/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Hvem er det der frister?
Fra : Dennis


Dato : 05-05-01 20:40

Når jeg fristes er det så Djævlen eller mit gamle menneske som leder
mig til fristelsen.

Nogen der kan hjælpe mig med dette spørgsmål?

--
MVH

Dennis



 
 
Willy Brochs (05-05-2001)
Kommentar
Fra : Willy Brochs


Dato : 05-05-01 21:54

I 1.Tessalonikerne 3:5 står det: 1Tess 3: "Da jeg så ikke kunne holde det ut
lenger, sendte jeg bud for å få vite hvordan det stod til med deres tro, om
fristeren skulle ha fristet dere, slik at vårt arbeid ble forgjeves."

Av dette forstår jeg at det er fristeren som frister, men at det "gamle
mennesket," som representerer den syndige natur i oss, den vi arvet fra
Adam, er det som gir etter for fristelsen.

Håper dette kan være et svar.

Willy

"Dennis" <Joshva@wanadoo.dk> skrev i melding news:9d1kvm$923$1@sunsite.dk...
> Når jeg fristes er det så Djævlen eller mit gamle menneske som leder
> mig til fristelsen.
>
> Nogen der kan hjælpe mig med dette spørgsmål?
>
> --
> MVH
>
> Dennis
>
>



Kjell I. Johnsen (05-05-2001)
Kommentar
Fra : Kjell I. Johnsen


Dato : 05-05-01 22:13


Dennis wrote in message <9d1kvm$923$1@sunsite.dk>...
>Når jeg fristes er det så Djævlen eller mit gamle menneske som leder
>mig til fristelsen.
>
>Nogen der kan hjælpe mig med dette spørgsmål?
>
>--
>MVH
>
>Dennis
>

Det vil jeg gjerne. Rent umiddelbart vil jeg si at det ikke spiller noen
rolle hvem du fristes av, så lenge du mener det som galt (syndig?) at du lar
deg friste.

På en annen side oppfatter jeg begrepet 'mit gamle menneske' som at det
menes at man har vært under djevelens innflytelse, men at man blir frelst,
eller 'født på ny'. Om det er riktig, skulle det følgelig heller ikke spille
noen rolle om fristeren er ditt 'gamle jeg' eller Djevelen. Rent logisk sett
er det to sider av samme sak. Håper du lar deg friste av svaret.

Kjellemann





Peter B. Juul (05-05-2001)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 05-05-01 23:24

"Kjell I. Johnsen" <ijohnse@online.no> writes:

> Det vil jeg gjerne. Rent umiddelbart vil jeg si at det ikke spiller noen
> rolle hvem du fristes av, så lenge du mener det som galt (syndig?) at du lar
> deg friste.

En lille tvist om ord, jeg ved det, men det bør vist understreges: Der
er intet galt i at blive fristet. Det blev Jesus også. Det er at give
efter, der er synd.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Yes," said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) "I see now," said Winnie-the-Pooh.
I speak only 0}._.{0 "I have been Foolish and Deluded," said he,
for myself. O/ \O "and I am a Bear of no Brain at All."

Jørgen Vestergaard (08-05-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Vestergaard


Dato : 08-05-01 09:11

> Når jeg fristes er det så Djævlen eller mit gamle menneske som leder
> mig til fristelsen.

Jeg er netop ved at læse en gammel bog af Jens Dinesen Jersin: "Troens kamp
og sejr" (JDJ levede 1588-1635) I bogen beskrives tre slags fristelser:

1: Kødets fristelser
2: Djævelens fristelser
3: Guds fristelser

ad 1:
Jak 1.14 men enhver fristes, når han drages og lokkes af sit eget
begær;derefter, når begæret har undfanget, føder det synd, og når synden er
fuldvoksen, avler den død.
Gal 5,13 - Gal 5,26 I blev jo kaldet til frihed, brødre, kun må friheden
ikke blive en anledning for kødet; men tjen hverandre i kærlighed! Thi hele
loven er opfyldt i et eneste bud, nemlig dette: »Du skal elske din næste som
dig selv.« Men dersom I bider og æder hverandre, da tag jer i agt, at I ikke
bliver fortæret af hverandre.
I skal vandre i Ånden, siger jeg, så vil I ingenlunde fuldbyrde kødets
begæringer. Thi kødet begærer imod Ånden og Ånden imod kødet; de to ligger
nemlig i strid med hinanden, så I ikke kan gøre det, som I gerne vil. Men
drives I af Ånden, er I ikke under loven. Og kødets gerninger er åbenbare,
såsom: utugt, urenhed, løsagtighed, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber,
kiv, nid, hidsighed, egennytte, splittelser, partier, misundelse,
drukkenskab, svir og deslige, og jeg siger jer forud, som jeg før har sagt,
at de, der øver sådanne ting, skal ikke arve Guds rige. Men Åndens frugt er
kærlighed, glæde, fred, langmodighed, mildhed, godhed, trofasthed,
sagtmodighed, afholdenhed. Mod sligt er loven ikke. Og de, som hører Kristus
Jesus til, har korsfæstet kødet med dets lidenskaber og begæringer. Lever vi
i Ånden, da lad os også vandre i Ånden. Lad os ikke søge tom ære, så vi
udæsker hverandre og misunder hverandre.

ad 2:
2 Kor 11,3 - 5 Men jeg er bange for, at som slangen bedrog Eva ved sin
træskhed, skal også jeres sind fordærves og drages bort fra den oprigtige
troskab mod Kristus. Hvis der nemlig kommer nogen og prædiker en anden Jesus
end ham, vi prædikede, eller I får en anden ånd end den, I fik, eller et
andet evangelium end det, I tog imod, så finder I jer kønt deri.
2 Kor 11,14 - 15 Og det er intet under; Satan selv giver sig jo skin af at
være en lysets engel. Derfor er der ikke noget mærkeligt i, at også hans
tjenere giver sig skin af at være retfærdigheds tjenere; men deres endeligt
vil komme til at svare til deres gerninger.
Matt 4,1 - 3: Derefter blev Jesus af Ånden ført op i ørkenen for at fristes
af Djævelen. Og da han havde fastet fyrretyve dage og fyrretyve nætter, led
han til sidst sult. Så kom Fristeren til ham og sagde: »Hvis du er Guds søn,
så...
Luk 22,31 Simon, Simon! se, Satan begærede jer for at sigte jer som hvede.
Men jeg bad for dig, at din tro ikke må glippe. Og når du engang omvender
dig, da styrk dine brødre.«

ad 3:
citat: "At Gud frister, ses bl.a. af 1. Mos. 22, hvor der fortælles om Isaks
ofring og af 5. Mos. 13,3 og endelig af fortællingen om den kananæiske
kvinde, som Jesus selv frister;"

Mvh
Jørgen Vestergaard

***** Læs sund kristen tekst på siden *****
***** http://home12.inet.tele.dk/jrvester *****





Live4Him (08-05-2001)
Kommentar
Fra : Live4Him


Dato : 08-05-01 14:20


"Jørgen Vestergaard" <jvestergaard@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:9d8a9k$rck$1@news.inet.tele.dk...

>
> ***** Læs sund kristen tekst på siden *****
> ***** http://home12.inet.tele.dk/jrvester *****
~~~~~~~~~~~~
Jeg så der var en artikel af A.W.Tozer på dansk på din hjemmeside. Jeg fandt
en af hans bøger (The Pursuit of God) online på :
http://www.usinternet.com/users/cmcmullen/the_pursuit_of_god.html
er der nogen der har den på dansk, eller andet af Tozer oversat til dansk,
så er jeg interesseret.

jørgen.






Jan Friberg (08-05-2001)
Kommentar
Fra : Jan Friberg


Dato : 08-05-01 22:36

> 3: Guds fristelser

> citat: "At Gud frister, ses bl.a. af 1. Mos. 22, hvor der fortælles om
> Isaks ofring og af 5. Mos. 13,3 og endelig af fortællingen om den
> kananæiske kvinde, som Jesus selv frister;"

Gud frister da ikke. Han sætter folk på prøvelser men det er ikke det
samme. Når Gud sætter folk på prøve er det ikke for at lede folk i
fordærv men for at se hvad menesket dur til som ved Abraham og Isak:
   "og englen sagde: »Læg ikke hånd på drengen, og gør ham ikke
   noget! Nu ved jeg, at du frygter Gud og end ikke vil nægte mig din
   eneste søn.«" 1 Mos 22,12


Mvh
Jan Friberg

Jørgen Vestergaard (09-05-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Vestergaard


Dato : 09-05-01 11:21

> Gud frister da ikke. Han sætter folk på prøvelser men det er ikke det
> samme. Når Gud sætter folk på prøve er det ikke for at lede folk i
> fordærv men for at se hvad menesket dur til som ved Abraham og Isak:
> "og englen sagde: »Læg ikke hånd på drengen, og gør ham ikke
> noget! Nu ved jeg, at du frygter Gud og end ikke vil nægte mig din
> eneste søn.«" 1 Mos 22,12

Tjaa, jooh!

Men jeg tror der fra gammel tid var en anden opfattelse af
fristelser/prøvelser.

I DK-1907 i Jak 1,2 står der f.eks. "Mine Brødre! agter det for idel Glæde,
når I stedes i mange Hånde Prøvelser,"

I NO-1930 er samme vers gengivet: "Akt det for bare glede, mine brødre, når
I kommer i allehånde fristelser,"

I King James: "My brethren, count it all joy when ye fall into divers
temptations;"

I New KJ: "My brethren, count it all joy when you fall into various trials,"

Muligvis er den skarpe skelnen mellem fristelser og prøvelser af nyere dato,
eller muligvis en skelnen der ikke findes på sproget NT er skrevet i??

Har nogen et bud?

Mvh
Jørgen Vestergaard

***** http://home12.inet.tele.dk/jrvester *****







Jørgen Vestergaard (09-05-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Vestergaard


Dato : 09-05-01 18:08

> Gud frister da ikke. Han sætter folk på prøvelser men det er ikke det
> samme. Når Gud sætter folk på prøve er det ikke for at lede folk i
> fordærv men for at se hvad menesket dur til som ved Abraham og Isak:
> "og englen sagde: »Læg ikke hånd på drengen, og gør ham ikke
> noget! Nu ved jeg, at du frygter Gud og end ikke vil nægte mig din
> eneste søn.«" 1 Mos 22,12
>
>
> Mvh
> Jan Friberg


KJV Genesis 22:1 And it came to pass after these things, that God did
*tempt* Abraham, and said unto him, Abraham: and he said, Behold, here I am.

Mvh
Jørgen Vestergaard





Mr. D (10-05-2001)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 10-05-01 14:44


Jørgen Vestergaard <jvestergaard@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dbtoh$qrd$2@news.inet.tele.dk...

> KJV Genesis 22:1 And it came to pass after these things, that God did
> *tempt* Abraham, and said unto him, Abraham: and he said, Behold, here
I am.

Strong:
a primitive root; TWOT-1373; v

AV-prove 20, tempt 12, assay 2, adventure 1, try 1; 36

1) to test, try, prove, tempt, assay, put to the proof or test
1a) (Piel)
1a1) to test, try
1a2) to attempt, assay, try
1a3) to test, try, prove, tempt

H. C. Leupold
This test, which makes Abraham face this issue and settle it, is here
described as a "tempting." By this approach we see quite readily that
the expression: "God tempted Abraham" is meant in a good sense and can,
therefore, well be rendered by the expression which requires less
explanation: "God put Abraham to the test." God brings Abraham into a
position where he must face the issue and think it through. God does not
do this in order to bring him to fall, even though the possibility of a
fall may not be excluded. Nor does the temptation aim to bring to light
hidden sins, even though in this case the possibility of falling into a
very grievous sin is discovered as lying very near. The temptation does
not aim to uncover the evil in a saint of God but rather to make
apparent what good God has wrought in this faithful believer.

John Gill
that God did tempt Abraham; not to sin, as Satan does, for God tempts
no man, nor can he be tempted in this sense; and, had Abraham slain
his son, it would have been no sin in him, it being by the order of
God, who is the Lord of life, and the sovereign disposer of it; but he
tempted him, that is, he tried him, to prove him, and to know his
faith in him, his fear of him, his love to him, and cheerful
obedience to his commands; not in order to know these himself, which he
was not ignorant of, but to make them known to others, and that
Abraham's faith might be strengthened yet more and more, as in the
issue it was. The Jewish writers {h} observe, that Abraham was tempted
ten times, and that this was the tenth and last temptation:

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste