Et barn på 3 stammer eller snubler over or~
Fra : Britta Larsen

Dato : 25-07-04 17:16

Hej NG :)

Min søn på 3 år er begyndt at snuple over nogle af ordene når han snakker.
Han fik fjernet mandler i begyndelsen af juni og det er bare gået godt der
efter.
Man skulle tro at han er for ivrig, når han snakker, men nogle gange er det
også bare når han snakker normalt.
Er der nogen grund til en mor bekymren, eller skal jeg bare vente og se
tiden an :)

M.v.h.

Britta

Fra : TC

Dato : 25-07-04 17:46

Hejsa

Jeg har 2 børn på nu 7 og 9 år , som begge i 3-4 års alderen stammede
utroligt meget. Dette fik vi oplyst var fordi at hjernen var hurtigere end
munden når de blev ivrige, begge holdt op af sig selv og ingen stammer i
dag.
Så se tiden an og tal evt med en talepædagog tilknyttet til deres
dagsinstitiution.Husk ikke at afbryde dem når de snakker men lad dem selv
bruge tiden på at få tingene sagt.

Mvh

Tommy

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-07-04 21:57

Som Tommy skriver, så vent og se tiden an! De fleste børn stammer mere eller
mindre i en periode og stopper så igen (det er så kun 1 af mine 3 der har
gjort det).

Min den store talte i sætninger da han var 16 mdr. og har aldrig haft
problemer med det sproglige, men omkring 3 års-alderen begyndte han også at
stamme. Vi ga' ham den tid han skulle bruge på at få tingene sagt og så
forsvandt det hurtigt igen!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Eva

Dato : 25-07-04 23:16

> Vores ældste datter stammede også i 3 års alderen, og det er meget
naturligt, for, som du selv beskriver det, så begynder de at tænke hurtigere
end de kan tale, og er så ivrige efter at få fortalt en masse, at de verbalt
ikke kan følge med. Det kaldes periode-stammen, og er som sagt normalt, og
ofte ikke noget, der genere barnet. Det man skal være opmærksom på er, at
det ikke bliver "en dårlig vane", at de ikke bliver drillet med det, hvilket
kan gøre dem utrykke i verbale sammenhænge, hvormed stammen kan blive
permanent, samt at det ikke fortsætter i halve og hele år, for så skal der
tilknyttes en talepædagog.
Men i første omgang, synes jeg, I skal slå koldt vand i blodet, se tiden an,
og fortælle jeres barn, at det ikke er nødvendigt at skynde sig at fortælle
ting, for I skal nok lytte lige så lang tid, som det tager at fortælle det!

Eva

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-07-04 10:00

> [...]
at
> stamme. Vi ga' ham den tid han skulle bruge på at få tingene sagt og så

samme her med min den ældste - vi var ved talepædagog der gav ham et år
ekstra inden hun ville arbejde mere i det - året efter talte han helt rent
og idag - uden at prale - er han en af klassens bedste til dansk

--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-04 06:11

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote in message
> [...]
det
> også bare når han snakker normalt.
> Er der nogen grund til en mor bekymren, eller skal jeg bare vente og se

Stammen fandtes ikke i min slægt. Min mor fik klumphånd og deraf følgende
psykiske problemer og pæsede min storebror , lillesøster og mig meget - og
kærligt - og vi kom alle til at stamme - et overstået problem i hhv alder
25, 35 og 20.

Min søn var som din i den alder, og vi hidkaldte talepædagog, der anbefalede
at se tiden an, og problemerne er totalt væk nu.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-07-04 10:04

> [...]
> kærligt - og vi kom alle til at stamme - et overstået problem i hhv alder

har en ven (50 år) der stammer når han bliver nervøs eller taler med folk
han ikke kender - til os andre er der ikke noget. psyken må have en del at
gøre med det.

> Min søn var som din i den alder, og vi hidkaldte talepædagog, der
anbefalede
> at se tiden an, og problemerne er totalt væk nu.

lyder som noget de fleste gennemgår. jeg tror det med at hjernen er
hurtigere end munden er rimeligt korrekt - de vil sige så meget, men der går
l*** i det

Fra : Cat

Dato : 01-08-04 12:20

> [...]
det
> også bare når han snakker normalt.
> Er der nogen grund til en mor bekymren, eller skal jeg bare vente og se

Vi fik også den smøre om at se tiden an, men gjorde det ikke. Stammecentret
på rygards alle i hellerup har nogle endagskurser om stammebørn, der er
enormt gode. Vi lærte så meget.

Vores søn stammer ikke mere, men han holder af og til pauser, og det er en
skjult form for stammen, der i virkeligheden er værre.

Et trick vi fik var at tale i sætninger på MAX 5-10 ord. Det er ret svært.
Man skal også læse MEGET lette bøger - totte-bøger. Peter pedal har f.eks.
rask væk 30 ord pr sætning.

Ring til stammecentret i Hellerup - de er en guldgrube.

En god stammer er en glad stammer

Tine