Mælkeallergi
Fra : Maria Muus

Dato : 05-07-04 14:41

Hejsa NG =o)

Er der nogen her der har erfaring med mælkeallergi og om det er ens
betydende med tund mave, eller hva er diagnosen på denne allergi??

Med Venlig Hilsen Maria

Fra : Padmé Amidala

Dato : 05-07-04 16:43

Havde selv mælkeallergi som barn, og det indebar konstant tung vejrtrækning,
øget slim især hvis jeg fik lidt mælkeprodukter, masser omgange med
mellemørebetændelse etc.
Om det er ensbetydende med tynd mave, kan jeg ikke udtale mig om, andet end
at det medførte det ikke for mig...

MVH
Padmé

Fra : Maria Muus

Dato : 05-07-04 17:55

On Mon, 5 Jul 2004 17:43:17 +0200, "Padmé Amidala"
<espressopigenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>mellemørebetændelse etc.
>Om det er ensbetydende med tynd mave, kan jeg ikke udtale mig om, andet end

hejsa Padmé =o/

Arrgghh kan du fortælle noget mere ??? Jeg er nemlig i tvilv om
hvordan jeg skal gribe det an og min læge mener det ikke er det men
jeg synes nu at have opdaget at efter ingtag af mælk er der mere tynd
mave osv.

Med Venlig Hilsen Maria

Fra : knm

Dato : 05-07-04 18:20

> jeg synes nu at have opdaget at efter ingtag af mælk er der mere tynd
> mave osv.
>
> Med Venlig Hilsen Maria

Hej Maria

Jeg har ikke den store erfaring med mælkeallergi, men min bedste venindes
søn har mælkeallergi, og jeg ved at hvis han fået noget med mælk i, har han
tynd mave, i op til et par dage...

//Karina

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-07-04 18:22

"Maria Muus" <lomitas@lomitas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvordan jeg skal gribe det an og min læge mener det ikke er det men
> jeg synes nu at have opdaget at efter ingtag af mælk er der mere tynd

Det er åbenbart ikke altid lige nemt,
jeg var til mælkesukkertest på sygehuset
her i foråret, men ingen reaktion at se
i blodprøverne. Ikke desto mindre
reagerer min mave altid ved indtagselse
af ost, smør, "dårligt lavet" is osv.,
men ikke så meget på kun mælk.

Men man kan da sagtens leve med det,
hvis det kun er maven, der reagerer.

Mvh.Bodil.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-07-04 07:35

Maria Muus <lomitas@lomitas.dk> wrote in message news:<0m1je0tfhl7tq7vg53b79k2mg70m1nq9br@4ax.com>...

> [...]
> hvordan jeg skal gribe det an og min læge mener det ikke er det men
> jeg synes nu at have opdaget at efter ingtag af mælk er der mere tynd

En konsultation hos Ole Købke på www.iom.dk løste vores problem.

VH
Kristian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-07-04 19:37

Maria Muus <lomitas@lomitas.dk> wrote in message news:<gfmie0de56p39aqbdl7v10n79v72b6cfch@4ax.com>...
> Hejsa NG =o)
>
> Er der nogen her der har erfaring med mælkeallergi

Lidt. Mælkeallergi er mange ting og variende i alvorlighed.

> og om det er ens
> betydende med tund mave

Det kan det være. Men andre ting kan også forårsage tynd mave, ligesom
mælkeallergi kan give sig andre udslag.

> , eller hva er diagnosen på denne allergi??

Mavekneb og diarré ved indtagelse af mælk

Nej, helt alvorligt: netdoktor.dk giver denne beskrivelse:

Lægen kan benytte forskellige metoder til at stille diagnosen.

<citat>
Hvordan stiller lægen diagnosen?

'Husmandsmetoden': Lad være med at spise mælkeholdig føde - også
yoghurt, tykmælk og så videre - i nogle dage. Drik herefter to-tre
glas mælk. Får man mavekneb og/eller diaré umiddelbart herefter, det
vil sige efter minutter til halve timer, har man laktose-intolerans.

Laktosebelastning: Blodsukkermålinger før og efter indtagelse af et
glas med mælkesukker opløst i vand.

Analyse af udåndingsluft: Undersøgelse af udåndingsluft efter
indtagelse af mælkesukker.

Undersøgelse af slimhindeprøve fra tyndtarmen i forbindelse med
mavekikkertundersøgelse.
</citat>

I det hele taget kan du sikkert få glæde af
<http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/laktoseintolerans.htm>

Denne side ser imidlertid (efter min mening) noget ensporet på det.

VH
Kristian

Fra : Kisser

Dato : 05-07-04 21:15

Hej

Jeg har selv mælkeallergi. Den forklaring jeg fik da jeg fik det konstateret
(efter en blodprøve før og efter indtagelse af laktose), var at man som
mæleallergiker ikke (eller i forringet grad) kan nedbryde mælkesukker
(laktose) da man mangler enzymet laktase - hvilket fører til at
mælkesukkeret "flyder" lige igennem systemet og giver tynd mave og mavekneb.

Inden jeg fik taget denne test (på grund af næsten konstant diaré og ondt i
maven - min daglige potion yougurt!!) fik jeg taget alverdens ubehagelige
undersøgelser (læs: kikkertundersøgelser!), og disse er bestemt ikke rare!!
Jeg ville ønske at min læge havde taget laktosetesten først!

Umiddelbart kan det virke som om at mælkeallergikere må give afkald på mange
ting, men der er faktisk rigtig mange gode produkter man kan erstatte med:
soya-mælk/is/yougurt, rismælk, hvededrik osv. Dog er der ikke noget der
erstatter en softice på en varm sommerdag i tivoli!!

Kisser

Fra : Maria Muus

Dato : 06-07-04 10:22

Klip klip

Hejsa igen NG =o)

Mange tak nu går jeg til lægen for som jeg ser det skal den lille da
lige undersøges bare for at være sikker, mange tak for de gode råd, og
vejledning =o)

Med Venlig Hilsen
Maria

Fra : Nielsen

Dato : 06-07-04 16:51

> [...]
>
> Er der nogen her der har erfaring med mælkeallergi og om det er ens
> betydende med tund mave, eller hva er diagnosen på denne allergi??

Det lyder mere som laktoseintolerans i stedet for mælkeallergi

Nielsen