Lammeskind ?
Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 09:09

Vores Datter på 3 uger, synes det er sjovt at vende op og ned på nat og
dag - til stor "morskab" for mor og far

Men problemet er, at ligeså snart vi ligger hende i hendes seng, hvor vi har
lagt puder ind så den fungerer som vugge, ja så skriger hun bare.

Ligger vi hende i liften går det som regel bedre. Men madrassen i liften er
også blødere. Den i hendes seng forhldsvis hård.

Så vi tænkte på at få fat i et lammeskind og ligge det i sengen, så hun
ligger lidt blødere. Må man det i så tidlig en alder ? Nogen der har
erfaring med det ?

Det skal også siges at hvis hun ligger i vores seng eller på sofaen, ovenpå
en af hendes dyner, så sover hun også.

Henrik

Fra : Cat

Dato : 07-07-04 09:14

HappyHenrik.dk" <dj(a)happyhenrik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> erfaring med det ?
>
> Det skal også siges at hvis hun ligger i vores seng eller på sofaen,

Vores datter elskede sit lammeskind, men der er røster om, at lammeskind
ikke er så godt pga. fare for astma (vores datter fik faktisk astma)

Tine

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-07-04 09:47

"HappyHenrik.dk" skrev...

> [...]
> lagt puder ind så den fungerer som vugge, ja så skriger hun bare.
>
> Ligger vi hende i liften går det som regel bedre.

Vi brugte simpelthen liften som seng til vores søn de første 3-4
måneder. Den stod i fodenden af vores seng for nemheds skyld. Da han så
var de her 3-4 måneder gammel, flyttede vi liften over i hans egen seng
i et stykke tid, inden vi så til sidst bare lagde ham i sengen og
stillede liften tilbage i barnevognen. Det fungerede perfekt.

Christina

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 07-07-04 09:58

HappyHenrik.dk wrote:

> Men problemet er, at ligeså snart vi ligger hende i hendes seng, hvor vi har
> lagt puder ind så den fungerer som vugge, ja så skriger hun bare.

Lammeskindet er OK, når bare hun ikke får det for varmt, dvs at hun sveder.
Vores faldt tit i søvn på babydynen og så fik de lov at sove på den og
fik et lille tæppe over sig.
Jeg tror at de nyder at have noget at ligge i, som slutter lidt mere tæt
omkring dem og det er måske det hun savner, men igen, hun må ikke få det
for varmt, mærk efter på ryggen eller brystet under tøjet, hun må ikke
være fugtig.

Marianne Feddersen

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 10:03

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote in message

> [...]
> omkring dem og det er måske det hun savner, men igen, hun må ikke få det
> for varmt, mærk efter på ryggen eller brystet under tøjet, hun må ikke

Ja ok - allerede nu kan hun godt have det for varmt, da vi bor på 2.sal i et
gammelt hus... i sommermånederne er der omkring 23-25 grader døgnet rundt,
lige meget hvor meget vi end lufter ud :(

Henrik

Fra : Lars Raaby

Dato : 07-07-04 20:10

HappyHenrik.dk skrev bl.a.:
> [...]
> så skriger hun bare.
>
> Ligger vi hende i liften går det som regel bedre. Men
> madrassen i liften er også blødere. Den i hendes seng

Måske skulle i forsætte med liften om natten. Den kender hun og
den giver hende tryghed.

> Så vi tænkte på at få fat i et lammeskind og ligge det i
> sengen, så hun ligger lidt blødere. Må man det i så tidlig en
> alder ? Nogen der har erfaring med det ?

Pas på med at hun ikke ligger hovedet på skindet så hun får det
for varmt. Tidliger var det en af grundene til at der var så
meget vuggedød.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Eva

Dato : 08-07-04 09:57

"Lars Raaby" <Lars.raaby@adslhome.dkx> wrote in message

> Måske skulle i forsætte med liften om natten. Den kender hun og
> den giver hende tryghed.

Vores yngste sov i sin lift om natten i de første måneder. Jeg tror ikke din
datter bedre kan lide at ligge i liften fordi den er blødere, men fordi den
giver mere trykhed i og med den er mindre, siderne er faste (jeg mener, der
er jo ingen tremmer, så hendes "verden" bliver mindre end hvis hun ligger i
tremmesengen), og dynen kommer til at omgive hende bedre, end når hun ligger
i sengen, hvilket også indgyder trykhed.
Det kan også tit være en fordel, at barnet sover i sin lift: Man kan tage
ud, og behøver ikke tænke på, om man kan lægge den lille over i sin seng,
unden den vågner når man kommer hjem; man kan bedre skiftes til at tage
barnet om natten, fordi man kan stille liften på begge sider af forældrenes
seng; man kan have barnet hos sig om aftenen (i stuen) og så bære det med
ind / op i soveværelset, når man går i seng.
Det har vi gjort med alle vores tre børn, og på den måde vænnes de til, at
der ikke skal være 100% stilhed, for de kan sove, hvilket betyder, man man
senere ikke skal liste rundt for ikke at vække barnet. (Der er selvfølgelig
ingen garanti for det, men hos os har det virket)

Mvh
Eva

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-07-04 20:48

Lars Raaby wrote:

> [...]
>>
> Pas på med at hun ikke ligger hovedet på skindet så hun får det
> for varmt. Tidliger var det en af grundene til at der var så

Nu er det vel sådan, at man aldrig har fundet årsagen til vuggedød.
Faldet i antal af baby'er der er døde af "vuggedøden" er sket efter, at vi
ændrede en hel stribe af anbefalinger (hvoraf varme var en af dem).

Vores ophold på Riget's Neonatalafdeling viste ihvertfald, at brugen af
lammeskind er udelukkende et spørgsmål om religion.
Naturligvis skal baby ikke ha det for varmt, men det gælder jo uanset om der
anvendes lammeskind eller ej.
Det eneste der kan tale imod brugen af lammeskind er hvis det vaskes for
sjældent. Så vil der være fin grobund for diverse baktuser og desliges
trivsel i sådan et lammeskind.
Men hvis det vaskes jævnligt, så havde ingen af (over)lægerne på Riget det
mindste imod lammeskind - ja, de var vist nærmest ligeglade, bare skindene
ikke cirkulerede imellem børnene og derved udsatte de små for fremmede
bakterier...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Benedikte Stein

Dato : 07-07-04 21:31

Hej,

I alle de bøger, jeg har læst, står der at lammeskind kun må bruges udenfor
(og om vinteren), netop fordi barnet ikke kan komme af med overskudsvarme,
og det kan i få tragiske tilfælde være medvirkende til vuggedød. Ellers må I
forsøge jer frem. Held og lykke.

Benedikte

Fra : Andersen

Dato : 15-07-04 23:25

> Så vi tænkte på at få fat i et lammeskind og ligge det i sengen, så hun
> ligger lidt blødere. Må man det i så tidlig en alder ? Nogen der har
> erfaring med det ?

Hej....

Jeg skal selv føde her til august og har selv undersøg det med lammeskind,
der er jo mange forskellige meninger om det...

Det anbefales ikke at bruge lammeskind til børn, da det er allergi
fremkaldende...

Læs her på net sundhedsplejsken ' s hjemmeside, det løser måske problemet

Mvh. Stinna

Læs her:
http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laes&id=239

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-07-04 22:10

Andersen wrote:
> Det anbefales ikke at bruge lammeskind til børn, da det er allergi
> fremkaldende...

Der nu forskel på "risiko for allergi" som hun skriver, og ligefrem
"allergifremkaldende" som du skriver....
Hvad der udgør en risiko for fremtidig allergi er der delte meninger om...

Net-Sundhedsplejersken har således sin mening om lammeskind