 15 eller 18 år. Det er også i den
forventning at forældrene sender deres børn (nogenlunde) trygt afsted til
fester, eller bare besøg hos andre kammerater.

> [...]
holde
> en pircing hemmelig... Og jeg håber stadig ikke samfundet har stillet

Med hemmelige piceringer mener jeg, piceringer ved f.eks. navlen, som
forældrene måske ikke opdager.

> Ikke mig, og jeg er også forældre, men tror ikke på kontrol og formynderi.

Okay, men så er vi ikke enige. Der er også en forskel fra at have regler og
til en egentlig kontrol. Man kan jo godt fortælle sit barn at man ikke vil
se cigaretter i huset, men man kan godt have tillid til barnet, dvs. at man
ikke begynder at kontrollere ved at gå barnets tøj eller skoletaske igennem.
Man må have tillid til sine børn, og kun kontrollere eller endnu bedre
konfrontere barnet hvis der er mistanke om noget. Man skal ikke kontrollere
bare for kontrollens skyld.

> [...]
de
> er 18, og så er det jo logisk at de dermed heller ikke kan få et mobil

Okay.

> beskytte
>
> Det virker mere som at pakke dem ind i vat.

Tjah, men det som kan pakke børnene mest ind i vat, er forældrenes
opdragelse. Det er altså ikke reglerne synes jeg.

> [...]
det
> er nok også meget sundt at lære at have hemmeligheder)

Ja, alt det forbudte er sjovt for de unge. Men jeg tror ikke at de unge
skænker samfundets regler en eneste tanke, de "frygter" nok mere for
forældrenes reaktioner/skæld ud. Men reglerne er som sagt lavet for at
beskytte børnene, ikke igennem børnene selv eller forældrene, men igennem
kioskejerne, tatovørerne, bartenderne osv. Reglerne signalerer iøvrigt også
hvad samfundet anser som acceptabelt.

Ja, vi kan nok ikke blive helt enige, men så må vi se om der er andre som
har noget som de kan bidrage til tråden "Piercinger til børn!!"?

Mvh

Emil

Fra : Bo Warming

Dato : 28-07-04 06:38

Tøjr sutten i næse-piercing?

Mon ikke spædbørns immunforsvar betyder at de aldrig tager skade af hullerne

Og hvis der findes pædofilprostititution, hvilket der nok kun gør i
journalisternes hallucinationer, så vil man nok få extra pris for
kunst-babe.
Medierne skal altid overgå seneste nyhed, så trådstart-forfatteren er
virkelig på forkant, og vil nok blive læst og benyttet af Se og Hør
Der er billeder i ideen. Og forargelse. Næppe nogen forælder vil pierce
eller tillade det før de har svært ved at gennemtrumfe forbud.

Fra : vvv

Dato : 28-07-04 17:27

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er billeder i ideen. Og forargelse. Næppe nogen forælder vil pierce
> eller tillade det før de har svært ved at gennemtrumfe forbud.

Øhh ?!?

Gem lige nogen af de svampe til mig.

vv

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-07-04 20:19

Reglerne må ihvertfald stå et eller andet sted i www.retsinfo.dk, men det er
et omfattende tørt opslagsværk, så held og lykke!

Mvh

Emil

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 27-07-04 21:36

Kære Emil,

Tak for linket og dine iøvrigt meget fornuftige og velovervejede
argumentationer,

Mvh. Pernille.

Fra : Jens U. K.

Dato : 29-07-04 07:01

"vvv" <?@?> wrote in message

> [...]

> en
>
> Hvorfor ikke? Det må de vel selv om - fortryder de en dag piller de den

Brystpiercing; uskyldig; næh... hvis det er en pige risikerer hun ikke at
kunne amme, hvis hun engang får en baby (jvnf. sundhedsstyrelsens manual
til plejepersonale om amning (svjh kan piercingen ødelægge mælkegangene)).

/Jens Ulrik

Fra : vadmand

Dato : 31-07-04 18:04

> [...]
en
> eks. brystpiercing som 14 årige!!, ved nogen hvad reglerne er og endnu

Om ikke andet er det vel forbudt efter paragraffen om børnemishandling,
ligesom omskæring af børn af begge køn også burde være det. Hvad voksne vil
gøre for at skamfere deres krop, må blive deres eget problem, men børn skal
sgu kunne slippe for den slags svineri,.

Per v