Læsning af linieskift
Fra : Troels Jensen

Dato : 13-07-04 21:59

Jeg er ved at lave et cms-system, hvor brugeren skal kunne ændre i en
tekstfil. Jeg henter tekstfilen ind i et <textarea> i en form, hvor brugeren
kan redigere filen (med html tags og alt det fine). Når formen bliver
submitted, gemmes filen.

Men eventuelle linieskift i koden kommer ikke med (<br> og </p> gemmes som
normalt, men de visuelle linieskift forsvinder i formen). Er det fordi, jeg
blander tekstfiler og html sammen? Hvordan kan jeg få linieskift med, så det
bliver lidt mere brugervenligt?

Jeg læser filen sådan her:

<%

dim fso, filespec, f

set fso = createobject("scripting.filesystemobject")
filespec = server.mappath("../da/news.txt")
set f = fso.opentextfile(filespec, 1)

do while not f.atendofstream
response.write f.readline

loop

f.close

%>

....og skriver til filen sådan:

<%

dim fso, f, filespec

set fso = createobject("scripting.filesystemobject")
filespec = server.mappath("../da/news.txt")
set f = fso.opentextfile(filespec, 2)

f.write request.form("text")

f.close

%>

Mvh. Troels Jensen

Fra : *XxX*

Dato : 13-07-04 22:11

"Troels Jensen" <tjNO@SPAMTHANXtroelsweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> dim fso, filespec, f
>
> set fso = createobject("scripting.filesystemobject")
> filespec = server.mappath("../da/news.txt")

hvis du gerne vil lave et linie skift i en textarea mener jeg at du kan
skive /n, men mer da den burde lave det automatisk når du henter.

Fra : Gert Simonsen

Dato : 13-07-04 22:14

> [...]
jeg
> blander tekstfiler og html sammen? Hvordan kan jeg få linieskift med, så
Mon ikke du kan finde det du søger
i indlægget fra Mark Jespersen den 06-07 (Linjeskift i koden)

Hilsen Gert Simonsen

Fra : Mickey Petersen

Dato : 13-07-04 22:16

Troels Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> blander tekstfiler og html sammen? Hvordan kan jeg få linieskift med, så det

&gt;
&gt; dim fso, filespec, f
&gt;
&gt; set fso = createobject("scripting.filesystemobject")
&gt; filespec = server.mappath("../da/news.txt")
&gt; set f = fso.opentextfile(filespec, 1)
&gt;
&gt; do while not f.atendofstream
&gt; response.write f.readline
&gt;
&gt; loop
&gt;
&gt; f.close
&gt;
&gt; %>

> ....og skriver til filen sådan:
>
> <%
&gt;
&gt; dim fso, f, filespec
&gt;
&gt; set fso = createobject("scripting.filesystemobject")
&gt; filespec = server.mappath("../da/news.txt")
&gt; set f = fso.opentextfile(filespec, 2)
&gt;
&gt; f.write request.form("text")
&gt;
&gt; f.close
&gt;
&gt; %>

> Mvh. Troels Jensen

Skift linieskift ud med <br>...
Gøres sådan med denne funktion:
Replace(str, VbCrLf, "<br>")

Altså skal du skifte denne linie:
f.write request.form("text")

ud med denne:
strText = Request.Form("text")
strText = Replace(strText, VbCrLf, "<br>")
f.write strText

Du kan også skifte <br> ud med linieskift når du henter indholdet ind i
textarea'et:

<textarea>
<%
strText = "Teksten der står i tekstfilen"
strText = Replace(strText, "<br>", VbCrLf)
Response.Write strText
%>
</textarea>

...håber det hjalp

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Troels Jensen

Dato : 14-07-04 16:42

Tak for alle rådene. Jeg kunne bruge det hele i løsningen på problemet.

Mvh. Troels