Vælge "døde" records (mysql)
Fra : Anders Matthiessen

Dato : 26-07-04 16:30

Hej Gruppe

Jeg har to tabeller, så simple som :

- Kategorier
Id
Titel

- produkter
Kategori_Id
Titel

Jeg ville så gerne vælge alle produkter som ikke er tildelt en kategori,
eller som peger på en kategori som ikke findes (mere)

Jeg har prøvet med noget join og noget count fusk, men ingen resultater

/Anders

Fra : Lasse

Dato : 26-07-04 17:41

"Anders Matthiessen" <web@dioder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ville så gerne vælge alle produkter som ikke er tildelt en kategori,
> eller som peger på en kategori som ikke findes (mere)

SELECT * FROM produkter WHERE Kategori_Id NOT IN (SELECT Id FROM Kategorier)

/Lasse
Kig på min mailadresse før du bruger den.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-07-04 18:48

On Mon, 26 Jul 2004 17:29:47 +0200, Anders Matthiessen <web@dioder.dk>
wrote:

>Jeg ville så gerne vælge alle produkter som ikke er tildelt en kategori,
>eller som peger på en kategori som ikke findes (mere)

SELECT produkter.titel
FROM produkter
LEFT JOIN Kategorier ON Kategorier.Id = produkter.Kategori_Id
WHERE Kategorier.Id IS NULL

Subqueries (som Lasse foreslår) er først introduceret i MySQL 4.1, der
endnu ikke er stable. I lige præcis dette tilfælde kan vi dog klare os
med ovenstående alternative syntaks for at opnå samme resultat:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Rewriting_subqueries.html

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: te (og ikke the)

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 26-07-04 22:14

Peter Brodersen wrote:

> [...]

> endnu ikke er stable. I lige præcis dette tilfælde kan vi dog klare os
> med ovenstående alternative syntaks for at opnå samme resultat:

Super tak, det virkede