Postgres SERIAL som PK
Fra : Morten Primdahl

Dato : 05-05-01 20:53

Hejsa. Posgres forvirrer mig mht. SERIAL som PK. Se
flg. eksempel.

CREATE TABLE tbl_a (id SERIAL PRIMARY KEY, data VARCHAR(5));
CREATE TABLE tbl_b (id SERIAL PRIMARY KEY, data VARCHAR(5));

CREATE TABLE tbl_c
(id SERIAL PRIMARY KEY,
data VARCHAR(50),
a SERIAL CONSTRAINT a_ref REFERENCES tbl_a(id),
b SERIAL CONSTRAINT b_ref REFERENCES tbl_b(id)
);

INSERT INTO tbl_a (data) VALUES ('a data');
INSERT INTO tbl_b (data) VALUES ('b data');

Alt er godt hertil.

INSERT INTO tbl_c (data, a, b) VALUES ('c data',1,1);

Denne fejler med besked: Relation 'tbl_c_id_seq' does not exist
På trods af, at postgres implicit opretter netop denne
sequence når PK er SERIAL og tbl_c oprettes. Det skriver
den i det mindste som en NOTICE i prompten.

Har jeg misforstået postgres SERIAL typen?

Mvh Morten

Fra : Nils Lastein

Dato : 07-05-01 12:37

-- snip --
> [...]
> INSERT INTO tbl_b (data) VALUES ('b data');
>
> Alt er godt hertil.
>
> INSERT INTO tbl_c (data, a, b) VALUES ('c data',1,1);

Jeg ville ikke mene, at du skal definere kolonnerne a og b i tbl_c, som
serial men istedet som integer. Ideen er jo, at værdierne til a og b i tbl_c
skal ref. til hhv. tbl_a og tbl_b. Serial-datatypen opretter jo automatisk
en sequencer (unique identifier) og når man indsætter en række i tbl_a og
tbl_b fastlægges automatisk værdien af id-kolonnen.

Nils

Fra : Morten Primdahl

Dato : 08-05-01 23:42

Nils Lastein wrote:

> [...]

> en sequencer (unique identifier) og når man indsætter en række i tbl_a og
> tbl_b fastlægges automatisk værdien af id-kolonnen.

Yep. Jeg antog at SERIAL var en speciel datatype a la Oracle's
NUMBER. Det viser sig at være en INT4 i postgres - derudover
var der rent faktisk en bug i postgres 7.0.3 således sequences
ikke blev oprettet hvis der var flere SERIAL's i samme tabel.

Mvh Morten

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-05-01 11:30

Morten Primdahl <morten@primdahl.net> wrote:

> [...]
> var der rent faktisk en bug i postgres 7.0.3 således sequences
> ikke blev oprettet hvis der var flere SERIAL's i samme tabel.

Øh - hvad skal du bruge mere end én serial i samme tabel? Serials bruges
da til at oprette unikke indexer i en tabel, og en barnetabel til
forældertabellen henter så fremmednøglen fra forældertabellen.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.