Insert into ... Datoformat access er forsk~
Fra : Jan Tovgaard

Dato : 04-07-04 20:40

hejsa!

hvis jeg indsætter i en tabel på 2 forskellige servere giver det 2
forskellige
slags resultat...

INSERT INTO tabel (dato) VALUES ('05-07-2004 21:32')

På den ene server giver dette 5 juli , hvorimod det på den anden giver 7
Maj.
Man kan vist ikke forudsætte at formatet er: DD-MM-ÅÅ MM:SS.
Det er en access database, men skal dette defineres under database designet
i access, eller hvor?

hvordan slipper jeg for denne uhensigtmæssighed.. Da jeg gerne vil have at
det
altid formatet er: DD-MM-ÅÅ MM:SS.?

mvh Jan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-07-04 22:00

Jan Tovgaard skrev:

> hvordan slipper jeg for denne uhensigtmæssighed.. Da jeg gerne
> vil have at det
> altid formatet er: DD-MM-ÅÅ MM:SS.?

Tag et kig på artiklen her: <http://asp-faq.dk/article/?id=98>.

Den sikre måde at håndtere datoer i sql-sætninger på, er ved at
undgå tekstrepræsentationer af datoerne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : sunsite.dk

Dato : 05-07-04 07:37

> Tag et kig på artiklen her: <http://asp-faq.dk/article/?id=98>.

Hejsa .! men jeg skal egentlig også have tid med ... altså DD-MM-AAAA
HH:MM..?
kan det ikke sættes ved design af databasen...?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-07-04 09:03

sunsite.dk skrev:

> Hejsa .! men jeg skal egentlig også have tid med ... altså
> DD-MM-AAAA HH:MM..?

Hm - der er godt nok også en Timeserial-funktion, men jeg ved ikke
helt hvordan man lettest kombinerer de to datofunktioner.

I dit tilfælde ville jeg vælge en anden tilgangsvinkel - brug ISO-
formatet: '2004-07-05 09:59:23' Selv om det er en
tekstrepræsentation af en dato (og den dermed i princippet kan
fejlfortolkes), er forvekslingen ikke et problem i praksis når man
har årstallet først. Der er nemlig ikke noget datoformat med
rækkefølgen yyyy-dd-mm.

Spørgsmålet er så bare om Access i det hele taget forstår ISO-
datoen, men det kan du jo afprøve.

> kan det ikke sættes ved design af databasen...?

Ved design af databasen kan du vælge hvordan datoer skal vises på
skærmen i Access. Du kan ikke vælge hvordan Access skal fortolke
indkommende datoværdier.
--
Jens Gyldenkærne Clausen