Rækkefølge på mælketænder?
Fra : Ivar

Dato : 26-07-04 20:37

Min søn på ca. 9 mdr. har fået sin 3. tand, men det er ikke en
af de 4 midterste fortænder, det er en ved siden af.
Er det rimeligt normalt, eller skal vi kontakte en tandlæge?

http://home20.inet.tele.dk/did/Tand/

Ivar Magnusson

Fra : Michael-7500

Dato : 26-07-04 20:59

"Ivar" <dilld@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Min søn på ca. 9 mdr. har fået sin 3. tand, men det er ikke en
> af de 4 midterste fortænder, det er en ved siden af.
> Er det rimeligt normalt, eller skal vi kontakte en tandlæge?

Fundet på: http://www.voresborn.dk

Allerede ved fødslen ligger 20 mælketænder færdigdannede nede
i barnets gummer - klar til frembrud fra omkring 6 måneders alderen til
barnet
har et komplet sæt mælketænder i 3-4 års alderen.

Nogle børn er længe om at få tænder - andre får den første
lille hugtand efter få måneder og nogle få fødes endog med en
tand imunden. Det gør ingen forskel. Bare tænderne er sunde og bliver
ved med at være det, til de skal skiftes ud.

Som regel er det de to fortænder i undermunden, der kommer først til syne.
Derefter følger fortænderne i overmunden. Men der er masser af undtagelser
fra reglen, og rækkefølgen er uden betydning.

Michael
Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Helen Vibelund

Dato : 12-08-04 22:39

Det er et meget almindeligt fænomen. Sansynligvis dukker den anden op - i
den anden side ved siden af fortænderne, - først derefter kommer
fortænderne. Gik i mødregruppe med én hvor det var tilfældet for datteren.
Pigen fik alle tænder (som idag sidder fint lige) bare ikke i den
almindelige rækkefølge. Er du i tvivl kan du altid kontakte skoletandplejen
på den skole I hører under, - de er meget hjælpsomme og det koster ikke
noget.
Mvh. Helen