DateDiff SQL problem
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 17-07-04 18:32

Hejsa,

Jeg er ved at lave et system til håndtering af fakturering af
nogle kunder og er i denne forbindelse ved at lave en side, der
skal kunne åbne en database og trække alle ordrer ud, der har
nået en dato hvor de skal genfaktureres.

Koden jeg arbejder med til udtrækning af disse poster er:

Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
   DagsDato = Date()
   Rs.Open "Select * FROM kunder INNER JOIN Fak_Ordrer ON
kunder.Kundenummer = Fak_Ordrer.Kundenummer Where DateDiff('4',
DagsDato,Fak_Ordrer.NaesteFaktura) Order By Fakturanummer DESC",
Conn

Planen her er at alle ordrer, hvor datoen i feltet NaesteFaktura
er 4 dage større (eller lig med eller mindre) end dags dato skal
vises i forespørgslen.

Jeg har en lignende DateDiff funktion på en anden side og denne
virker fint, men her får jeg en fejl når jeg kører min kode.
Fejlen er:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er for få
parametre. Der var ventet 1.

/mappenavn/filter.asp, linje 21

Er det muligt at bruge DateDiff direkte i SQL? Og i givet fald,
hvad gør jeg galt her?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-07-04 22:19

Thomas Møller Nexø skrev:

> DagsDato = Date()

Her har du variablen DagsDato i asp.

> [...]
> kunder.Kundenummer = Fak_Ordrer.Kundenummer Where DateDiff('4',
> DagsDato,Fak_Ordrer.NaesteFaktura) Order By Fakturanummer DESC",

Der er to fejl herover. Dels bruger du datediff-kommandoen forkert
(første parameter skal angive typen af tid, fx dage, og ikke
mængden af tid). Og dels har det "DagsDato" der står inde i
ovenstående linje, ingen forbindelse til din asp-variabel. Hvis du
vil bruge variablen, skal du bruge strengsammensætning - men det
kan langt bedre betale sig at anvende databasens datofunktioner i
stedet. Så slipper du nemlig for potentielle fejl på grund af
datoformater.

I Access kan du bruge Date og Now præcis som i asp - jeg ville
derfor bruge følgende select:

Select * FROM kunder k INNER JOIN Fak_Ordrer fo ON
k.Kundenummer = fo.Kundenummer
Where DateDiff('d', Date(),fo.NaesteFaktura) <= 4
Order By Fakturanummer DESC

Det kan være en god ide at afprøve forespørgslen i Access inden du
lægger den på nettet - her er det hurtigere at rette småfejl.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 17-07-04 23:19

> Select * FROM kunder k INNER JOIN Fak_Ordrer fo ON
> k.Kundenummer = fo.Kundenummer
> Where DateDiff('d', Date(),fo.NaesteFaktura) <= 4
> Order By Fakturanummer DESC

Tak for svaret Jens!
Med din hjælp virker det nu