Hvilket Videokamera format?
Fra : Jimmy Larsen

Dato : 21-07-04 23:00

Hej NG

Jeg går og lejer med tanken om at investere i et undervandsvideokamera, men
jeg er MEGET i tvivl om hvilket format jeg skal vælge om det skal være DVD,
miniDV, Digital 8 eller HI 8.

Hvis vi ser bort fra prisen er der så nogle der kan give nogle grunde til at
vælge det ene frem for det andet.

På forhånd tak.

Jimmy

Fra : Jan Alfastsen

Dato : 22-07-04 06:42

Jeg ville vælge DV-CAM pga. den måske til tider hårde behandling af
udstyret.

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 22-07-04 12:52

Jeg ville vælge miniDV. Det er 25 Mbps og den teknisk bedste kvalitet af
disse formater.

Mvh.
Roland Lyngvig

Fra : Jan Alfastsen

Dato : 23-07-04 08:07

Hej.

DV-CAM på MiniDV tapes giver Dig 40 min. mod de normale 60 min. pr.
tape.

Det betyder i praksis at du gemmer for mange informationer, så du
aldrig oplever et frame-dropout.

En ting du nok også skal være opmærksom på er størrelsen på CCD'en.
Jo større CCD f.eks. 1/2" = mere lys.. dvs. du kan optage i væsentligt
mørkere rum, uden at få farvestøj.

Hvis kameraet kun har 1 CCD, skal der mere lys til, end hvis der er 3
CCD'er.

Til undervandsbrug ville jeg gå efter et Sony PD-100.. Det er et
professionelt kamera, som du kan få et godt UV-hus til.

Mvh. Jan

Fra : Karsten

Dato : 23-07-04 23:12

Hej Jimmi!

Jeg har selv et JVC GRDV-3000 kamera (miniDV) i et Ikelite-hus + 50W
lys, som jeg får virkelig gode resultater med.

Det er rigtigt hvad Jan skriver at en stor CCD giver bedre
lysfølsomhed end en mindre CCD. Men det er ikke rigtig at et 3 CCD
kamera er mere lysfølsomt end et 1 CCD, for det er størrelsen på den
enkelte CCD, der afgør lysfølsomheden. Da der skal være plads til 3 i
et 3 CCD kamera er de som regel mindre end i et 1 CCD kamera og de
fleste 3 CCD kameraer er derfor mindre lysfølsomme en 1 CCD kameraer.
Fordelen ved 3 CCD kameraet er at det giver en bedre farvefremstilling
end 1 CCD, idet det dedikerer de enkelte farver til de enkelte CCDér.

De fleste UV-hus-fabrikanter laver af en eller anden grund kun huse
til Sony kameraer. Ikelite, Nimar og et par andre laver dog til mange
andre mærker også. Så er det op til religion om man vil have
elektronisk eller mekanisk kontrol med kameraet. Sørg for huset har
gode udvidelsesmuligheder (vidvinkel etc.)

Hvad angår kameraet, så ville jeg gå efter en stor CCD (eller 3 CCD,
hvis lysfølsomheden er god), God optik med gode optiske
zoom-muligheder. Helt sikkert digitalt optagemedie (f.eks miniDV), da
det letter redigeringen enormt. Gode muligheder for manuel kontrol
over kameraets funktioner.
Husk at kontrollere at der findes et hus til det kamera du køber. Prøv
kameraet i en forretning inden du investerer og se om du kan lide de
optagelser det leverer.

Lyset er dog noget af det aller vigtigste! Uden lys vil selv det
dyreste kamera levere kedelige ensfarvede optagelser. Jeg bruger 50W i
en enkelt lampe, hvilket jeg synes er et minimum. Spar hellere lidt på
kameraet og få noget godt lys istedet og evt. noget vidvinkel optik.

I sidste ende er det personen bag alt det dyre isenkram, der afgør om
der kommer gode resultater ud af optagelserne. Jeg har oplevet at mine
bedste forbedringer inden for UV-filmning, kom da jeg begyndte at
tænke over hvad det var jeg ville fortælle med det jeg filmede og da
jeg blev bedre til at redigere mine optagelser til en helhed.

Men spring ud i det! Det er drøn sjovt og giver en ny vinkel på ens
dykning.

Mvh

Karsten

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-07-04 23:35

Sidespørgsmål:
Laver Sony sine egne UV-huse, eller er det et 'outside job'? Og hvad koster
et sådant hus? Også gerne til PD-150 (går og overvejer PD-100 el. 150).