Dårlig ram performens
Fra : Johnny Haugaard

Dato : 27-07-04 12:41

Hej i gruppe,

Har et Asus A7N8X board AMD2500+@3200 og lige sat et par A-Data Vitesta
DDR500 stænger i dyret.

Men hvis jeg kører en Sisoft Sandra ligger jeg meget lavt i ram performens.
Hvad kan jeg have overset.

Ram køre synkront med System (det skulle vist være bedst på NF2)

Nogle gode bud på hvad jeg kan ændre på.

Eller hvad jeg skal teste med for mere korrekt data

haug

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-07-04 12:43

"Johnny Haugaard" <hau@image.dk> crashed Echelon writing

> Men hvis jeg kører en Sisoft Sandra ligger jeg meget lavt i ram
> performens. Hvad kan jeg have overset.

Hvad er lavt, har du nogle tal?

--
Bjarke Andersen

Fra : Johnny Haugaard

Dato : 27-07-04 13:00

Hej igen,

Det var måske en god ide. Ram står i øjeblikket til 2.5 -3-3-8 (system
200mhz og ram synkront)

Sisoft under memory bandwidth test siger

2160MB/s Int buffered
2009MB/s Float buffered

haug

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-07-04 13:07

> Sisoft under memory bandwidth test siger
>
> 2160MB/s Int buffered
> 2009MB/s Float buffered

IMHO lyder det ganske korrekt for den hastighed rammen er sat til (200Mhz)

--
Bjarke Andersen

Fra : JK

Dato : 27-07-04 13:53

On 27 Jul 2004 12:07:01 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>"Johnny Haugaard" <hau@image.dk> crashed Echelon writing

>IMHO lyder det ganske korrekt for den hastighed rammen er sat til (200Mhz)

Hmm, jeg synes, det er dårligt. Hvis fsb er 200, med ram på synkront,
så burde det ligge på 2900/2800, måske endda over 3000.

Hvis fsb er 200, som der er antydet med 2500+@3200, så udnytter man jo
kun DDR400. Det hjælper næppe at sætte DDR500 i. De kan klare fsb250.
Men man kan da forsøge sig med skrappe ram-settings ved fsb200.

Pas på med en backup (image) for lige pludselig fanger bordet, og
windows kan godt blive ret sygt af for hurtigtgående ram.

Det hedder performance, på robin hood'sk.

mvh

John

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-07-04 16:31

JK <(please reply to group, email invalid) junk@mail.dk> crashed Echelon
writing news:2ojcg0dd8nc17508jelhf0b1b6nu73e20u@4ax.com:

> Hmm, jeg synes, det er dårligt. Hvis fsb er 200, med ram på synkront,
> så burde det ligge på 2900/2800, måske endda over 3000.

Kan godt være det er mig som stadig ikke kan fatte FSB hastigheds
indstillinger ved OC. Men hvis man kører en ren 200Mhz FSB så er der vel
også tale om OC? Og PCI samt AGP være glødende?

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-07-04 20:10

> [...]
> indstillinger ved OC. Men hvis man kører en ren 200Mhz FSB så er der vel
> også tale om OC? Og PCI samt AGP være glødende?

Med nForce2 er PCI låst til 33 MHz.
AGP kan frit instilles mellem 66 og 99 efter eget valg.

Hvis der ikke var lås på kortet, vil der højest sandsynligt være en divider
der passer dertil.
Altså hvis kortet er beregnet til 200 MHz, i dette tilfælde vil divideren
være 6 da 200/6=33,33 MHz.
Hvis kortet ikke er beregnet til 200 MHz FSB vil man nok løbe ind i
problemer, måske vil højeste divider så være 5.
Derved vil PCI blive 40 MHz (200/5).
Dividers bruges på VIA chipsæt, lås på nForce2. (Her taler jeg om bundkort
til AthlonXP, og ikke andet da det ikke er interessant i denne sammenhæng)

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-07-04 20:12

> [...]
> indstillinger ved OC. Men hvis man kører en ren 200Mhz FSB så er der vel
> også tale om OC? Og PCI samt AGP være glødende?

Glemte helt, dette.
Husk at den hurtigste AthlonXP 3200+ kører med 200 MHz FSB, i dette tilfælde
vil det ikke være OC af prcessoren.
Men dog af bundkortet hvis det ikke er beregnet hertil.

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-07-04 13:55

"Johnny Haugaard" <hau@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 200mhz og ram synkront)
>
> Sisoft under memory bandwidth test siger

Det lyder noget lavt, synes jeg.

Desværre har du købt DDR500 stænger, det betyder at du ikke kan bruge
specielt lave timings.
Du skulle nærmere have PC3200 (200 MHz) eller PC3500 (216,6 MHz), det er
ikke særligt tit at et AMD system kommer over 220 MHz FSB.
Den skulle gerne ligger omkring de 2900-3000 med de timings, skulle jeg
mene.

Er du sikker på at du kører synkront?

Fra : Johnny Haugaard

Dato : 27-07-04 14:12

Hej Martin,

Ja det var nemlig de omkring 3000MB/s jeg også mente de skulle ligge på.

Så jeg ved ikke lige hvad årsagen er.

Jeg kører vel synkront når jeg har sat system til eks. 200mhz og ram til
200mhz (eller =100%) ??

Jeg har købt disse A-Data Vitesta PC 4000 (DDR500) fordi jeg læste et sted
at de kørte perfekt ved 2-2-2-6 på speed under ca 220mhz

Men måske mit lidt bedagene Asus A7N8X ikke kan følge med.

haug

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:4106508f$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-07-04 14:38

"Johnny Haugaard" <hau@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Martin,
>
> Ja det var nemlig de omkring 3000MB/s jeg også mente de skulle ligge på.

Jeg korrigerer lige mig selv, de burde ligge omkring 2800-2900

> Så jeg ved ikke lige hvad årsagen er.
>
> Jeg kører vel synkront når jeg har sat system til eks. 200mhz og ram til
> 200mhz (eller =100%) ??

Det skulle det gerne gøre.

> Jeg har købt disse A-Data Vitesta PC 4000 (DDR500) fordi jeg læste et sted
> at de kørte perfekt ved 2-2-2-6 på speed under ca 220mhz

Ok, det lyder jo fint, hovedparten over PC3500 kan ikke køre med lave
timings.
Men det lyder jo til at dine kan alligevel.

> Men måske mit lidt bedagene Asus A7N8X ikke kan følge med.

Tror ikke det er derfor.

Jeg tror du skal gennemgå opsætningen i bios, der er noget der ikke er som
det skal være.

Fra : N´far

Dato : 27-07-04 15:01

Har AMD systemer ikke generelt en laver memory båndbredde end Intels, men
udnytter den bare mere efftektiv?

Hent evt. også Cpuz, Aida32 eller også Memtest ( Google ), så ved du, at
ikke Sandra "bare" fejlmåler.

vh

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-07-04 15:05

"N´far" <rudiFJERNkols@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har AMD systemer ikke generelt en laver memory båndbredde end Intels, men
> udnytter den bare mere efftektiv?

Jo medmindre at man bruger en FX eller en Athlon64 med dual channel.
Det postede resultat er dog stadig alt alt for lavt.

Fra : Johnny Haugaard

Dato : 27-07-04 20:50

Hej igen,

Jeg er nu nået frem til dette, som ligger tæt på de tal som før omtalt var
"normale"

Mit board's Rev. er lidt fra før 200/400Mhz tiden rigtigt kom igang.

Kan ikke få det til at spille helt godt ved 200Mhz.

Men med disse settings.:

Den nyeste bios ver. 1008

System/ram 195Mhz

Ram.: 2-3-3-3

Kommer Aida32 frem til 2974MB/s

Og jeg da også klart mærke forskel i generel større speed i systemet

Det er vist maks jeg kan få ud af mit board

meddelelse news:410660e3$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-07-04 21:55

> [...]
> "normale"
>
> Mit board's Rev. er lidt fra før 200/400Mhz tiden rigtigt kom igang.

Ok du kan se i CPU-Z om din Northbridge er en stepping C1, så skulle 200
MHz+ ikke noget problem.
Hent CPU-Z her:
http://www.cpuid.com/cpuz.php (bemærk linket er dødt lige nu)
og kig under fanebladet mainboard.
Der står chipset bla bla og så rev. etellerandet ude til højre.
Ved mig står der C1 og det er den gode nForce2 stepping.

> Kan ikke få det til at spille helt godt ved 200Mhz.
>
> Men med disse settings.:
>
> Den nyeste bios ver. 1008
>
> System/ram 195Mhz
>
> Ram.: 2-3-3-3

Alt for lave timings, minimum er efter mit hoved Tras=6.
Med et nForce2 kort er bedste indstilling dog Tras=11.

Der står noget mere om det her:
http://www.mushkin.com/mushkin/pop-up/latencies.htm
Her er et kort citat:"Now imagine someone closes the book you are reading
from in the middle of a sentence. Right in your face! And does it over and
again.
This is what happens if tRAS is set too short. So here is the really simple
calculation: The second burst of four has at least to be initiated and
prefetched into the
output buffers (like you get a glimpse at the headline in a book) before you
can close the page without losing all information.
That means that the minimum tRAS would be tRCD+CAS latency + 2 cycles (to
output the first burst of four and make way for the second burst in the
output buffers)."

De indstillinger du kører med svarer til at man er ved at læse en side i en
bog, og den så bliver smækket i igen og igen.

> Kommer Aida32 frem til 2974MB/s
>
> Og jeg da også klart mærke forskel i generel større speed i systemet
>
> Det er vist maks jeg kan få ud af mit board

Det lyder da godt.

Til sidst vil jeg også lige opfordre dig til at kigge her:

Fra : Johnny Haugaard

Dato : 27-07-04 23:10

Hej igen,

> Ok du kan se i CPU-Z om din Northbridge er en stepping C1, så skulle 200
> MHz+ ikke noget problem.

Mit er stepping A2, ved ikke hvad det betyder.

> Alt for lave timings, minimum er efter mit hoved Tras=6.
> Med et nForce2 kort er bedste indstilling dog Tras=11.

Har nu prøvet med Tras=11 så bliver maskinen da noget langsommere ????

haug

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-07-04 23:14

On 2004-07-27, Johnny Haugaard <hau@image.dk> wrote:
> Hej igen,

> Mit er stepping A2, ved ikke hvad det betyder.

Det betyder at det er en meget tidlig udgave af nforce2 chippen. Den kan
derfor ikke nå 200Mhz. Min er A1 hvis det trøster

Thomas

Fra : Johnny Haugaard

Dato : 27-07-04 23:33

Hej igen,

> Det betyder at det er en meget tidlig udgave af nforce2 chippen. Den kan
> derfor ikke nå 200Mhz. Min er A1 hvis det trøster

Øv, øv Hvis nu jeg vil skifte board (har ikke fulgt med) hvilket "rykker"
så mest med hensyn til stabil Oc til min AMD 2500+@3200 barton

Har ikke helt fat i de hersens betegnelser på ram timming.
Hvad er CAS, Tras osv. i rækken (2-3-3-6)

haug

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-07-04 23:36

On 2004-07-27, Johnny Haugaard <hau@image.dk> wrote:
> [...]
>

> Har ikke helt fat i de hersens betegnelser på ram timming.
> Hvad er CAS, Tras osv. i rækken (2-3-3-6)

<CAS> - <CAS to RAS> - <RAS> - <TRAS>

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-07-04 01:44

> Hej igen,

> Øv, øv Hvis nu jeg vil skifte board (har ikke fulgt med) hvilket "rykker"
> så mest med hensyn til stabil Oc til min AMD 2500+@3200 barton

Jeg bliver nødt til at slå endnu et slag for Abit NF7-S rev. 2.0
Sådan et har jeg selv, det er noget der duer.

Fra : Johnny Haugaard

Dato : 28-07-04 13:15

Hej igen,

> Jeg bliver nødt til at slå endnu et slag for Abit NF7-S rev. 2.0
> Sådan et har jeg selv, det er noget der duer.

Er Abit den bedste OC på markedet i øjeblikket ???

Kikkede lidt på div specs hos Abit, Det der Abit AN7(uguru) ser da også
meget godt ud ???

haug

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-07-04 14:30

> [...]
>
> Er Abit den bedste OC på markedet i øjeblikket ???
>
> Kikkede lidt på div specs hos Abit, Det der Abit AN7(uguru) ser da også

Ja det er også lidt nyere,
Men det har ikke, så vidt jeg ved, imponeret specielt i diverse tests.
uGuru er også fint nok, men jeg foretrækker selv at bruge bios til OC.

Desuden var nogle af det første AN7 blevet "hacket" med en skruetrækker ab
fabrik.
Abit havde skåret en printbane over manuelt på flere hundrede bundkort, det
tydede på at det var kommet for hurtigt ud af døren.
AN7 har også en lidt nyere lyd codec chip, men det er vist i
småtingsafdelingen.

Jeg har peronlig erfaring med NF7-S, derfor anbefaler jeg det.

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-07-04 01:26

"Johnny Haugaard" <hau@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen,

> Mit er stepping A2, ved ikke hvad det betyder.

Er allerede blevet besvaret.

> Har nu prøvet med Tras=11 så bliver maskinen da noget langsommere ????

Det skulle den helst ikke.
Her er en artikel hvor Tras=11 belyses
http://www.geekextreme.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=30