Astma
Fra : Jacob

Dato : 11-07-04 20:52

Hej NG!

Vores datter på knap 2 år har astma!

De første mange gange vi var til læge fik vi beskeden "hun skla bare
hoste, det er hårdest for forældrene"... men så en dag blev hun ved
med at klynke og vi ringede til vagtlægen som henviste os til
hospitalet - der var en af DKs førende overlæger inden for astma på
vagt og han kaldte hende et "meget interessant tilfælde", da det ikke
er helt normalt for så små børn.

Jeg har ikke så mange spørgsmål, men kunne godt tænke mig at høre
jeres erfaring med det!

Vores datter bliver specielt angrebet når hun bliver forkølet! Så har
vi (efter mange ture på hospitalet!) erfaret at vi hellere skal
begynde lige så snart det første snot forlader næseboret, end vente og
se tiden and (med spirocot og bricanyl).

Tak i øvrigt til læerger og sygeplejesker som er på arbejde hele
natten for at hjælpe vore lille datter

Og så et konkret spørgsmål: er der nogen af jer derude der har
erfaring med noget i samme stil? Er der ikke andet at gøre end at
bruge (ildelugtende) bricanyl?

Hun er testet for allergi - det viste ikke noget (heldigvis heller
ikke allergi overfor støvmider

Jacob

Fra : Cat

Dato : 11-07-04 21:28

"Jacob" <vupti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge (ildelugtende) bricanyl?
>
> Hun er testet for allergi - det viste ikke noget (heldigvis heller

Jeg har to astmabørn, og de er begge to startet omkring de 12 mdr. Den store
er næsten 12 og er stort set vokset sig fra det, den lille er lige blevet 7
og gør det nok ikke. Jeg har også selv astma i meget mild grad. Ingen af de
tre tilfælde er allergisk betingede - vi har bare hysteriske lunger. Vi får
allesammen mest bare hosteanfald og ikke så tit åndenød, men det forekommer
dog.

En god ide er det at melde sig ind i Astma- og Allergiforeningen.

Nøglen er at medicinere rigtigt og som forælder sætte sig vældigt godt ind i
moderne astmabehandling. Så får du et barn, der godt nok er på konstant
medicin, men ellers er uden symptomer og bivirkninger. Og som især ikke får
nedsat lungefunktion på langt sigt.

Når man behandler rigtigt med spirocort (eller en af afarterne - den brune
medicin), kan man holde lungerne i orden, og der er ingen bivirkninger end
fare for svamp i munden, og det kan modvirkes ved at børste tænder efter
medicinen. Hvis man holder sig tilbage for at bruge spirocort (det er jo
cortison, og det er noget fælt noget, der giver væksthæmning) risikerer man,
at de stadige hosteanfald giver forstørrede lunger med permanent nedsat
lungefunktion til følge. Hvis ungen så voksede sig helt fra sin astma, ville
det sgu da være sur r*v, at man ikke havde passet medicinen, så barnet
skulle slæbe med dårlige lunger for resten af livet.

Så snart barnet bliver forkølet, skal man skrue HELT op for den højst
tilladte dosis spirocort og holde den en 7-14 dage. Evt kan man give en blå
(Bricanyl) først til at 'lukke op' for bronchierne og så give den brune
nogle minutter senere. Gerne fordelt over to doser om dagen. Efter 1-2
uger - hvis hosteriet er taget af, og forkølelesen er væk - kan man så
nedtrappe langsomt til det punkt, hvor barnet hoster igen. Så øger man dosis
lidt, og så er man der.

Vi har med den store kunne stoppe medicinen helt om sommeren og så starte
igen om efteråret. Den lille skal have sin hver dag, men ikke så stor dosis.

Når barnet er blevet lidt større, kan man checke lungefunktionen med et
måleinstrument, der kan købes på Apoteket. De skal dog være store nok til at
forstå vejledning og ville samarbejde. Min på 7 begynder at kunne mestre det
nu.

Spørg endelig mere - jeg ved ikke alt, og min viden kan være lidt forældet,
fordi jeg undersøgte mest for omkring 10 år siden. Den ovenstående metode
har virket fint på den store, som heldigvis ikke har symptomer mere, og
virker nu også fint på den lille.

Med venlig hilsen
Tine

Fra : Janus Rønne

Dato : 09-10-04 19:56

Jacob wrote:
> [...]
> bruge (ildelugtende) bricanyl?
>
> Hun er testet for allergi - det viste ikke noget (heldigvis heller

Hej :)

Min søn (16 måneder) hoster voldsomt og har gjort det i lang tid. Vi ved
ikke om det er astma (han er allergi-barn), så vi symptom-behandler med
bricanyl. Vi bruger bricanyl i flydende form, det smager af hindbær og
vores søn brokker sig bestemt ikke :) Hvilken form bruger I ?

VH

Janus Rønne