Flytning til Sverige
Fra : GA

Dato : 04-07-04 15:14

Hejsa

Er der andre herinde der selv har eller kender nogen der har flyttet til
Sverige med børn?

Jeg er enlig mor og overvejer om jeg skal flytte til Sverige (har mange
venner derovre). Der er dog en lang række praktiske ting, som jeg gerne
ville have svar på inden jeg traf en beslutning.

Sagen ligger sådan her: Jeg har 2 børn - en på 5 år og en på 8 mdr. Jeg er
stadig på orlov med den mindste. Jeg skal søge job efter endt orlov.

Mine spørgsmål går så på:

Økonomi: Forsvinder den danske børnefamilieydelse, hvis man bor i Sv og
arbejder i dk? Eller får man den fra Sverige?
Hvad med børnebidrag fra faderen? Det er jo så vidt jeg har forstået
væsentlig højere i Sv end i Dk - fastsættes det så efter svenske regler
eller danske?
Enlige forsørgertilskud fra kommunen - hvad sker der med dem?

Bolig: Kan det bedst betale sig at købe noget derovre og hvor hurtigt kan
man det, når man ikke har haft job i lang tid? Men selvfølgelig starter at
arbejde når man flytter derover?

Vuggestue/børnehave/skole:
Hvordan er kvaliteten og især for børnehave/vuggestue vedkommende - hvordan
er åbningstiderne? Kan man have et fuldtidsjob i dk og nå at hente i Sv?

Håber der er nogen der ved noget eller kan pege mig i en retning af hvor jeg
kan finde svar (har ledt på nettet, men savner stadig lidt konkrete
oplysninger)

På forhånd tak

/GA

Fra : Allan Ødum

Dato : 05-07-04 18:27

Sjovt nok skriver du intet om problemer omkring børnenes kontakt til
faderen - økonomiske såvel som praktiske..

Måske skulle du undersøge hvor meget du kommer til at betale til
samværstransport. Når du er skyld i omkostningsforøgelse af
transportudgifterne i forbindelse med børnenes samvær med deres far,
kan du blive pålagt at skulle betale ekstrapengene.

Jeg har - ikke mindst gennem mine kontakter til andre weekendfædre på
Nettet - udviklet den overbevisning at alt for mange mødre er psykisk
ude af stand til at håndtere den magt, som de pludselig kommer i
besiddelse af, når de får forældremyndigheden alene. Praksis er alt
for tit at fornuften forsvinder ud af hovedet som dug for solen.

Det er for let for en sådan mor at handle udelukkende ud fra sine egne
personlige interesser, at lade hånt om moralbegreber og etisk
opførsel. Den åndelige formåen til at tage ansvaret for sine
handlinger overfor andre mennesker (fædre) reduceres radikalt. Barnet
fylder hele hovedet så der ikke er plads til problemstillinger omkring
barnets kontakt til sin far - som en sådan mor uden videre vil have
tilintetgjort (uanset at det vel egentlig er en forbrydelse mod
menneskeheden) under henvisning til at "det føhler hun lissom bare".

Husk at børn har ret til to forældre.

Med venlig hilsen
Allan Ødum

www.alanius.dk
- om samværsproblematik

Fra : André Høstrup

Dato : 05-07-04 18:39

> Husk at børn har ret til to forældre.

Hørt.....

Fra : GA

Dato : 05-07-04 22:37

> Hørt.....

Jamen jeg er også helt enig! Men hvordan skal jeg lige kunne tvinge en far
til at se hans barn mod hans vilje!!!???? Hvis I har en løsning på det, så
hører jeg den gerne!

/GA

Fra : GA

Dato : 05-07-04 22:35

> Sjovt nok skriver du intet om problemer omkring børnenes kontakt til
> faderen - økonomiske såvel som praktiske..

Nej det gør jeg ikke, da der ikke er nogen kontakt til fædrene - og i de her
tilfælde er det fædrene selv der vælger sådan. Jeg ville hellere end gerne
at mine børn så deres far!!!

> [...]
> transportudgifterne i forbindelse med børnenes samvær med deres far,
> kan du blive pålagt at skulle betale ekstrapengene.

Det vil jo først blive relevant hvis fædrene vågner op af deres egotrip og
vil se deres børn, og tage det ansvar det nu engang er at sætte børn i
verdenen.

> [...]
> besiddelse af, når de får forældremyndigheden alene. Praksis er alt
> for tit at fornuften forsvinder ud af hovedet som dug for solen.

Ja det er jo så heller ikke relevant her - det ville være dejlgit hvis der
blev svaret på spørgsmålene jeg stillede, istedet for at svine til uden at
vide nogle grundliggende fakta.

> [...]
> tilintetgjort (uanset at det vel egentlig er en forbrydelse mod
> menneskeheden) under henvisning til at "det føhler hun lissom bare".

Ja det ved jeg og jeg ville ønske jeg havde kunnet spå om fremtiden med
deres fædre, for de ting de sagde før graviditeten og de ting de sagde efter
(den ene planlagt sammen), for så havde jeg ikke valgt dem som fædre for
mine børn! Fædre kan som bekendt søge samvær med deres børn (mødre også),
men børn kan ikke søge om samvær med deres fædre (mødre). Er det ikke en
anelse urimeligt? Når man altså ser bort fra at det selvfølgelig ikke er i
barnets tarv at tilbringe tid med en der ikke har lyst til at være sammen
med barnet.

Venlig hilsen GA

Fra : Anita

Dato : 05-07-04 23:00

"Allan dum" <rager@ikkedig.dk> skrev i en meddelelse
> Sjovt nok skriver du intet om problemer omkring børnenes kontakt til
> faderen - økonomiske såvel som praktiske..

Det er jo ikke sikkert at faderen har samkvem med børnene.

Venligst Anita

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-07-04 10:59

In an article of 4 Jul 2000 Allan Ødum wrote:

> Husk at børn har ret til to forældre.

Jeg er stort set enig med dig i alt. Dog må jeg erkende, at fædre vist
ikke er et hak bedre en mødre på det samme område.

--
Uffe Holst

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 08-07-04 14:01

> Er der andre herinde der selv har eller kender nogen der har flyttet til
> Sverige med børn?

Jeg har en god idé: Som een der selv har boet i Sverige, fik jeg utrolig
megen nytte af dette diskussionsforum: www.sunddebat.dk. Jeg er ikke i tvivl
om at du finder svaret på mange af dine spørgsmål her, eller også en venlig
sjæl der kan svare på det.

Mvh.

Morten

Fra : GA

Dato : 08-07-04 16:30

> [...]
> om at du finder svaret på mange af dine spørgsmål her, eller også en venlig

Mange tak Morten! Den hedder nu godt nok www.sunddebat.com men jeg fandt
den! Du skriver "har bpet" - er du flyttet derfra igen?

/GA

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 09-07-04 07:22

"GA" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Mange tak Morten! Den hedder nu godt nok www.sunddebat.com men jeg fandt
> den! Du skriver "har bpet" - er du flyttet derfra igen?

Ja, jeg forlod landet grundet familieforøgelse.

Mhv.

Morten