/ Forside / Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rejser & Udflugter
#NavnPoint
Nordsted1 10159
refi 6552
ans 4342
HelleBirg.. 2810
katekismus 2544
piaskov 2400
dova 2399
svendgive.. 2305
Teil 2130
10  jakjoe 1830
Alanya, aldrig igen....
Fra : Thomas


Dato : 26-07-04 13:31

Selvom jeg er inkarneret grækenlands rejsende overtalte konen mig i år til
at vi skulle en tur til Tyrkiet..

det lød jo godt alt sammen, tyrkiet skulle have verdens 3 bedste køkken,
billigt tøj læder o.s.v.

Jeg kunne aldrig finde på at påstå at tyrkere er nogle røvere og banditter,
jeg tror faktisk ikke en alm tyrker stjæler, men de sætter meget stor ære i
at kunne tage røven godt og grundigt på dig.

Tag f.eks en taxa fra hotellet til Borgen i alanya, det kostede 10 millioner
via taxameteret, ok pris, men når man så skal ned igen, ja så koster det 10
millioner alene i start takst, de ved jo godt at de så har monopol og at
ingen går ned i 40 graders varme..

Bazaren i alanya er noget for sig allerede når du stiger ud af taxaen,
finder du ud af at taxachaufføren faktisk har fået penge for at sætte dig af
et ganske bestemt sted og der står skam en og holder døren for dig, men
inden du ser dig om skal du lige hilse på butiks indehaverens kone og børn,
du skal prøve en masse tøj og bliver indviklet i fuldstændig uoverskuelige
prissættelser og lange forhandlinger hvor du selvfølgelig skal drikke te med
sælgeren.

Til sidst køber du noget bare for at blive fri og få lov til at gå, der er
sikkert allerede gået en time på det tidspunkt alligevel.

Restauranter, tjo, der ligger en for hver 30-40 meter i alanya, men kigger
du nærmere så har stort set alle restauranter nøjagtig samme spisekort,
maden smager fuldstændig ens alle steder.

Vi fandt dog en stamrestaurant ved at kigge efter hvor de lokale tyrkere
spiste og der fik vi en god behandling, den hed Grand ADA og ligger ved
hovedvejen lige over for kleopatra stranden.

Vi boede på ADA 2 Lejligheds hotel og det var vi faktisk godt tilfredse med,
de var meget flinke og dygtige og der var en dejlig pool.

Men danskere i udlandet er en flok store egoister, allerede kl 8 var alle
pool liggestole optagede af håndklæder, på trods af at mange slet ikke
skulle bruge pladserne før efter middag, nogle lagde endda håndklæder på
flere stole for at kunne flytte rundt alt efter hvor solen var bedst.

Dette var vores lille friske oplevelse fra alanya, vi kommer ikke til
tyrkiet igen, næste gang kalder grækenland igen.

Fam jürgensen





 
 
Pernille og Kennet (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Pernille og Kennet


Dato : 26-07-04 13:56

"> Men danskere i udlandet er en flok store egoister, allerede kl 8 var alle
> pool liggestole optagede af håndklæder, på trods af at mange slet ikke
> skulle bruge pladserne før efter middag, nogle lagde endda håndklæder på
> flere stole for at kunne flytte rundt alt efter hvor solen var bedst.

Hej

jeg rejser næsten aldrig charter, men har haft samme oplevelse som du har! I
Marokko så jeg flere gange, at folk havde lagt håndklæder på stole, der ikke
blev brugt før ca. kl. 14.00! Og man kunne være helt sikker på, at det var
danskere der lavede det nummer. Kl. 08.00 var alle stole optaget, men der
var ikke en sjæl i poolområdet. Mange gik også til en MEGET lang frokost
eller lur på værelset, mens deres håndklæde "reserverede" pladsen ved
poolen.

Næste gang vil jeg ikke respektere en sådan uskik. At lægge flere håndklæder
er jo latterligt! Det er OK at lægge en håndklæde eller en trøje mens man er
i poolen, men er man ikke i området, så må man flytte sit habengut!

Kennet
--
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk



Jacob E. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob E.


Dato : 26-07-04 15:12

Pernille og Kennet wrote:
> "> Men danskere i udlandet er en flok store egoister, allerede kl 8
> var alle
>> pool liggestole optagede af håndklæder, på trods af at mange slet
>> ikke skulle bruge pladserne før efter middag, nogle lagde endda
>> håndklæder på flere stole for at kunne flytte rundt alt efter hvor
>> solen var bedst.

> Hej
> Næste gang vil jeg ikke respektere en sådan uskik. At lægge flere
> håndklæder er jo latterligt! Det er OK at lægge en håndklæde eller en
> trøje mens man er i poolen, men er man ikke i området, så må man
> flytte sit habengut!

Enig. Danskere skal lære, at dette simpelthen ikke er acceptabelt. Hvis ikke
håndklædets ejer er i umiddelbar nærhed, så læg det pænt sammen et stykke
væk, og når (eller rettere, hvis...) ejeren kommer tilbage efter nogle
timer, så gør en af to ting:
1) Indled en diskussion om det amoralske i hans/hendes handling, eller
2) Sig, at der ikke lå håndklæder på liggestolen, da du kom.

Mvh Jacob



Morgan Jones (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 27-07-04 05:19



> Enig. Danskere skal lære, at dette simpelthen ikke er acceptabelt. Hvis
ikke
> håndklædets ejer er i umiddelbar nærhed, så læg det pænt sammen et stykke
> væk, og når (eller rettere, hvis...) ejeren kommer tilbage efter nogle
> timer, så gør en af to ting:
> 1) Indled en diskussion om det amoralske i hans/hendes handling, eller
> 2) Sig, at der ikke lå håndklæder på liggestolen, da du kom.

Sjovt nok har jeg aldrig haft det problem. Hvis man er på et ordentligt
hotel er der nemlig to faktorer der spiller ind. A. Der er nok plads. B. De
flink pool folk rydder op så snart der ligger et håndklæde og flyder.

Morgan



Asle Bjerva (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Asle Bjerva


Dato : 27-07-04 13:10

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i melding
news:4105d7b4$0$234$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Sjovt nok har jeg aldrig haft det problem. Hvis man er på et ordentligt
> hotel er der nemlig to faktorer der spiller ind. A. Der er nok plads. B.
De
> flink pool folk rydder op så snart der ligger et håndklæde og flyder.

I Koratia i sommer opplevde vi at flere tyskere hadde naglet (!) fast sine
liggeunderlag på klippene for å "reservere" de beste plassene fra dag til
dag. Det var likevel enkelt å fjerne det hele og så kun snakke norsk (og
slett ikke forså ) til de når det kom for å ta i bruk sin okkuperte del av
stranden....
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no



Søren R (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Søren R


Dato : 26-07-04 15:31

On Mon, 26 Jul 2004 14:56:09 +0200, "Pernille og Kennet"
<anonymos@noplace.dk> wrote:


>jeg rejser næsten aldrig charter, men har haft samme oplevelse som du har! I
>Marokko så jeg flere gange, at folk havde lagt håndklæder på stole, der ikke
>blev brugt før ca. kl. 14.00! Og man kunne være helt sikker på, at det var
>danskere der lavede det nummer. Kl. 08.00 var alle stole optaget, men der
>var ikke en sjæl i poolområdet. Mange gik også til en MEGET lang frokost
>eller lur på værelset, mens deres håndklæde "reserverede" pladsen ved
>poolen.
>
>Næste gang vil jeg ikke respektere en sådan uskik. At lægge flere håndklæder
>er jo latterligt! Det er OK at lægge en håndklæde eller en trøje mens man er
>i poolen, men er man ikke i området, så må man flytte sit habengut!

Enig i at man ikke skal optage stole på denne måde, men det er nu ikke
noget dansk fænomen. Nordmænd, svenskere og englændere er præcis lige
så gode til det som danskerne er, så vi behøver ikke være så flove

Nylige erfaringer fra Sunny Beach, Bulgarien
--
Søren R

¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Soren Kuula (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Soren Kuula


Dato : 26-07-04 17:58

Thomas wrote:

> Bazaren i alanya er noget for sig allerede når du stiger ud af taxaen,
> finder du ud af at taxachaufføren faktisk har fået penge for at sætte dig af
> et ganske bestemt sted og der står skam en og holder døren for dig, men
> inden du ser dig om skal du lige hilse på butiks indehaverens kone og børn,
> du skal prøve en masse tøj og bliver indviklet i fuldstændig uoverskuelige
> prissættelser og lange forhandlinger hvor du selvfølgelig skal drikke te med
> sælgeren.

Gad forresten vide hvorfor så mange buschauffører gider at stoppe ved
Otto Duborg ? :)

> Restauranter, tjo, der ligger en for hver 30-40 meter i alanya, men kigger
> du nærmere så har stort set alle restauranter nøjagtig samme spisekort,
> maden smager fuldstændig ens alle steder.

Ensartethed er en dyd :) Mange store virksomheder bruger mange
ressourcer på at få det til at virke. De skulle bare vide :)

> Men danskere i udlandet er en flok store egoister, allerede kl 8 var alle
> pool liggestole optagede af håndklæder, på trods af at mange slet ikke
> skulle bruge pladserne før efter middag, nogle lagde endda håndklæder på
> flere stole for at kunne flytte rundt alt efter hvor solen var bedst.

Ååååååååh, ja, og de synes jo selv de er fygtige, fornuftige og
forudseende :)

Der er mindst 2 sider af alting :)

MVH
Søren


ole holte (26-07-2004)
Kommentar
Fra : ole holte


Dato : 26-07-04 21:54


"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> skrev i en meddelelse
news:PKaNc.27478$Vf.1542828@news000.worldonline.dk...
>
> Gad forresten vide hvorfor så mange buschauffører gider at stoppe ved
> Otto Duborg ? :)
>

Er der en Otto Duborg i Alanya ??? (Chauffører får Anvisningsprovision for at komme
med en busfuld turister, det giver kasse )



Jan Bøgh (28-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 28-07-04 09:26

"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> wrote in

> Ååååååååh, ja, og de synes jo selv de er fygtige, fornuftige og
> forudseende :)

Yderst interessant allitteration

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net
mail: jan at-symbol boegh dot-symbol net
Keep the world clean - kill a spammer



keldo (27-07-2004)
Kommentar
Fra : keldo


Dato : 27-07-04 10:19


"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
news:4104f8c5$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Bazaren i alanya er noget for sig allerede når du stiger ud af taxaen,
> finder du ud af at taxachaufføren faktisk har fået penge for at sætte dig
af
> et ganske bestemt sted og der står skam en og holder døren for dig, men
> inden du ser dig om skal du lige hilse på butiks indehaverens kone og
børn,
> du skal prøve en masse tøj og bliver indviklet i fuldstændig uoverskuelige
> prissættelser og lange forhandlinger hvor du selvfølgelig skal drikke te
med
> sælgeren.
>
Kultur sammenstød mellem vestlig og mellemøstlig kultur. Jeg var i Egypten
sidste år, der var også en del danskere der brokkede sig over de pågående
handlende. Det var de samme der ved strømafbrydelsen på hotellet
sagde"....vi er nogen stykker der har snakket om at gå samlet op i
receptionen og klage....". Hvis man ikke kan leve med at drikke the med en
købmand i bazaren og hilsen på hans familie og kan man ikke leve med korte
strømafbrydelser, skal man ikke finde andre feriesteder (ligesom Thomas
tilsyneladende har gjort). Man skylder sig selv at sætte sig bare lidt ind i
landets kultur inden man bestiller rejsen, også selv om det er charter. Det
er fx. kutyme at rose ejerens butik og snakke positiv om foretningen, så
sætter han selv prisrne ned osv osv.

Det handler også meget om ens egen indstilling og forventninger til landet
og befolkningen man besøger. Du var vist allerede modstander af turen inden
afrejsen. Dette gør, bevidst eller ubevidst, at man har de negative briller
på og kan finde og se det negative i alt. Det er ren psykologi. Min kone har
boet i Egypten og havde inden rejsen fortalt en masse og jeg havde mine
positive forventnings briller på, og havde alletiders rejse. Dog er det
klart at man til tider opdager at man trods alt er Europæer og ikke Araber.
Jeg blev bidt at den orientalske stemning, ærgeligt at det er (næsten)
umuligt at rejse i fx. Iran og de andre lande i området.


RK



Torben Bech (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Torben Bech


Dato : 27-07-04 19:03

Jo, det er da rigtig nok alt sammen,keldo, og helt politisk korrekt.

Men nogen gange har jeg (trods positiv, grundig forberedelse) haft den
fornemmelse at man i Tyrkiet (de turistede steder) bevidst bruger "kulturen"
som undskyldning for at platte turisterne. De spiller bevidst på vores
høflighed og venlighed og vores manglende evne til at sige "NEJ".

Jeg har faktisk selv været ude for præcis samme oplevelse som OP: at blive
"slæbt" ind i en butik, uden nogen som helst intention om at købe noget
somhelst, kun for at få fred, og derefter oplevet en tæppesælger slæbe
dusin-vis og atter dusin-vis af tæpper frem, mens jeg høfligt og venligt
drak the og sagde jeg ikke ville købe noget. Til sidst blev han MEGET
fornærmet, og jeg kunne ikke forklare ham at det var MIN kultur kun at købe
hans varer hvis jeg var interesseret. Det var somom han forventede at jeg
skulle købe, uanset hvor lidt interesseret jeg var

Jeg har aldrig oplevet det samme i Grækenland eller UAE (eller andre steder
i verden, for den sags skyld), selvom de også her MEGET gerne vil sælge dig
deres varer.

Helt ærligt tror jeg at alle der har været i Tyrkiet (igen: i de turistede
områder) har forsøgt at kæmpe sig vej frem til den sidste restaurant lang
havne-promenaden, men har måtte give op ved den tredje-sidste, udmattet af
at se på ind-trækkernes menu-kort og høre om deres fortrinligheder.

Så jo, jeg forstår godt OP (men også keldo), begge har lidt ret syntes jeg.
Man skal lige lære at klare sig i Tyrkiet, brug de små trix: Hav altid en
STOR indkøbspose fra en lædervareforretning på dig og vis den tydeligt frem
mens du promenerer ned af handels-gaderne. Se mæt og tilfreds ud mens du
passerer restauranterne, og LAD VÆRE med at se på restauranternes menu-kort
når personalet ser det. Se på menukortet om formiddagen, og udvælg dig
aftenens restaurant, og gå så målbevist ind på den senere når det er blevet
aften, osv osv osv vi har vel alle vore små trix, der gerne skulle gøre at
vi ikke får hovedpine af de meget "agressive" sælgere. Nogen syntes jo
ligefrem det er sjovt og charmerende, at det er en del af oplevelsen af at
være i et fremmed land.

Man skal jo huske på at set fra sælgerens synpunkt er det lidt spild af
penge hvergang du lægger $ i en anden butik end hans...og det er jo fair
nok, blot er deres fremtoning meget provokerende for os kølige danskere, der
er vant til at gå i fred i butikkerne (hvor man måske ligefrem har svært ved
at få fat på personale ??).

med venlig hilsen

Torben


"keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ce56mt$2s2s$1@news.cybercity.dk...
>
> "Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
> news:4104f8c5$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > Bazaren i alanya er noget for sig allerede når du stiger ud af taxaen,
> > finder du ud af at taxachaufføren faktisk har fået penge for at sætte
dig
> af
> > et ganske bestemt sted og der står skam en og holder døren for dig, men
> > inden du ser dig om skal du lige hilse på butiks indehaverens kone og
> børn,
> > du skal prøve en masse tøj og bliver indviklet i fuldstændig
uoverskuelige
> > prissættelser og lange forhandlinger hvor du selvfølgelig skal drikke te
> med
> > sælgeren.
> >
> Kultur sammenstød mellem vestlig og mellemøstlig kultur. Jeg var i Egypten
> sidste år, der var også en del danskere der brokkede sig over de pågående
> handlende. Det var de samme der ved strømafbrydelsen på hotellet
> sagde"....vi er nogen stykker der har snakket om at gå samlet op i
> receptionen og klage....". Hvis man ikke kan leve med at drikke the med en
> købmand i bazaren og hilsen på hans familie og kan man ikke leve med korte
> strømafbrydelser, skal man ikke finde andre feriesteder (ligesom Thomas
> tilsyneladende har gjort). Man skylder sig selv at sætte sig bare lidt ind
i
> landets kultur inden man bestiller rejsen, også selv om det er charter.
Det
> er fx. kutyme at rose ejerens butik og snakke positiv om foretningen, så
> sætter han selv prisrne ned osv osv.
>
> Det handler også meget om ens egen indstilling og forventninger til landet
> og befolkningen man besøger. Du var vist allerede modstander af turen
inden
> afrejsen. Dette gør, bevidst eller ubevidst, at man har de negative
briller
> på og kan finde og se det negative i alt. Det er ren psykologi. Min kone
har
> boet i Egypten og havde inden rejsen fortalt en masse og jeg havde mine
> positive forventnings briller på, og havde alletiders rejse. Dog er det
> klart at man til tider opdager at man trods alt er Europæer og ikke
Araber.
> Jeg blev bidt at den orientalske stemning, ærgeligt at det er (næsten)
> umuligt at rejse i fx. Iran og de andre lande i området.
>
>
> RK
>
>



keldo (27-07-2004)
Kommentar
Fra : keldo


Dato : 27-07-04 20:25

Vidste godt det lød meget politisk korret. Jeg er da heller ikke naiv,
derfor skrev jeg også at man finder ud af at man er europæer og ikke araber,
dvs. at man selvfølgelig ikke kan holde ud at være på bazaren hver dag i 14
dage. Min pointe bare at man skal acceptere tingenes tilstand og tage det
som en oplevelse. Det er vel derfor vi tager på ferie i udlandet. Vil man
have det som herhjemme kan man da leje et somerhus ved vestkysten - der er
også dejligt, men ingen solgaranti.

"Torben Bech" <torben_bech@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ce65ch$1h4e$1@news.cybercity.dk...
> Jo, det er da rigtig nok alt sammen,keldo, og helt politisk korrekt.
>
> Men nogen gange har jeg (trods positiv, grundig forberedelse) haft den
> fornemmelse at man i Tyrkiet (de turistede steder) bevidst bruger
"kulturen"
> som undskyldning for at platte turisterne. De spiller bevidst på vores
> høflighed og venlighed og vores manglende evne til at sige "NEJ".
>
> Jeg har faktisk selv været ude for præcis samme oplevelse som OP: at blive
> "slæbt" ind i en butik, uden nogen som helst intention om at købe noget
> somhelst, kun for at få fred, og derefter oplevet en tæppesælger slæbe
> dusin-vis og atter dusin-vis af tæpper frem, mens jeg høfligt og venligt
> drak the og sagde jeg ikke ville købe noget. Til sidst blev han MEGET
> fornærmet, og jeg kunne ikke forklare ham at det var MIN kultur kun at
købe
> hans varer hvis jeg var interesseret. Det var somom han forventede at jeg
> skulle købe, uanset hvor lidt interesseret jeg var
>
> Jeg har aldrig oplevet det samme i Grækenland eller UAE (eller andre
steder
> i verden, for den sags skyld), selvom de også her MEGET gerne vil sælge
dig
> deres varer.
>
> Helt ærligt tror jeg at alle der har været i Tyrkiet (igen: i de turistede
> områder) har forsøgt at kæmpe sig vej frem til den sidste restaurant lang
> havne-promenaden, men har måtte give op ved den tredje-sidste, udmattet af
> at se på ind-trækkernes menu-kort og høre om deres fortrinligheder.
>
> Så jo, jeg forstår godt OP (men også keldo), begge har lidt ret syntes
jeg.
> Man skal lige lære at klare sig i Tyrkiet, brug de små trix: Hav altid en
> STOR indkøbspose fra en lædervareforretning på dig og vis den tydeligt
frem
> mens du promenerer ned af handels-gaderne. Se mæt og tilfreds ud mens du
> passerer restauranterne, og LAD VÆRE med at se på restauranternes
menu-kort
> når personalet ser det. Se på menukortet om formiddagen, og udvælg dig
> aftenens restaurant, og gå så målbevist ind på den senere når det er
blevet
> aften, osv osv osv vi har vel alle vore små trix, der gerne skulle gøre
at
> vi ikke får hovedpine af de meget "agressive" sælgere. Nogen syntes jo
> ligefrem det er sjovt og charmerende, at det er en del af oplevelsen af at
> være i et fremmed land.
>
> Man skal jo huske på at set fra sælgerens synpunkt er det lidt spild af
> penge hvergang du lægger $ i en anden butik end hans...og det er jo fair
> nok, blot er deres fremtoning meget provokerende for os kølige danskere,
der
> er vant til at gå i fred i butikkerne (hvor man måske ligefrem har svært
ved
> at få fat på personale ??).
>
> med venlig hilsen
>
> Torben
>
>
> "keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ce56mt$2s2s$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4104f8c5$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > >
> > > Bazaren i alanya er noget for sig allerede når du stiger ud af taxaen,
> > > finder du ud af at taxachaufføren faktisk har fået penge for at sætte
> dig
> > af
> > > et ganske bestemt sted og der står skam en og holder døren for dig,
men
> > > inden du ser dig om skal du lige hilse på butiks indehaverens kone og
> > børn,
> > > du skal prøve en masse tøj og bliver indviklet i fuldstændig
> uoverskuelige
> > > prissættelser og lange forhandlinger hvor du selvfølgelig skal drikke
te
> > med
> > > sælgeren.
> > >
> > Kultur sammenstød mellem vestlig og mellemøstlig kultur. Jeg var i
Egypten
> > sidste år, der var også en del danskere der brokkede sig over de
pågående
> > handlende. Det var de samme der ved strømafbrydelsen på hotellet
> > sagde"....vi er nogen stykker der har snakket om at gå samlet op i
> > receptionen og klage....". Hvis man ikke kan leve med at drikke the med
en
> > købmand i bazaren og hilsen på hans familie og kan man ikke leve med
korte
> > strømafbrydelser, skal man ikke finde andre feriesteder (ligesom Thomas
> > tilsyneladende har gjort). Man skylder sig selv at sætte sig bare lidt
ind
> i
> > landets kultur inden man bestiller rejsen, også selv om det er charter.
> Det
> > er fx. kutyme at rose ejerens butik og snakke positiv om foretningen, så
> > sætter han selv prisrne ned osv osv.
> >
> > Det handler også meget om ens egen indstilling og forventninger til
landet
> > og befolkningen man besøger. Du var vist allerede modstander af turen
> inden
> > afrejsen. Dette gør, bevidst eller ubevidst, at man har de negative
> briller
> > på og kan finde og se det negative i alt. Det er ren psykologi. Min kone
> har
> > boet i Egypten og havde inden rejsen fortalt en masse og jeg havde mine
> > positive forventnings briller på, og havde alletiders rejse. Dog er det
> > klart at man til tider opdager at man trods alt er Europæer og ikke
> Araber.
> > Jeg blev bidt at den orientalske stemning, ærgeligt at det er (næsten)
> > umuligt at rejse i fx. Iran og de andre lande i området.
> >
> >
> > RK
> >
> >
>
>



Torben Bech (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Torben Bech


Dato : 27-07-04 21:44

"keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ce6a67$1pbi$1@news.cybercity.dk...
> Vidste godt det lød meget politisk korret. Jeg er da heller ikke naiv,
> derfor skrev jeg også at man finder ud af at man er europæer og ikke
araber,
> dvs. at man selvfølgelig ikke kan holde ud at være på bazaren hver dag i
14
> dage. Min pointe bare at man skal acceptere tingenes tilstand og tage det
> som en oplevelse. Det er vel derfor vi tager på ferie i udlandet. Vil man
> have det som herhjemme kan man da leje et somerhus ved vestkysten - der er
> også dejligt, men ingen solgaranti.
>
> "Torben Bech" <torben_bech@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ce65ch$1h4e$1@news.cybercity.dk...
> > Jo, det er da rigtig nok alt sammen,keldo, og helt politisk korrekt.
> >
> > Men nogen gange har jeg (trods positiv, grundig forberedelse) haft den
> > fornemmelse at man i Tyrkiet (de turistede steder) bevidst bruger
> "kulturen"
> > som undskyldning for at platte turisterne. De spiller bevidst på vores
> > høflighed og venlighed og vores manglende evne til at sige "NEJ".
> >
> > Jeg har faktisk selv været ude for præcis samme oplevelse som OP: at
blive
> > "slæbt" ind i en butik, uden nogen som helst intention om at købe noget
> > somhelst, kun for at få fred, og derefter oplevet en tæppesælger slæbe
> > dusin-vis og atter dusin-vis af tæpper frem, mens jeg høfligt og venligt
> > drak the og sagde jeg ikke ville købe noget. Til sidst blev han MEGET
> > fornærmet, og jeg kunne ikke forklare ham at det var MIN kultur kun at
> købe
> > hans varer hvis jeg var interesseret. Det var somom han forventede at
jeg
> > skulle købe, uanset hvor lidt interesseret jeg var
> >
> > Jeg har aldrig oplevet det samme i Grækenland eller UAE (eller andre
> steder
> > i verden, for den sags skyld), selvom de også her MEGET gerne vil sælge
> dig
> > deres varer.
> >
> > Helt ærligt tror jeg at alle der har været i Tyrkiet (igen: i de
turistede
> > områder) har forsøgt at kæmpe sig vej frem til den sidste restaurant
lang
> > havne-promenaden, men har måtte give op ved den tredje-sidste, udmattet
af
> > at se på ind-trækkernes menu-kort og høre om deres fortrinligheder.
> >
> > Så jo, jeg forstår godt OP (men også keldo), begge har lidt ret syntes
> jeg.
> > Man skal lige lære at klare sig i Tyrkiet, brug de små trix: Hav altid
en
> > STOR indkøbspose fra en lædervareforretning på dig og vis den tydeligt
> frem
> > mens du promenerer ned af handels-gaderne. Se mæt og tilfreds ud mens du
> > passerer restauranterne, og LAD VÆRE med at se på restauranternes
> menu-kort
> > når personalet ser det. Se på menukortet om formiddagen, og udvælg dig
> > aftenens restaurant, og gå så målbevist ind på den senere når det er
> blevet
> > aften, osv osv osv vi har vel alle vore små trix, der gerne skulle gøre
> at
> > vi ikke får hovedpine af de meget "agressive" sælgere. Nogen syntes jo
> > ligefrem det er sjovt og charmerende, at det er en del af oplevelsen af
at
> > være i et fremmed land.
> >
> > Man skal jo huske på at set fra sælgerens synpunkt er det lidt spild af
> > penge hvergang du lægger $ i en anden butik end hans...og det er jo fair
> > nok, blot er deres fremtoning meget provokerende for os kølige danskere,
> der
> > er vant til at gå i fred i butikkerne (hvor man måske ligefrem har svært
> ved
> > at få fat på personale ??).
> >
> > med venlig hilsen
> >
> > Torben
> >
> >
> > "keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:ce56mt$2s2s$1@news.cybercity.dk...
> > >
> > > "Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:4104f8c5$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > >
> > > > Bazaren i alanya er noget for sig allerede når du stiger ud af
taxaen,
> > > > finder du ud af at taxachaufføren faktisk har fået penge for at
sætte
> > dig
> > > af
> > > > et ganske bestemt sted og der står skam en og holder døren for dig,
> men
> > > > inden du ser dig om skal du lige hilse på butiks indehaverens kone
og
> > > børn,
> > > > du skal prøve en masse tøj og bliver indviklet i fuldstændig
> > uoverskuelige
> > > > prissættelser og lange forhandlinger hvor du selvfølgelig skal
drikke
> te
> > > med
> > > > sælgeren.
> > > >
> > > Kultur sammenstød mellem vestlig og mellemøstlig kultur. Jeg var i
> Egypten
> > > sidste år, der var også en del danskere der brokkede sig over de
> pågående
> > > handlende. Det var de samme der ved strømafbrydelsen på hotellet
> > > sagde"....vi er nogen stykker der har snakket om at gå samlet op i
> > > receptionen og klage....". Hvis man ikke kan leve med at drikke the
med
> en
> > > købmand i bazaren og hilsen på hans familie og kan man ikke leve med
> korte
> > > strømafbrydelser, skal man ikke finde andre feriesteder (ligesom
Thomas
> > > tilsyneladende har gjort). Man skylder sig selv at sætte sig bare lidt
> ind
> > i
> > > landets kultur inden man bestiller rejsen, også selv om det er
charter.
> > Det
> > > er fx. kutyme at rose ejerens butik og snakke positiv om foretningen,

> > > sætter han selv prisrne ned osv osv.
> > >
> > > Det handler også meget om ens egen indstilling og forventninger til
> landet
> > > og befolkningen man besøger. Du var vist allerede modstander af turen
> > inden
> > > afrejsen. Dette gør, bevidst eller ubevidst, at man har de negative
> > briller
> > > på og kan finde og se det negative i alt. Det er ren psykologi. Min
kone
> > har
> > > boet i Egypten og havde inden rejsen fortalt en masse og jeg havde
mine
> > > positive forventnings briller på, og havde alletiders rejse. Dog er
det
> > > klart at man til tider opdager at man trods alt er Europæer og ikke
> > Araber.
> > > Jeg blev bidt at den orientalske stemning, ærgeligt at det er (næsten)
> > > umuligt at rejse i fx. Iran og de andre lande i området.
> > >
> > >
> > > RK
> > >
> > >
> >
> >
>
>

jamen, som jeg også skrev, vi to er ikke ganske uenige, men jeg husker nu
alligevel at have haft de samme oplevelser som OP.

Langt, langt hen ad vejen mener jeg også man skal acceptere tingenes
tilstand, vi er jo gæster i deres land.

Og så kan man jo, som OP & også jeg, vælge IKKE at tage til Tyrkiet !

Men det syntes Tyrkiet's turistministerium garanteret er en dårlig ide -
især hvis den breder sig !



Mette (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Mette


Dato : 29-07-04 08:48


"keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ce56mt$2s2s$1@news.cybercity.dk...


Jeg var i Egypten
> sidste år, der var også en del danskere der brokkede sig over de pågående
> handlende. Det var de samme der ved strømafbrydelsen på hotellet
> sagde"....vi er nogen stykker der har snakket om at gå samlet op i
> receptionen og klage....". Hvis man ikke kan leve med at drikke the med en
> købmand i bazaren og hilsen på hans familie og kan man ikke leve med korte
> strømafbrydelser, skal man ikke finde andre feriesteder

Helt enig. Jeg har lige været i Ægypten, og lige inden vi skulle hjemad
talte jeg med en dansk mand, der bare BROKKEDE sig - over alt! Så var det
varmen, så var det sælgerne, så var det maden, og da han ikke kunne finde på
mere, brokkede han sig over, at tjenerne var FOR opmærksomme og høflige....
HAN glædede sig til at komme hjem!

Min kæreste og jeg havde til gengæld haft den bedste ferie nogensinde og
ville gerne have taget en uge mere. Vi havde en god oplevelse, fordi vi
havde positive briller på.
Desværre var manden ikke den eneste brokkende dansker - vi tilbragte et par
busture med "familien Brok", der også konstant rendte rundt med sure miner
over varmen og det faktum, at man skulle tidligt op for at komme på tur -
jamen, hallo, så bliv dog hjemme i din seng!

En god rejseoplevelse starter i tankerne, hvor man indstiller sig på at tage
tingene som en oplevelse.Så har man det bare meget sjovere

Desværre er der bare mange, der brokker sig over ubetydelige ting. Jeg tror
det er fordi vi er møghamrende forkælede her i Danmark. Så istedet for at
værdsætte et land for dets anderledeshed (er det et ord?) så brokker vi os
bare. Et godt råd: bliv hjemme, så får man det som man plejer.





Lotte (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Lotte


Dato : 29-07-04 09:41

Hæhæ - helt enig. Du har så fuldstændig ret.

Jeg har også været i Egypten, og her var det også brok. Men som du siger -
nogle mennesker egner sig ikke til at rejse.

Lotte

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4108ab8e$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ce56mt$2s2s$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Jeg var i Egypten
> > sidste år, der var også en del danskere der brokkede sig over de
pågående
> > handlende. Det var de samme der ved strømafbrydelsen på hotellet
> > sagde"....vi er nogen stykker der har snakket om at gå samlet op i
> > receptionen og klage....". Hvis man ikke kan leve med at drikke the med
en
> > købmand i bazaren og hilsen på hans familie og kan man ikke leve med
korte
> > strømafbrydelser, skal man ikke finde andre feriesteder
>
> Helt enig. Jeg har lige været i Ægypten, og lige inden vi skulle hjemad
> talte jeg med en dansk mand, der bare BROKKEDE sig - over alt! Så var det
> varmen, så var det sælgerne, så var det maden, og da han ikke kunne finde

> mere, brokkede han sig over, at tjenerne var FOR opmærksomme og
høflige....
> HAN glædede sig til at komme hjem!
>
> Min kæreste og jeg havde til gengæld haft den bedste ferie nogensinde og
> ville gerne have taget en uge mere. Vi havde en god oplevelse, fordi vi
> havde positive briller på.
> Desværre var manden ikke den eneste brokkende dansker - vi tilbragte et
par
> busture med "familien Brok", der også konstant rendte rundt med sure miner
> over varmen og det faktum, at man skulle tidligt op for at komme på tur -
> jamen, hallo, så bliv dog hjemme i din seng!
>
> En god rejseoplevelse starter i tankerne, hvor man indstiller sig på at
tage
> tingene som en oplevelse.Så har man det bare meget sjovere
>
> Desværre er der bare mange, der brokker sig over ubetydelige ting. Jeg
tror
> det er fordi vi er møghamrende forkælede her i Danmark. Så istedet for at
> værdsætte et land for dets anderledeshed (er det et ord?) så brokker vi os
> bare. Et godt råd: bliv hjemme, så får man det som man plejer.
>
>
>
>



Thomas (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 29-07-04 14:40

> Desværre var manden ikke den eneste brokkende dansker - vi tilbragte et
par
> busture med "familien Brok",

Nu ikke skyde, jeg mener nu ikke jeg brokker mig, men jeg giver udtryk for
min mening om dette feriested kontra andre jeg har besøgt.

Vi havde skam en rigtig god ferie, jeg siger bare, ikke tyrkiet igen.

Det eneste tidspunkt jeg "brokkede " mig på under ferien var da vi efter
bådturen pludselig ikke kunne blive kørt hjem igen, på trods af at vi havde
betalt for det, der blev jeg sku godt nok gal......

jeg mener, et service fag i danmark, drejer sig om at servicere kunderne,
ikke om at gøre hvad man kan for at røvrende dem mest muligt.

selvfølgelig kan man bare åbne pungen og smile og så sige hvor har vi en god
ferie....

Thomas



Per (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 27-07-04 11:14

Jeg havde samme oplevelse i ungarn, dog kun ved balaton søen, der forsøgte
alle at snyde dig når de gav penge tilbage (20 - 30 kr. hver gang). Men som
sagt kun ved søen, og det var kun unge mennesker der lavede nummeret. Alle
andre steder jeg var i ungarn var de ærlige nok.

Mvh Per




"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
news:4104f8c5$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Selvom jeg er inkarneret grækenlands rejsende overtalte konen mig i år til
> at vi skulle en tur til Tyrkiet..
>
> det lød jo godt alt sammen, tyrkiet skulle have verdens 3 bedste køkken,
> billigt tøj læder o.s.v.
>
> Jeg kunne aldrig finde på at påstå at tyrkere er nogle røvere og
banditter,
> jeg tror faktisk ikke en alm tyrker stjæler, men de sætter meget stor ære
i
> at kunne tage røven godt og grundigt på dig.
>
> Tag f.eks en taxa fra hotellet til Borgen i alanya, det kostede 10
millioner
> via taxameteret, ok pris, men når man så skal ned igen, ja så koster det
10
> millioner alene i start takst, de ved jo godt at de så har monopol og at
> ingen går ned i 40 graders varme..
>
> Bazaren i alanya er noget for sig allerede når du stiger ud af taxaen,
> finder du ud af at taxachaufføren faktisk har fået penge for at sætte dig
af
> et ganske bestemt sted og der står skam en og holder døren for dig, men
> inden du ser dig om skal du lige hilse på butiks indehaverens kone og
børn,
> du skal prøve en masse tøj og bliver indviklet i fuldstændig uoverskuelige
> prissættelser og lange forhandlinger hvor du selvfølgelig skal drikke te
med
> sælgeren.
>
> Til sidst køber du noget bare for at blive fri og få lov til at gå, der er
> sikkert allerede gået en time på det tidspunkt alligevel.
>
> Restauranter, tjo, der ligger en for hver 30-40 meter i alanya, men kigger
> du nærmere så har stort set alle restauranter nøjagtig samme spisekort,
> maden smager fuldstændig ens alle steder.
>
> Vi fandt dog en stamrestaurant ved at kigge efter hvor de lokale tyrkere
> spiste og der fik vi en god behandling, den hed Grand ADA og ligger ved
> hovedvejen lige over for kleopatra stranden.
>
> Vi boede på ADA 2 Lejligheds hotel og det var vi faktisk godt tilfredse
med,
> de var meget flinke og dygtige og der var en dejlig pool.
>
> Men danskere i udlandet er en flok store egoister, allerede kl 8 var alle
> pool liggestole optagede af håndklæder, på trods af at mange slet ikke
> skulle bruge pladserne før efter middag, nogle lagde endda håndklæder på
> flere stole for at kunne flytte rundt alt efter hvor solen var bedst.
>
> Dette var vores lille friske oplevelse fra alanya, vi kommer ikke til
> tyrkiet igen, næste gang kalder grækenland igen.
>
> Fam jürgensen
>
>
>
>



mansen (27-07-2004)
Kommentar
Fra : mansen


Dato : 27-07-04 13:30


"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
news:4104f8c5$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Selvom jeg er inkarneret grækenlands rejsende overtalte konen mig i år til
> at vi skulle en tur til Tyrkiet..
>
> det lød jo godt alt sammen, tyrkiet skulle have verdens 3 bedste køkken,
> billigt tøj læder o.s.v.
>
> Jeg kunne aldrig finde på at påstå at tyrkere er nogle røvere og
banditter,
> jeg tror faktisk ikke en alm tyrker stjæler, men de sætter meget stor ære
i
> at kunne tage røven godt og grundigt på dig.
>
> Tag f.eks en taxa fra hotellet til Borgen i alanya, det kostede 10
millioner
> via taxameteret, ok pris, men når man så skal ned igen, ja så koster det
10
> millioner alene i start takst, de ved jo godt at de så har monopol og at
> ingen går ned i 40 graders varme..
>
> Bazaren i alanya er noget for sig allerede når du stiger ud af taxaen,
> finder du ud af at taxachaufføren faktisk har fået penge for at sætte dig
af
> et ganske bestemt sted og der står skam en og holder døren for dig, men
> inden du ser dig om skal du lige hilse på butiks indehaverens kone og
børn,
> du skal prøve en masse tøj og bliver indviklet i fuldstændig uoverskuelige
> prissættelser og lange forhandlinger hvor du selvfølgelig skal drikke te
med
> sælgeren.
>
> Til sidst køber du noget bare for at blive fri og få lov til at gå, der er
> sikkert allerede gået en time på det tidspunkt alligevel.
>
> Restauranter, tjo, der ligger en for hver 30-40 meter i alanya, men kigger
> du nærmere så har stort set alle restauranter nøjagtig samme spisekort,
> maden smager fuldstændig ens alle steder.
>
> Vi fandt dog en stamrestaurant ved at kigge efter hvor de lokale tyrkere
> spiste og der fik vi en god behandling, den hed Grand ADA og ligger ved
> hovedvejen lige over for kleopatra stranden.
>
> Vi boede på ADA 2 Lejligheds hotel og det var vi faktisk godt tilfredse
med,
> de var meget flinke og dygtige og der var en dejlig pool.
>
> Men danskere i udlandet er en flok store egoister, allerede kl 8 var alle
> pool liggestole optagede af håndklæder, på trods af at mange slet ikke
> skulle bruge pladserne før efter middag, nogle lagde endda håndklæder på
> flere stole for at kunne flytte rundt alt efter hvor solen var bedst.
>
> Dette var vores lille friske oplevelse fra alanya, vi kommer ikke til
> tyrkiet igen, næste gang kalder grækenland igen.
>
> Fam jürgensen
>
> Jeg vil sige det på den måde
du kunne åbenbart li at være hos den tøjhandler og hans familie siden du
blev der og drak te
så lad være med at brokke dig,
hvis du ikke kunne li det ,ja så kunne du vel bare gå du var ikke spændt
fast eller sådan nkget vel

Og ja gør som jeg ,når jeg kommer ned til poolen og der ligger håndklæder og
flyder
så smider jeg dem bare over på nogle af de andre og så har vi fine pladser
og jeg er totalt lige glade med de fjolser som går tidligt ned og reserverer
til dem senere
dem som kommer først får først plads sådan er det
men hvis du en dag får lyst til at se tyrkere igen så spar dog de penge og
tag rundt i københavn der er så mange af dem,og de har også masser af
spisesteder der.så sparer du flyvebillet,og alle de lommepenge og problemer
-
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste