Skærme
Fijala 3554
Kan man forbinde sin Video til en fladskær~
Fra : ms

Dato : 22-07-04 19:47

Overvejere at købe en fladskærm såfremt man kan få én med scart indgang så
man kan forbinde en Video eller DVD afspiller til den. Formålet skulle være
at kunne se video/DVDfilm på skærmen uden at man behøver at tænde for sin
computer. Kan dette lade sig gøre (vel og mærke med scart stik).

Hvis jeg vil se tv fra en antenne kan jeg vel bare bruge tuneren i min video
og så overføre billedet til fladskærmen med et scart kabel.

Mvh
Johs

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 22-07-04 20:04

On Thu, 22 Jul 2004 20:46:58 +0200, "ms" <sdf@asd.com> wrote:

> [...]
>at kunne se video/DVDfilm på skærmen uden at man behøver at tænde for sin
>computer. Kan dette lade sig gøre (vel og mærke med scart stik).

Ja, hvis du køber en fladskærm med video-indgang, eller også skal du
købe en ekstern tuner med VGA-indgang.

Det er de færreste fladskærme, der har SCART (hvis nogen overhovedet),
men så køber du bare en adapter. den koster under 100 kr.

>Hvis jeg vil se tv fra en antenne kan jeg vel bare bruge tuneren i min video
>og så overføre billedet til fladskærmen med et scart kabel.

Ja, men kun på skærme med videoindgang.

KS

Fra : Pophaar

Dato : 22-07-04 20:08

Det er vist ikke helt så enkelt, som beskrevet herunder (altså sætte videoen
til med en 100-kr's-adapter). Husk også lyden...

Fra : ms

Dato : 22-07-04 20:21

Pophaar <luchter@liam.dz> wrote in message
> Det er vist ikke helt så enkelt, som beskrevet herunder (altså sætte
videoen
> til med en 100-kr's-adapter). Husk også lyden...

Den forbinder jeg bare fra video til min integreret forstærker.

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 22-07-04 21:34

On Thu, 22 Jul 2004 21:07:35 +0200, "Pophaar" <luchter@liam.dz> wrote:

>Det er vist ikke helt så enkelt, som beskrevet herunder (altså sætte videoen
>til med en 100-kr's-adapter). Husk også lyden...

Jo, det er så enkelt.

Køber man en skærm med videoindgang er der ofte også højttalere i, men
er det ikke tilfældet kan man jo trække ledninger til stereoanlægget
eller lign. Eller alternativt købe en alm. fladskærm og så en ekstern
tuner, hvor der er audioudgang i (til et sæt computerhøjttalere).

KS

Fra : ms

Dato : 22-07-04 20:25

<kelds99@yahoo.dk> wrote in message

> Ja, hvis du køber en fladskærm med video-indgang, eller også skal du
> købe en ekstern tuner med VGA-indgang.

Hvilke modeller har video indgang? Er det DVI eller what?

Hvordan konvertere jeg sådan en video indgang til scart?

Er jeg så fri for at have min computer tændt??

> Ja, men kun på skærme med videoindgang.

Kan du ikke være lidt mere konkret omkring denne videoindgang, hvad hedder
den og hvordan udnytter jeg den når jeg har en scart udgang på min Video??

Johs

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 22-07-04 21:28

On Thu, 22 Jul 2004 21:25:26 +0200, "ms" <sdf@asd.com> wrote:

>Hvilke modeller har video indgang? Er det DVI eller what?

DVI er ikke til video men til et evt. digital signal fra dit
grafikkort.

Jeg ved ikke hvor mange modeller, der har video-indgang, men f.eks.
har Acer AL 1731 en (der er også højttalere i) - du kan sikkert finde
finde flere vha Google.

>Hvordan konvertere jeg sådan en video indgang til scart?

Køber en adapter som denne her: http://www.svideo.com/svideoscart.html
- fås i alle radioforretninger.

>Er jeg så fri for at have min computer tændt??

Jeps

>Kan du ikke være lidt mere konkret omkring denne videoindgang, hvad hedder
>den og hvordan udnytter jeg den når jeg har en scart udgang på min Video??

På Acer-skærmen er der både S-video og RGB, ovennævnte adapter kan
bruges til S-video. Udnytter det? Tjah, sætter stikkene i.......

KS

Fra : ms

Dato : 22-07-04 21:40

> Jeg ved ikke hvor mange modeller, der har video-indgang, men f.eks.
> har Acer AL 1731 en (der er også højttalere i) - du kan sikkert finde
> finde flere vha Google.

Er AL 1731 en efterfølger til Acer 732? Har hørt meget godt om denne skærm,
men kan ikke finde den på edbpriser.dk

> På Acer-skærmen er der både S-video og RGB, ovennævnte adapter kan
> bruges til S-video. Udnytter det? Tjah, sætter stikkene i.......

Hvordan ser sådan en RGB indgang ud? På en af mine kammeraters nye fjernsyn
har han RGB, men der ligner faktisk bare et scart stik!

Johs

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 23-07-04 00:52

On Thu, 22 Jul 2004 22:40:01 +0200, "ms" <sdf@asd.com> wrote:

>Er AL 1731 en efterfølger til Acer 732? Har hørt meget godt om denne skærm,
>men kan ikke finde den på edbpriser.dk

Det ved jeg ikke - men det kan Acer.com sikkert oplyse om.

>Hvordan ser sådan en RGB indgang ud? På en af mine kammeraters nye fjernsyn
>har han RGB, men der ligner faktisk bare et scart stik!

Det kan det gøre, men det kan også være et tre-delt stik i rød, grøn
og blå (RGB: red, green blue).

Nu tjekkede jeg lige Acers hjemmeside og kunne se, at oplysningerne på
Edbpriser.dk ikke er korrekte hvad angår AL 1731. Der er ikke RGB, men
kun S-video en og Composite (det gule stik på et TV, der sidder sammen
med et rødt og et hvidt (som er til lyden))

KS

Fra : ms

Dato : 23-07-04 07:35

> [...]
> kun S-video en og Composite (det gule stik på et TV, der sidder sammen
> med et rødt og et hvidt (som er til lyden))

Ok, men der er vel også fint nok. Jeg har et GF4 Ti4200 graffikkort med
TV-OUT. Det stik man skal bruge til det er et rundt lille et med en masse
"pinde" i er det S-Video? For jeg har et langt kabel med scart i den ene
ende og så mulighed for dette runde "pinde" stik i den anden ende. Jeg kan
vel bare bruge dette kabel??

Johs

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-07-04 08:21

"ms" <sdf@asd.com> skrev i en meddelelse
> Ok, men der er vel også fint nok. Jeg har et GF4 Ti4200 graffikkort med
> TV-OUT. Det stik man skal bruge til det er et rundt lille et med en masse
> "pinde" i er det S-Video?

Jepsen !

> For jeg har et langt kabel med scart i den ene
> ende og så mulighed for dette runde "pinde" stik i den anden ende. Jeg kan
> vel bare bruge dette kabel??

Kommer an på hvordan det "vender" ... Hvis det kabel du har der virker med
tv-out
vil det ikke fungere den anden vej. Forstået på den måde at et scartstik er
forskelligt
alt efter om det skal bruges til at smide signalet ind i enheden eller ud
fra enheden.
Den adapter der blev linket til har en switch der kan omskifte fra IN til
OUT.
Det har dit færdigstrikkede kabel formentlig ikke.
Du kan se på scartstikket hvilken vej det "vender" - der bør/skal være en
pil på det
der angiver retningen.
--
Peter J