Kald til ekstern side/domæne
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 09-07-04 12:42

Hej NG,

Jeg skal lave er et banner-rotations-system, dette skal laves i
asp, men da det formentlig kommer til at dreje sig om et system,
der skal køres på domæneA.dk, men hvor bannerne skal vises på
domæneB.dk går jeg ud fra at jeg behøver et script, der kan sende
informationer mellem domænerne.

Selve systemet laves på den måde, at en annoncør oprettes i en
database med fek,s. Id, banner-sti og URL.

- Der laves en funktion i .asp på selve siden hvor banneret skal
fremvises, hvor antallet af poster tælles op.
- Et tilfældigt tal genereres mellem 1 og antallet af poster i
DB.
- Banneret med det tilfældige tal fremvises.
- Bannerets URL er den, der findes i DB og denne sendes til en
anden side med Querystring.
- På den anden side viderestilles så til den givne url, der er
medsendt fra den foregpende side.

Så langt så godt. Dette skulle kunne laves i .asp, men hvad hvis
selve banner-systemet kører på et domæne og bannerne skal
fremvises på et andet domæne?

Nogle forslag, og i givet fald. Skal banner og id hentes via et
javascrip?

Med venlig hilsen,
Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Migger

Dato : 09-07-04 14:13

> Så langt så godt. Dette skulle kunne laves i .asp, men hvad hvis
> selve banner-systemet kører på et domæne og bannerne skal
> fremvises på et andet domæne?
Du kunne bruge iframe til det, men om det er nogen rigtig god idé ved
jeg ikke.
--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 09-07-04 23:11

> Du kunne bruge iframe til det, men om det er nogen rigtig god idé ved
> jeg ikke.

Hvordan havde du tænkt dig det med Iframe?
Kan du være lidt mere specifik?

Tror nu hellere jeg vil køre med et kald til scriptet, men ved bare ikke
lige hvordan det skal gøres.
Er der nogen, der kan komme med et hint til hvordan det kan laves,
javascript eller ej?

Fra : Migger

Dato : 09-07-04 23:22

Thomas Møller Nexø wrote:

> Hvordan havde du tænkt dig det med Iframe?
> Kan du være lidt mere specifik?
Det jeg mener er at du kan køre bannerscriptet selvstændigt i en Iframe.
Hvis du laver en side som kun viser et tilfældigt banner.
Mere specifik tror jeg ikke jeg kan være.
> Tror nu hellere jeg vil køre med et kald til scriptet, men ved bare ikke
> lige hvordan det skal gøres.
Det lyder også som en bedre løsning, men hvordan det gøres ved jeg ikke.

--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 10-07-04 08:20

> Det jeg mener er at du kan køre bannerscriptet selvstændigt i en Iframe.
> Hvis du laver en side som kun viser et tilfældigt banner.
> Mere specifik tror jeg ikke jeg kan være.

Hejsa, og tak for dit svar!
Jeg vil helst undgå at afvikle scriptet på det pågældende website, hvorfor
iframe heller ikke er løsningen.
Hvis det hele skulle afvikles på den samme hjemmeside som bannerne skulle
vises på tror jeg ikke det ville være et problem at lave, men det skal jo
netop køres fra en anden hjemmeside og altså bare kaldes fra den side hvor
bannerne skal vises.

Her et meget overfladisk eksempel på det jeg mener:

Site (domæne) A: Her afvikles selve den kode, der bestemmer hvilket
bannerId, der skal vises, samt mappen med bannerfilerne.

<%
Dim Randnum, intNumber
Randomize
intNumber = 10
Randnum = Int(Rnd * intNumber) + 1
Response.Write Randnum
%>

Site (dimæne) B: Her skal bannerne vises i rotation.

<%
Response.Write osv. osv.
%>

Det er her jeg går død. Jeg ved ikke hvordan man kalder en funktion på en
asp side og jeg går ikke ud fra at man bare kan kalde den ved domæne og
sidenavn.asp?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-07-04 09:17

Thomas Møller Nexø wrote:

> [...]
>
> Det er her jeg går død. Jeg ved ikke hvordan man kalder en funktion på
> en asp side og jeg går ikke ud fra at man bare kan kalde den ved

Mon ikke du har brug for teknikken beskrevet i

http://www.asp-faq.dk/article/?id=57

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Min bror søger et møbleret værelse i Kbh. til fremleje fra 1.september til
31.december. Han er politimand i Kbh. Er du interesseret, så skriv til mig.

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 10-07-04 10:42

> Mon ikke du har brug for teknikken beskrevet i
>
> http://www.asp-faq.dk/article/?id=57

Hej Jesper. Tak for dit forslag.
Før jeg går videre med det vil jeg lige spørge om denne komponent er
inkluderet som standard på min egen Win 2003 server?
Eller skal den downloades og installeres først?

Du skriver, at der kan kaldes på tværs af webservere. Mit problem ligger i
at kalde sider på den samme webserver, men på forskellige sites i IIS.
Vil jeg stadig have brug for dette i mit tilfælde eller kan jeg omgå
problemet på en lettere og mere selvlavet måde?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-07-04 11:31

Thomas Møller Nexø wrote:

> Hej Jesper. Tak for dit forslag.
> Før jeg går videre med det vil jeg lige spørge om denne komponent er
> inkluderet som standard på min egen Win 2003 server?
> Eller skal den downloades og installeres først?

Det har jeg ingen anelse om - omend jeg vil tro, at den er installeret som
standard. Du kan jo bare prøve at instantiere komponenten på serveren -
hvis den ikke findes, så kommer der en fejl.

> [...]
> sites i IIS. Vil jeg stadig have brug for dette i mit tilfælde eller
> kan jeg omgå problemet på en lettere og mere selvlavet måde?

Med "sites", mener du så "applications" i IIS? Til det eksempel jeg har
laver bør det være ligegyldigt, hvor den kalder hen og hvordan - den bruger
jo bare en URI til at kontakte en server med.

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 10-07-04 10:56

Kan se i din udmærkede artikel at man også kan bruge W3sockets til denne
type kommunikation mellem servere.
Har du evt. en ide om hvordan dette gøres. Denne komponent har jeg nemlig
allerede installeret på min server.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-07-04 11:31

Thomas Møller Nexø wrote:

> [...]
> type kommunikation mellem servere.
> Har du evt. en ide om hvordan dette gøres. Denne komponent har jeg nemlig

Nope - det er rigtigt lang tid siden jeg har arbejdet med ASP på daglig
basis, men så vidt jeg kan huske, så har dimac en ret omfattende
dokumentation, som du bør kigge på.

Fra : Migger

Dato : 09-07-04 23:27

Jeg fandt lige noget du måske kan bruge. Men det kræver at din server
kører med en komponent der hedder aspHTTP.
Men prøv at kigge på: http://www.html.dk/scripts/asp/00008/
Håber det hjælper dig

--
Mvh.