Miniordbøger eller "De røde".
Fra : Bente Christensen

Dato : 25-07-04 09:07

I den kommende uge i Kvickly er der ordbøger på tilbud.

Det drejer sig om Politikens miniordbøger.

Er disse ordbøger anvendelige til gymnasiebrug, eller skal man op i de tungere Gyldendals "Røde ordbøger", for at få sit ordforråd dækket?

Hilsen Bente C.

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 11:16

"Bente Christensen" <bentenospam.c@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>Er disse ordbøger anvendelige til gymnasiebrug, eller skal man op i de
tungere Gyldendals >"Røde ordbøger", for at få sit ordforråd dækket?

Hej Bente

De røde ordbøger skal du vælge, samt en engelsk-engelsk ordbog a la Oxford
Dictionary of Advanced English, hvis du skal være helt dækket ind, og helt
sikkert hvis du skal have det på højt niveau senere hen.

Fra : Anita

Dato : 25-07-04 12:40

"Hans Ole Kjeldsen" skrev
> De røde ordbøger skal du vælge, samt en engelsk-engelsk ordbog a la Oxford
> Dictionary of Advanced English, hvis du skal være helt dækket ind, og helt
> sikkert hvis du skal have det på højt niveau senere hen.

Nu nævnte Bente ikke om det var til Engelsk eller andet sprog. Og dermed
ikke om det var til begynderundervisning eller fortsættersprog. Det gør
nemlig i mine øjne en forskel.

Men umiddelbart lyder ordet "mini" ikke tiltalende. Det lyder som en
relativt begrænset udgave som ikke egner sig til studiebrug.

Selv klarede jeg mig med en samlet eng-dan/dan-eng fra Gad samt en
eng-eng-ordborg da jeg gik på HF og læste engelsk på B-niv. Mens jeg fandt
Gyldendals mere betryggende til det franske.

Oxford - Advanced Learners Dictionary eller anden eng-eng ordbog er en
rigtig god ide at have. Vær dog opmærksom på at den type ordbøger kan fås i
flere sproglige sværhedsgrader.

Ud over ordbøger er der jo idag også andre gode (elektroniske) værktøjer. Fx
ordbogen.com som man kan anvende frit for 50 kr. pr. år. Den har jeg selv
været glad for. (Det er så dejlig nemt og hurtigt, frem for at løbe hen til
reolen). Der er også stavekontrol i fx word, som sparer mange ordbogsopslag,
når man er tvivl. Desuden er der også en synonym-funktion i word som er
meget anvendelig. Fx til at slå et ord op, man ikke forstår.

Venligst Anita

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 13:16

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu nævnte Bente ikke om det var til Engelsk eller andet sprog. Og dermed
> ikke om det var til begynderundervisning eller fortsættersprog. Det gør

Nej du har ret det fik jeg lige digtet selv, et godt eksempel på hvorledes
man nogen gange tror man har læst noget der slet ikke stod der. Farligt!

> Men umiddelbart lyder ordet "mini" ikke tiltalende. Det lyder som en
> relativt begrænset udgave som ikke egner sig til studiebrug.

Enig, det er måske mere til rejsebrug.

> Oxford - Advanced Learners Dictionary eller anden eng-eng ordbog er en
> rigtig god ide at have. Vær dog opmærksom på at den type ordbøger kan fås
> flere sproglige sværhedsgrader.

Jeps og i mange prisklasser, overvej desuden om ikke det er en god ide at
købe den elektronisk.

> [...]
Fx
> ordbogen.com som man kan anvende frit for 50 kr. pr. år. Den har jeg selv

Det samme her, det er helt klart de 50 kr. værd, selvom det ærger mig at
ordforrådet ikke er lidt større.

Fra : Anita

Dato : 25-07-04 13:41

"Hans Ole Kjeldsen" skrev

> Enig, det er måske mere til rejsebrug.

Ja, eller bare som opslagsbog på hylden for "ikke-sprog-studerende"

> Jeps og i mange prisklasser, overvej desuden om ikke det er en god ide at
> købe den elektronisk.

Har du nogle erfaringer eller henvisninger her?

Ulempen ved en elektronisk (web-baseret) ordbog er dog at den ikke kan
medbringes til eksamen.

værktøjer.
> Fx
>
> Det samme her, det er helt klart de 50 kr. værd, selvom det ærger mig at
> ordforrådet ikke er lidt større.

Udbygger de ikke løbende? Det synes jeg at jeg læste på et tidspunkt. Men
ja, jeg er også stødt på mangler. Men generelt og til gymnasie-brug, mener
jeg den er udemærket.

Venligst Anita

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 14:38

> "Hans Ole Kjeldsen" skrev

> Har du nogle erfaringer eller henvisninger her?

Ikke udover at jeg har Oxford - Advanced Learners Dictionary i en
elektronisk version installeret samt en hel del af Gyldendals røde.

> Ulempen ved en elektronisk (web-baseret) ordbog er dog at den ikke kan
> medbringes til eksamen.

Nå jeg troede ellers at den slags _var_ tilladt nu til dags, man må da gerne
have sin PC med til eksamen i gymnasiet, må man ikke?

Fra : Anita

Dato : 25-07-04 15:16

"Hans Ole Kjeldsen" skrev ´

> Ikke udover at jeg har Oxford - Advanced Learners Dictionary i en
> elektronisk version installeret samt en hel del af Gyldendals røde.

Kan disse arbejde sammen med fx word?

> Nå jeg troede ellers at den slags _var_ tilladt nu til dags, man må da
gerne
> have sin PC med til eksamen i gymnasiet, må man ikke?

Jo, det må man vist de fleste steder (det afgøres så vidt jeg ved lokalt).
Men du må alligevel ikke have tilkobling til internettet, hvormed en
webbaseret ordbog (som ordbogen.com) er nytteløs.

Venligst Anita

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 16:28

> "Hans Ole Kjeldsen" skrev ´

> Kan disse arbejde sammen med fx word?

Jeg mener er der er et genvejsikon på værktøjsbjælken i Word, så det på den
måde indirekte er integreret, men ikke i den automatiske stavekontrol hvis
det er det du tænker på. Oxford'en er ikke integreret.

> Men du må alligevel ikke have tilkobling til internettet, hvormed en
> webbaseret ordbog (som ordbogen.com) er nytteløs.

Hvis man nu sidder på en uddannelsesinstitution i København K er der vel god
chance for at man kan koble på et af de mange trådløse netværk. Hvilket
iøvrigt også er en af grundene til, at jeg ikke er helt sikker på at jeg
synes det er en god ide med computere til eksamen. Forestil dig at være til
en skriftlig geografieksamen men internetadgang, der ville jeg nok kunne få
en pænt god karakter i forhold til hvis jeg ikke havde internetadgang,
.....og det er jo ikke helt rimeligt.

Fra : Anita

Dato : 25-07-04 17:04

"Hans Ole Kjeldsen" skrev

> [...]
> en skriftlig geografieksamen men internetadgang, der ville jeg nok kunne

> en pænt god karakter i forhold til hvis jeg ikke havde internetadgang,

Hvilket er årsagen til at computere med trådløs netværkskort er strengt
forbudt. Min bror måtte låne min kærestes bærbare til studentereksamen i
sommer, da der netop er trådløst kort i hans egen maskine. Han kunne da godt
ha' taget chancen, det bliver sansynligvis ikke tjekket. Men det ville være
så dumt at blive bortvist fra eksamen, pga. et stykke hardware, man ikke
engang brugte. (Jeg vil også tro at den systemansvarlige på skolen rent
teknisk kan spærre adgangen i de timer eksamen foregår).

Det er vel lidt det samme som at da jeg tog HF-eksamen måtte man ikke have
programmérbare regnemaskiner med, da opgaverne så ville være for lette. Man
kunne let snyde, men det er så pokkers dum en chance at ta'.

Venligst Anita

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 18:01

> [...]
> til
> få
>
> Hvilket er årsagen til at computere med trådløs netværkskort er strengt

Ok, ja der skal nok være nogen der tager chancen. Er det mon stadig mumier
fra det lokal plejehjem der trisser rundt og skal kontrollere?

Fra : Anita

Dato : 25-07-04 19:01

"Hans Ole Kjeldsen" skrev

> Ok, ja der skal nok være nogen der tager chancen. Er det mon stadig mumier
> fra det lokal plejehjem der trisser rundt og skal kontrollere?

På gymnasiet (HF) var det ansatte lærere. På seminariet
pensionister/efterlønnere der lige skulle have de par timer de må.

Jeg tror også den slags kan bestemmes lokalt. Altså skolen ansætter dem de
ønsker, til at udføre opgaven.

Til min skriftlige eksamen i engelsk (på seminariet) fik en af de studerende
pludselig problemer ved afslutningen. Hendes printer virkede ikke, så hun
havde fået lov at få printet fra diskette via en maskine opstillet til
formålet. Men da damen kom tilbage med dokumentet havde hun printet den
forkerte fil, og dermed ikke hele opgaven. Undervejs var noget gået i
kludder og den sidste fil kunne hun pludselig ikke finde. Hun gik jo
efterhånden rimelig meget i panik. Der var ca. 15 minutter tilbage af
eksamen. Da "nisserne" jo ikke havde teknisk kendskab lod de et par af os
andre hjælpe hende med at finde filen (en temp-fil) og få den printet fra en
af de andre studerendes maskiner. Alt endte lykkeligt med et 9-tal, men jeg
kunne lige have set for mig, at vi ikke havde fået lov at hjælpe og de
heller ikke kunne, så havde der ikke været ret meget at aflevere.

Nå, det var vist et kraftigt sidespring...

Venligst Anita

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 21:19

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans Ole Kjeldsen" skrev
>
> Nå, det var vist et kraftigt sidespring...

Ja men det viser meget godt de problemer den "nye" teknologi kommer til at
give i sådanne situationer!

Fra : Anita

Dato : 25-07-04 21:26

"Hans Ole Kjeldsen" <invalid@in.valid> skrev

> Ja men det viser meget godt de problemer den "nye" teknologi kommer til at
> give i sådanne situationer!

Absolut. For mange af de studerende behersker langt fra teknikken endnu. Men
de er 'tvunget' til at anvende den til eksamen af tidsmæssige årsager.

Venligst Anita

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 26-07-04 15:46

On 25/07/04 12:15, in article 4103884e$0$266$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Hans Ole Kjeldsen" <invalid@in.valid> wrote:

> [...]
> Dictionary of Advanced English, hvis du skal være helt dækket ind, og helt
> sikkert hvis du skal have det på højt niveau senere hen.

Jeg er helt enig, det er en stor force at starte med både at have Gyldendals
og Oxford. Miniordbøger vil ikke kunne dække behovet.

Venlig hilsen
Charlotte