Hvad sker der for ABU Garcia????
Fra : Martin L

Dato : 21-07-04 17:11

Hej her i gruppen
Jeg vil lige dele en negativ oplevelse jeg lige haft men ABU
Mit gode gamle (12 års tro tjeneste)ambassadeur 6500-c3 er lige kommet hjem
fra reparation da bagspærren var stået af.
jeg blev præsenteret for en lille beskeden regning da garantien IKKE dækket
fordi at jeg hade brugt fletline på det pågåælden hjul. Samtidige fik jeg af
vide at hvis der er fletline på hjulet dækker garantien ikke da hjulet ikke
er bygget til at holde til det og dette skulle glæde samtlige af Abu`s
ambassadeur hjul. Har nogle hørt om dette problem????
Mvh Martin L

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-07-04 21:36

Martin L wrote:

> [...]
> hjulet ikke er bygget til at holde til det og dette skulle glæde samtlige
> af Abu`s ambassadeur hjul. Har nogle hørt om dette problem????

Nej, men hvis vi nu siger at hjulet kan rumme x meter y mm nylon line, vil
de vel konstruere resten af hjulet i forhold til den maksimale brudstyrke,
z, hvis x skal være minimum 150 meter eller der omkring.

Altså, hvis ABU har tænkt at hjulet skulle bruges med 200 meter 0.30 nylon
line med en brudstyrke på 7 kg, så laver de jo ikke resten af hjulet til at
kunne modstå et træk tilsvarende det du vil kunne lave med en tyndere, men
meget stærkere flettet line, f.eks. 25 kg.

Ikke at jeg med det her vil sige at hverken jeg eller ABU regner med at du
bevidst har ødelagt dit hjul, men der skal nok være en eller anden idiot
der har fået bundhug og derefter trukket alt hvad han kunne istedet for at
cutte linen og dermed smadret mekanikken inden i hjulet.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Martin L

Dato : 22-07-04 16:17

Lasse Jensen faldt over tastaturet og skrev

> [...]
> cutte linen og dermed smadret mekanikken inden i hjulet.
>
> --
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Jeg vil lige sige at på det omtalte hjul sad der 0.17 fireline på som har en
styrke på 10.2 kg og hjulet er lave til 0.30-0.40 og 0.40 har en cirka
styrke på også 10 kg. Så jeg har svært ved at se et jeg har overbelastet
hjulet.
Når man lavet et hjul med livsvarig garanti (det var der jo en gang) så må
der man jo holde det ikke ? Det sidste ambassadeur jeg købte, købte jeg for
14 dage siden og hvis fletline ikke er omfattet af garantien og skadeligt
for selve hjulet kan jeg ikke forstå at der ikke står noget om dette i de
papirer som jeg fik med det nye hjul ?? Det fik jeg påsepolet fireline 0.17

Men jeg kan sku ikke have i mit system at hvis man bruger fletline
bortfalder garantien. Den line jeg bruger er jo ikke stænker end den mofile
line hjulet er lavet til den eneste grund til at jeg bruger fletline er den
kanon kontakt man har med endegrejet..
Mvh Martin l

Fra : Tom Martlev Pallesen

Dato : 22-07-04 09:06

Den er vist lidt let købt den med at hjulet ikke er dimensioneret til
fletline.
Jeg vil til enhver tid mene at hjulets begrænsning ligger i bremsens styrke.
Om du fisker med en
line med en brudstyrke på 800 kg vil hjulets mekanik aldrig blive belastet
med et træk der overstiger
hjulets bremseevne, her forstået som "blokeringspunkt". Eller med andre
ord; bremsen vil på et
tidspunkt give efter for trækket og glide som ved fight med fisk. Og hvis
hjulets mekanik ikke kan
modstå belastning svarende til en spændt bremse er mekanikken
underdimensioneret! Det bør ikke
gå ud over bagspærret.
Jeg selv fisker med ABU UC5601 påmonteret enten Fireline 0,25 eller 0,32 mm
til lakse- og
geddefiskeri. Især spinflue er hårdt idet der fås mange bundbid, men
belastningen når krogen skal
fri/linen sprænges ligger fortrinsvis på mine fingre da det er dem der
blokkerer spolen, eftersom
bremsen slet ikke kan holde det kraftige træk.
At ABU fralægger sig ansvaret med det argument at hjulet har været brugt til
fletline er helt hen i
vejret. Det eneste der på hjulet har kontakt til linen og dermed kan
udsættes for slid er lineføren
hvis der overhovedet er en sådan. Og den bliver sgu ikke slidt!
Havde ABU derimod sagt at de ikke vil dække da hjulet er 12 år gammelt og
skaden skyldes slid
som følge af almindeligt brug, havde jeg købt den.
Bagspærret slides/belastes ikke mere med fletline end med en kraftig
nylonline!
Hvis jeg fik en regning med den begrundelse ville jeg nægte at betale den
med ovenstående
argumenter og med henvisning til den livsvarige garanti - med mindre der i
garantibestemmelserne
står noget om almindeligt slid.

Mvh Tom