Skolerygsæk gir ondt i ryggen? In the drea~
Fra : Bo Warming

Dato : 10-07-04 16:37

Politikens lørdagstillæg idag har stor artikel om hvilke skoletasker man
IKKE skal købe

- som om der var tegn på at børn fik ortopædiske lidelser af en rygsæk, der
ikke er som de dyre fra spejdersport, der følger ryggen.

Da jeg gik i skole, var der statussymbol i bøger - og vi slæbte ofte alle
årets skolebøger til alle fag frem og tilbage i den forhåndenværende
"rumpedasker". (Jeg var stolt af at benytte min fars gamle lædersag, som
havde flere reparationer end remme og spænder.)
Jeg hørte aldrig om børn med rygproblemer dengang.

Idag uddeler læreren fotokopier eller sætter ungerne foran komputerskærme -
og er der en håndbog der skal bruges, og eleven fixer en usandsynlig
undskyldning for at den ikke huskedes medbragt, så knæler læreren og siger
undskyld og henter fra klassesættene på skolebiblioteket.

Når dagblade skriver karakterbog om mærkevarer og overskrifter
"Dumpekarakter til ..." så er det fordi
DER ER IKKE VANDTÆTTE SKODDER MELLEM REPORTAGE OG ANNONCE.

Product placement er stor indtægt for den trykte presse.

Da tyrkiske gæstearbejdere begyndte at tage beskidte job - og ikke kom her
for overførselsindkomst - kaldte man en plastikbærepose for en
"fremmedarbejdermappe". Sådan en er perfekt til børn der har under en km at
gå fra hjem til skole.
Forleden havde Netto tilbud på bordtennisbats og jeg købte et par, fordi de
solgtes i en vidunderlig lille dobbeltsnørrepose, der kan bruges som rygsæk,
og som fylder mindre end et par hansker i vindjakkelommen, når tom.

Når jeg impulskøber på supermarkedet, og har 5 halvandeliter sodavand på
ryggen, så skærer snørerne lidt i mine skuldre, hvis jeg kun har skjorte
på - men afstand fra diskounten til hjemmet er sjældent over ½ km i min
kommune.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-04 20:06

On Sat, 10 Jul 2004 17:37:27 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

>Jeg hørte aldrig om børn med rygproblemer dengang.

Nej, de fik i stedet problemer med hovedet, senere i livet....

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-07-04 21:38

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> [...]
>
> - som om der var tegn på at børn fik ortopædiske lidelser af en rygsæk, der
> ikke er som de dyre fra spejdersport, der følger ryggen.

Nemlig! Hvor er det vidunderligt, at nogen tager dette højst aktuelle
emne op med en saglig og uddybende argumentation.

Da jeg selv gik i skole, var det hverken bøger eller tasker, der var
statussymbol, men derimod bogbind og klistermærkerne med navn og klasse
det hele handlede om. Og jeg kom fra en fattig familie (vi boede i en
nedlagt parkeringskælder), så jeg måtte selv lave bogbind af gammelt
(brugt) hyldepapir og klistermærkerne af tørrede osteskiver. Men det
virkede! Alle mine klassekammerater var dybt misundelige, for de måtte
selv nøjes med købevarer fra boghandleren. Hver andet år var etiketterne
dog svære at læse, for da måtte jeg vende dem og bruge bagsiden.

Og skoletaske - en sådan har jeg aldrig ejet. Et par af min fars aflagte
underbukser blev syet sammen, og ....nej, det fører for vidt at
forklare. Men en lignende løsning havde min mor i køkkenet som
genbrugskaffefilter. Ja, vi forstod at spare penge.

De tasker, der fås i dag - nej, de er da ikke pengene værd! Jeg er
fuldstændig enig. Vi andre fik skæve rygge og dårlige skuldre - hvorfor
skal den oplevelse dog ikke også overgå vores børn? De får jo i forvejen
alt hvad de peger på.

Forleden købte jeg en motorplæneklipper i Bauhaus, da jeg havde
bemærket, at græsopsamlingsposen var ganske enkelt genial som
skoletaske. Den bruges nu med stor fornøjelse af min 7-årige datter, som
- efter hvad hun siger - har valgt at gå en anden vej til skole for at
undgå sine misundelige skolekammerater. Plæneklipperen smed jeg
naturligvis ud, jeg har en udmærket Gilette-høvl, som tager meget bedre
fat.

Mvh. JIB

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 14-07-04 23:02