mellemrum i tekst fra database
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-07-04 15:34

Hej alle sammen i asp gruppen

Jeg har skrevet i dk.edb.internet.webdesign.serverside gruppen om
mit problem, men det hjalp ikke så meget, og der var en som sagde
at jeg skulle prøve i dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
gruppen.

Her kommer mit problem som jeg har haft i en lille uges tid.

Jeg er ved at lave en hjemmeside for en kunde, på hans
administrator side, kan han skrive lidt om ham selv, som han så
sender til en database (MySQL server), og derefter kan det ses på
en af hans sider.
Lad som sige at han skriver:
Hej med jer.
Hvordan har I det?

og sender det til databasen.
En person kommer ind på hans side, personer ser det på denne
måde:
Hej med jer. Hvordan har I det?

Hvis man kigger i databasen står det som det skal:
Hej med jer.
Hvordan har I det?

og hvis man sætter teksten ind i en textbox er der godt nok
mellemrum mellem i teksten.

Men hvis man så fjerner textbox koden, er det igen tilbage til
problemet.

Hvis I ikke er faldet i søvn efter denne lange beskrivelse, vil
jeg gerne høre om I har en løsning til mig.

Jeg kan desværre ikke give jer et link, da side ikke er færdig i
nu.

Mvh
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Migger

Dato : 08-07-04 16:46

Jeg går ud fra at du mener linieskrift og ikke mellemrum

Det der sker er at et linieskrift er chr(13) i databasen og i tekstarea.
I html skal du bruge <br> i stedet for chr(13) så derfor skal du lave en
replace.
Jeg går ud fra at du har dit databaseindhold ligende i en variabel!
du gør sådan her: response.write replace(variabel,chr(13),"<br>")
Så skrifter den alle linieskrift ud med <br> og vil derfor blive
udkrevet som ønsket.

--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-07-04 17:03

Migger wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> du gør sådan her: response.write replace(variabel,chr(13),"<br>")
> Så skrifter den alle linieskrift ud med <br> og vil derfor blive

Hej Migger

Ja, det er linieskrift.

Jeg forbinder til databasen og definere tingere i DO WHILE NOT rs.EOF, og
derefter kommer f.eks. <%=ting%>, og til sidst laver jeg en LOOP og lukker
connection til databasen og SQL strengen.

Jeg har sat koden ind i forskellige steder men det har ikke rettet mit
problem.

Hvor skal jeg sætte response.write replace(variabel,chr(13),"<br>") ind
henne?

Fra : Migger

Dato : 08-07-04 19:02

Du lyder lidt rodet, prøv at sende den del af koden med, hvor dit loop
er. Så skal jeg nok vise dig det.
--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-07-04 19:40

Migger wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Du lyder lidt rodet, prøv at sende den del af koden med, hvor dit loop
> [...]

Hej Migger

Her er min kode:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

<!-- #include file="mysql.asp" -->
<%
strSQL = "SELECT * FROM foredrag"

Conn.Execute(strSQL)
set rs = conn.execute(strSQL)
%>

<%
   DO WHILE NOT rs.EOF
   top = rs("top")
   tekst = rs(Replace(("tekst"),chr(13),"<p>"))
%>
         <%=tekst%>
         &nbsp;
<%
rs.movenext
LOOP
rs.close
Response.Write "</table>"
conn.close
set conn = nothing
set strSQL = nothing
%>

Håber at du kan hjælpe mig.

Fra : pepss

Dato : 08-07-04 19:51

"Martin Jørgensen" skrev

[snip]

> tekst = rs(Replace(("tekst"),chr(13),"<p>"))

prøv sådan:
tekst = rs("tekst")
tekst = Replace(("tekst"),chr(13),"<p>")

men jeg vil da tro at hvis det skal være helt "rigtig" skal chr(13) laves om
til vbCrLf

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Migger

Dato : 08-07-04 20:14

> men jeg vil da tro at hvis det skal være helt "rigtig" skal chr(13) laves om
> til vbCrLf
Der bliver jeg nødt til at melde fejl!
vbCrLf er det samme som chr(13), for at html skal kunne forstå et
linieskift skal chr(13) skiftes ud med <br>

--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : pepss

Dato : 08-07-04 20:26

"Migger" skrev

laves om

> Der bliver jeg nødt til at melde fejl!
> vbCrLf er det samme som chr(13)

det skal vel både chr(13) og chr(10) til for at det bliver vbCrLf ....

Fra : Migger

Dato : 08-07-04 20:37

> det skal vel både chr(13) og chr(10) til for at det bliver vbCrLf ....

Det kan sagtens være at du har ret i det... jeg har aldrig brugt vbCrLf
før jeg afprøvede den bare, og så at den lavede linieskift i min kode
men ikke i browserens output. (hvilket jo oprindeligt var meningen)

Hvad er chr(10) egentligt?

--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : pepss

Dato : 08-07-04 21:10

"Migger" skrev

> [...]
> før jeg afprøvede den bare, og så at den lavede linieskift i min kode
> men ikke i browserens output. (hvilket jo oprindeligt var meningen)

chr(10) er "Carriage Return" og chr(13) er "Line Feed" som Jesper Stocholm
skriver i http://asp-faq.dk/article/?id=3

Fra : Migger

Dato : 08-07-04 21:32

> chr(10) er "Carriage Return" og chr(13) er "Line Feed" som Jesper Stocholm
> skriver i http://asp-faq.dk/article/?id=3

Jeg takker mange gange for det svar, det løste lige en masse problemer
jeg har haft tidligere.
--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Migger

Dato : 08-07-04 20:02

>    tekst = rs(Replace(("tekst"),chr(13),"<p>"))
Her ligger fejlen!!
koden skal se således ud:

tekst = Replace(rs("tekst"),chr(13),"<p>")

I øvrigt vil jeg anbefale dig at bruge <br> i stedet for <p> af 2 grunde:
1. - <p> tagget skal afsluttes, dette bliver lidt træls i denne sammenhæng.
2. - chr(13) er reelt en <br> så derfor er det mest korrekt at bruge <br>

Håber det virker for dig nu
--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-07-04 20:14

Migger wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Her ligger fejlen!!
> koden skal se således ud:
>
> tekst = Replace(rs("tekst"),chr(13),"<p>")
>
> Håber det virker for dig nu
> --
> Mvh.
> Migger
>
> Home: www.migger.dk
> Mail: usenet@migger.dk

Hej Migger

Ja, nu virker det endeligt, mange tak dor hjælpen.

Fra : Migger

Dato : 08-07-04 20:16

> Ja, nu virker det endeligt, mange tak dor hjælpen.
Det var så lidt, skulle det være en anden gang

--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-04 20:47

Migger skrev:

> tekst = Replace(rs("tekst"),chr(13),"<p>")

Chr(13) er et halvt linjeskift (den anden halvdel er chr(10)). Det
er dog efter min mening noget lettere at bruge vb-konstanter - her
kan man enten bruge vbCrLf eller vbNewLine:

Replace(rs("tekst"), vbNewLine, "<p>")

> 1. - <p> tagget skal afsluttes,

- hvis man skriver xhtml, ellers er det valgfrit. Men det giver dog
mere overskuelig kode hvis man afslutter alle koder.

> træls i denne sammenhæng. 2. - chr(13) er reelt en <br> så
> derfor er det mest korrekt at bruge <br>

Tjo - men i en tekst der ikke indeholder semantisk markeringskode
er det ikke til at skelne mellem et "rent" linjeskift og et
afsnitslinjeskift.

Det er afgjort det letteste bare at bruge <br>, men man mister også
nogle formateringsmuligheder - fx muligheden for at have 1½ linjes
afstand mellem to afsnit. Man kan lave en funktion der erstatter
med) og derefter sætter <br> ind ved resterende linjeskift - det
giver en lidt bedre opdelt kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Migger

Dato : 08-07-04 21:31

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Tjo - men i en tekst der ikke indeholder semantisk markeringskode
> er det ikke til at skelne mellem et "rent" linjeskift og et
> afsnitslinjeskift.
Nu er jeg så ikke med på hvad "semantisk markeringkode er!

> [...]
> afstand mellem to afsnit. Man kan lave en funktion der erstatter
> med) og derefter sætter <br> ind ved resterende linjeskift - det
Ja det kan godt være men hvis det er taget fra en database hvis indhold
er skrevet i en form, så skal to linieskift vel også erstattes af 2
gange <br>. Det giver da det mest korrekte resultat

--
Mvh.
Migger

Home: www.migger.dk
Mail: usenet@migger.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-04 21:46

Migger skrev:

> Nu er jeg så ikke med på hvad "semantisk markeringkode er!

Det er fx html (brugt fornuftigt). Semantisk markering er markering
af en teksts betydning eller funktion - fx <p> for afsnit, <h1> for
hovedoverskrifter etc. Det kunne også - i et andet sprog - være
[afsnit] og [overskrift].

> Ja det kan godt være men hvis det er taget fra en database
> hvis indhold er skrevet i en form, så skal to linieskift vel
> også erstattes af 2 gange <br>. Det giver da det mest korrekte
> resultat

Ikke nødvendigvis. Problemet er at man ikke kan se om de to
linjeskift er tænkt som præcis to linjeskift, eller om det er tænkt
som et hul til et nyt afsnit.

Mellem de foregående tre linjer og denne linje er der også to
linjeskift. Det er en markering af at jeg starter et nyt afsnit i
min tekst. I et usenetindlæg gør det ikke den store forskel, fordi
det alligevel er modtageren der bestemmer hvordan teksten skal
formateres, men princippet er det samme når der indtastes tekst i
en webform. Hvis brugeren ikke eksplicit kan angive et nyt afsnit,
kan modtageren (eller modtagerprogrammet) ikke gøre andet end at
gætte på betydningen af et dobbelt linjeskift.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Migger

Dato : 09-07-04 14:06

> Hvis brugeren ikke eksplicit kan angive et nyt afsnit,
> kan modtageren (eller modtagerprogrammet) ikke gøre andet end at
> gætte på betydningen af et dobbelt linjeskift.
Det kan du jo have fulstændig ret i

--
Mvh.
Migger