DNS
Fra : Kristoffer Stormark

Dato : 06-05-01 12:37

Hej

På området omkring dns er jeg nybegynder
håber nogle kan give mig en beskrivelse af mit
spørgsmål sådan lidt skåret ud i "pap"

Jeg har fundet en dns host og
har sat web/mail server op

men nu kommer problemet
hosten vil jo have nogle oplyninger
####
Jeg ønsker at hele mit domæne skal pege på ip nr. 123.123.123.123,
og at email skal være således:

dit-domaene.dk. IN MX 50 foo.adsl.dk
dit-domaene.dk. IN MX 100 mailgate.bar.dk.
#####

dit-domaene.dk. er vel hvad man vil have mailserveren til at være f.eks mail.domain.dk

Men resten
hvor finder/indstiller jeg det så det passer til min box

Håber nogle kan hjælpe ??

MvH
Kristoffer Stormark

Fra : Kim Bjørn Nielsen

Dato : 06-05-01 21:00

Men resten
hvor finder/indstiller jeg det så det passer til min box

http://intel.kaiwal.com/HOWTO/DNS-HOWTO-5.html

Se især afsnit 5.4

/Kim

Fra : Mr. Funny

Dato : 06-05-01 21:31

On Sun, 6 May 2001 13:36:45 +0200, Kristoffer Stormark <kristoffer@stormark.dk> wrote:
> [...]
>#####
>
>dit-domaene.dk. er vel hvad man vil have mailserveren til at være f.eks mail.domain.dk

Hmm, hvis du selv vil køre DNS for et .dk domæne, skal du være registrert
som zone contact hos dk-hostmaster.

Og mon ikke dette i zone filen virker? Snuppet fra min egen zone fil,
mrfunny.yi.org. skiftes ud med whatever.dk

@ IN MX 5 mrfunny.yi.org.
@ IN MX 10 mailgate.cybercity.dk.
@ IN NS    mrfunny.yi.org.
@ IN A    123.123.123.123
www IN CNAME    mrfunny.yi.org.
images.mrfunny.yi.org. IN CNAME    mrfunny.yi.org.
*.mrfunny.yi.org.      IN   CNAME      mrfunny.yi.org.

Den nederste linie fungere som wildcard, dvs. at alt.mrfunny.yi.org bliver
sendt til den ip mrfunny.yi.org peger på.

Linierne med www og images.mrfunny.yi.org. er medtaget som eksempler.

Den kunne også pege på en A record, som den i virkeligheden gør hos mig.

*.mrfunny.yi.org. IN A 10.0.0.1

Dette virker for mig på CC Dial-up. Efter hostnavnene at dømme ser det ud
til, at det skal køre på en CC ADSL, så mon ikke det også virker der?

Hvis det skal køre på en CC adsl linie så var det måske en ide, at rette
linie 4 så det er en cname til foo.adsl.dk. sådan her

@ IN CNAME   foo.adsl.dk.

Desuden, ville det være en hjælp at vide hvilken DNS server du bruger.

>Men resten
>hvor finder/indstiller jeg det så det passer til min box
>

>Håber nogle kan hjælpe ??

Jeg har da forsøgt....

- Chano Andersen
P.S. Hvis ovenstående ødelægger noget somhelst er det ikke mit problem.