Rhododendron i tørre tider
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 05-05-01 22:05

Jeg har læst den tidligere tråd om at sænke ph-værdien i et havebassin ved
hjælp af syre.
Kan man på samme måde sænke ph-værdien, så kalkholdigt postevand bliver
velegnet til vanding af rhododendron?
Hvis man skal bruge syre, er det så lige meget om det er salt- eller
svovlsyre? Hvor lang tid varer det før ph-værdien er sænket (grin bare, jeg
ER meget dum).
Har I erfaringer med metoden?

PS: Jeg kender alle rådene om opsamling af regnvand
- og jeg gider ikke det med klyner!

Poul Erik Jørgensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-05-01 23:23

"Poul Erik Jørgensen" wrote:

> [...]
> Hvis man skal bruge syre, er det så lige meget om det er salt- eller
> svovlsyre? Hvor lang tid varer det før ph-værdien er sænket (grin bare, jeg

Kalk er et meget vigtigt nærings stof for Rhododendron.
Særligt har det betydning for hårdførheden.

Det er rigtigt at kalk i sphagnum kan give jern mangel,
men det er da nemt at tilsætte jern til sphagnumen.

Fra : havesider.dk

Dato : 06-05-01 10:47

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

postevand bliver

Blødt vand
Busken må heller ikke få kalk med vandingsvandet. Man kan derfor,
hvis man bor i et område med meget kalkrigt vand, samle regnvand
til vanding.
Postevandet kan dog også blødgøres med oxalsyre. For hver
hårdhedsgrad (som man kan få oplyst på vandværket) regner man med
2,25 gram oxalsyre pr. 100 liter vand. Ved en hårdhedsgrad på 10
skal der f. eks. 22,5 gram oxalsyre i 100 liter vand, og ved en
evt. hårdhedsgrad på 15 skal der 34 gram oxalsyre i vandet.

klip

> Kalk er et meget vigtigt nærings stof for Rhododendron.
> Særligt har det betydning for hårdførheden.

Det kommer an på hvilken rhododendronsort det er.
Det er faktisk kun Yakusimanum-hybriderne der kan tåle neutral
jord, Den er ikke særlig kræsen, havad angår jorden og gror fint i
almindelig havejord med pH-værdier op til 6,5, så med den slipper
man for det omfatténde arbejde med jordforbedring. Yderligere er
den vinterhårdfør, så kun på voksesteder der er tørre, eller
udsat for kølige udtørrende østenvinde er en dækning med gran
eller fyrreris nødvendig.

Med venlig hilsen
Leif Johansen

--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 06-05-01 17:31

"havesider.dk" <homeleif@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:Ie9J6.92

> [...]
> skal der f. eks. 22,5 gram oxalsyre i 100 liter vand, og ved en
> evt. hårdhedsgrad på 15 skal der 34 gram oxalsyre i vandet.

Er det tilfældigt at du fremhæver oxalsyre? Er denne syre mere miljøvenlig
end saltsyre eller svovlsyre (som var på tale ved havebassinerne)? Hvor får
man lakmuspapir til at måle hårdhedsgraden? (Matas?).
Ellers tak for en grundig besvarelse!

PEJ

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-05-01 18:41

"Poul Erik Jørgensen" <JR@aalborghus.dk> wrote in message

> Er det tilfældigt at du fremhæver oxalsyre? Er denne syre mere miljøvenlig
> end saltsyre eller svovlsyre (som var på tale ved havebassinerne)? Hvor
får

Oxalsyre er en rent organisk syre, hvis syrerest hurtigt omdannes til vand
og CO2. Ved de 2 andre syrer får man enten en cloridion eller en sulfation
tilbage (hvilket egentligt heller ikke betyder noget som helst i de mængder,
der er tale om).

> man lakmuspapir til at måle hårdhedsgraden? (Matas?).

Gak en tur i den nærmeste akvariehandel og du vil finde, hvad du søger
(omend ikke lige lakmuspapir, men noget andet tilsvarende). Der fås nogle
smarte sticks, der måler alle de parametre, du har brug for at kende i en
havedam - om alle akvariehandlere har dem ved jeg ikke, men de fås.

mvh
Jan

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 06-05-01 18:50

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> "Poul Erik Jørgensen" <JR@aalborghus.dk> wrote in message

> Gak en tur i den nærmeste akvariehandel og du vil finde, hvad du søger
> (omend ikke lige lakmuspapir, men noget andet tilsvarende).

Hvad er den optimale surhedsgrad for rhododendron?

PEJ

Fra : havesider.dk

Dato : 06-05-01 21:47

"Poul Erik Jørgensen" <JR@aalborghus.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse

> Hvad er den optimale surhedsgrad for rhododendron?

Imho bør pH-værdien være mellem 3 - 4

mvh
Leif

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-05-01 17:26

"havesider.dk" <homeleif@get2net.dk> wrote in message

> Imho bør pH-værdien være mellem 3 - 4

Det var dælme godt nok noget surt stads. Vander du med eddikesyre?
Det må da være nærmest umuligt at holde pH så lavt af sig selv.

Jeg vil anbefale en værdi mellem 5 og 6, men 4,5 eller 6,5 vil også være
acceptabelt.

mvh
Jan

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 08-05-01 17:50

Hejsa

Shaghnum er fra naturens side ca 4 i pH..

> Det var dælme godt nok noget surt stads. Vander du med eddikesyre?

Den lar vi lige stå*GGG*

> Det må da være nærmest umuligt at holde pH så lavt af sig selv.
>
> Jeg vil anbefale en værdi mellem 5 og 6, men 4,5 eller 6,5 vil også være
> acceptabelt.

Det har du HELT galt fat i..... man anbefaler at Rhododendroner dyrkes ved
4-5 pH ( arbejder på en planteskole :)) almindelige haveplanter trives ved
pH 5,5 -6,5.
Dyrker du rhododendroner ved så høj pH så vantrives de

Margueritter og andet der kræver kalk dyrkes ( produceres) ved lidt højere
ph ligeså gør buksbum og kristtjørn

Kærlige hilsner J¤mfruen)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-05-01 21:25

"Jomfruen)" wrote:

> [...]
> pH 5,5 -6,5.
> Dyrker du rhododendroner ved så høj pH så vantrives de

Jeg dyrker Rho. ved Rt(pH) 7,9-8,1

Det er rigtig at nogen få døer ved så højt pH, men det er en svampe sygdom, som
dræber planterne.
Nogen af de sorter, som hedder Catawbiense-hybrider er særligt udsatte.
Catawbiense-hybriderne kan kendes på deres grimme grå blade blade og små
blomster med uklare farver, og som mugner i regnvejr.

Desværre er Catawbiense-hybriderne de mest solgte da det tilfældigvis er dem
som planteskolerne bestiller hjem, og fordi det kun Catawbiense-hybriderne,
som planteskolerne bestiller, så er det dem, som produktions planteskolerne
laver.

I virkligheden findes der mange andre bedre sorter, men de laves ikke, da der
ikke er nogen køber, fordi plantecenterne helst vil have dårlige sorter, fordi
når de døer for folk, så er folk nødtil at købe nye planter.

Prøv at spørge om en Rho. decorum eller Rho. decorum-hybrid på en dansk
planteskole!
Eller hvad med Rho. bureavii, Rho. insigne?

Peter

Fra : havesider.dk

Dato : 08-05-01 23:30

> "havesider.dk" <homeleif@get2net.dk> wrote in message

> Det var dælme godt nok noget surt stads. Vander du med
eddikesyre?
> Det må da være nærmest umuligt at holde pH så lavt af sig selv.

Nej ren spagnum har en pH-værdi på 3,0-3,5,
men jeg har lige chekket og jeg var komet et nummer for lavt, der
burde have stået 4-5.
> Jeg vil anbefale en værdi mellem 5 og 6, men 4,5 eller 6,5 vil
også være
> acceptabelt.

6,5 er ikke acceptabelt, 5,5 bør være det absolut højeste, da
nogle af de stoffer planterne skal optage, ellers ikke kan opfylde
deres formål i planten.
F.eks hvis jern ikke har den kemiske karakter, det netop har ved
den sure reaktion, kan rhododendron ikke anvende det i
klorofyldannelsen i bladene, der så bliver gule og falder af.

Jeg ved at mange blander lige dele spagnum og havejord, men derved
bliver spagnum podet med nedbrydende jordbakterier, og i løbet af
et par år er den nedbrudt til almindelig havejord, dvs. hverken
sur eller porøs nok til rhododendron. Så selv om ren spagnum er
lidt dyr, kan det altså betale sig at plante i den rene vare, idet
ren spagnumbeholder sin kvalitet i mange år, og den beholder
ofgså sin surhedsgrad. Spagnum indeholder derimod ingen næring så
der skal tilsættes en blandingsgødning f.eks NPK-gødning 15-4-12.

med venlig hilsen
Leif Johansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-05-01 21:37

"havesider.dk" wrote:

> [...]
> den sure reaktion, kan rhododendron ikke anvende det i
> klorofyldannelsen i bladene, der så bliver gule og falder af.

Jamen det er da ingen af mine Rho. som har problemer med.
Godt nok har nogen af dem, nogen få blade med gule tegninger i bladene
men det syldes at det er så svært at få jorden ind i spagnumen, da
røderne er så tætte.

> [...]
> ofgså sin surhedsgrad. Spagnum indeholder derimod ingen næring så
> der skal tilsættes en blandingsgødning f.eks NPK-gødning 15-4-12.

Du kan dræbe mange Rho. sorter ved at give dem NPK i ren Spagnum
da N blokere for nogen planters optagelse af det livs vigtige kalk.

De øvrige sorter der kan tåle N, vil undlade at blomster
og skyde i lange grimme skud i stedet.

Rho. lever sammen med svampe, svampe spiser spagnum hvis der er luft
til.
så selv ren spagnum forsvinder hvis du planter Rho i det.