Skift mellem tekster
Fra : Diana Juncher

Dato : 11-07-04 18:40

Hejsa!
Jeg er ved at lave mig en af de populære blogs. Af flere grunde
har jeg valgt at droppe alt, hvad der hedder frames, og
udelukkende bruge tabeller. Men! Jeg ønsker alligevel at have den
samme følelse af, at man vælger et menupunkt ude til venstre, og
får indholdet præsenteret til højre.
Jeg har indtil videre forgæves forsøgt mig med:

<head>
<script type="text/javascript" src="Text/infotext.js">
function newtext(i)
      {
      document.write(ins[i]);
      }
</script>
</head>

og

(...)

(det hele kan findes på <http://www.dj.mortenz.dk>)

Fejlen går på, at den ikke kan finde objektet.
Jeg vil meget gerne undgå at skulle bruge en div-positionering,
da teksten helst bare skulle ligge i cellen...men min far påstår
hårdnakket, at det ikke kan lade sig gøre uden.

Nogen der vil sige ham imod? :)

mvh. Diana

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-04 19:23

Diana Juncher wrote:

> [...]
> udelukkende bruge tabeller. Men! Jeg ønsker alligevel at have den
> samme følelse af, at man vælger et menupunkt ude til venstre, og

Kan du muligvis bruge noget her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/diastxt.asp

.... der bliver forskellige tekster i hvert fald vist på samme plads.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Diana Juncher

Dato : 12-07-04 09:15

Ja, det ser fint ud! Tak skal du have!!

Fra : Diana Juncher

Dato : 12-07-04 19:52

Lige en ekstra ting. Jeg har fået det til at virke nogenlunde
nu...med et par modificeringer hist og her. Problemet er bare, at
teksten bliver stående, når jeg skifter til en div til en
anden...og det bliver hurtigt noget rod (bruger netop ikke
mouseover/out men onclick). Er der er java script function der
kan slette samtlige div'er? eller et andet smart trick?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-04 22:00

Diana Juncher wrote:
> [...]
> mouseover/out men onclick). Er der er java script function der
> kan slette samtlige div'er? eller et andet smart trick?

Det er i princippet ligegyldigt, om du aktiverer javascriptfunktionerne ved
onmouseover eller onclick.

Men når du bruger onclick, mangler du selvfølgelig onmouseout til at slukke
uønskede tekster.

Du må derfor først i samtlige funktioner indsætte et passende antal linjer,
der slukker alle øvrige tekster, inden den ønskede tændes:

function tekst1()
{
document.getElementById("divTekst2").style.visibility="hidden"
document.getElementById("divTekst3").style.visibility="hidden"
document.getElementById("divtekst4").style.visibility="hidden"
document.getElementById("divtekst1").style.visibility="visible"
}

function tekst2()
{
document.getElementById("divTekst1").style.visibility="hidden"
document.getElementById("divTekst3").style.visibility="hidden"
document.getElementById("divtekst4").style.visibility="hidden"
document.getElementById("divtekst2").style.visibility="visible"
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Diana Juncher

Dato : 13-07-04 09:48

> [...]
> document.getElementById("divtekst4").style.visibility="hidden"
> document.getElementById("divtekst1").style.visibility="visible"

Jeps...det var også, hvad jeg endelig fandt frem til. Lidt besværligt i lænden
med alle de lange funktioner, så jeg fandt (efter en god nats søvn :) en lidt
mere elegant løsning:

<script type="text/javascript">
   var prevz = 0;
   function visible(z)
      {
      if(prevz > 0) {document.getElementById(prevz).style.visibility="hidden"};
      document.getElementById(z).style.visibility="visible";
      prevz = z;
      }
   </script>

Den går så bare ind og checker om der er noget synligt, og hvis der er, gør
den det lige usynligt inden den sætter næste på...og det virker perfekt :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-04 15:35

Diana Juncher wrote:

> [...]
> {document.getElementById(prevz).style.visibility="hidden"};
> document.getElementById(z).style.visibility="visible";

Din og Lasses løsninger er elegantere end min. Men mine evner udi javascript
rækker desværre bare ikke så langt. ;(
Men min løsning ville dog have virket.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-07-04 02:10

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> Du må derfor først i samtlige funktioner indsætte et passende antal linjer,
> der slukker alle øvrige tekster, inden den ønskede tændes:

Det kan gøres kortere. Vi ved jo at alle undtagen en allerede er hidden,
så vi behøver bare huske den ene. Hvis elementerne er navngivet ensartet,
så kan man lave en funktion som fx denne:
---
var currentVisibleText; // gemmer den der er synlig.
function tekst(n) {
if (currentVisibleText) {
currentVisibleText.style.visibility = "hidden";
}
currentVisibleText = document.getElementById("divTekst"+n);
if (currentVisibleText) {
currentVisibleText.style.visibility = "visible";
}
}
---
/L