/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Hvornår sejtrækker en diesel ???
Fra : Claus


Dato : 03-07-04 21:23

Hej Gruppe

I dag var jeg ude at køre den første tur med min nye "Campingtrækker", en
Octavia 1,9 TDi (90 hk). En ren fornøjelse. Min CV er en mindre sag på 925
kg totalvægt, så jeg har ingen problemer med hverken kørekort eller trækevne
i 4./5. gear. Jeg har tidligere kørt benzinbil, så jeg skal lige vende mig
til at omdrejninger og gearvalg er noget andet.

Mit spørgsmål går på hvilket gear jeg primært skal anvende når jeg kører
motorvej ?

Ved 95 km/t snurrer den 2700 o/m i 4. gear og 2000 o/m i 5. gear. Af hensyn
til brændstoføkonomi og støjniveau vil jeg helst anvende 5. gear, men
sejtrækker den så ? Bilen har en sund lyd og på kørecomputeren kan jeg holde
øje med hvornår den kører med fuld gas så jeg kan skifte til et lavere gear
(da fartpiloten jo styrer gassen). Helt ned 1700 o/m har den ingen problemer
med at trække.

Er der nogen der har erfaring med ovenstående ?

Vh. Claus

------
Fjern "slet" fra mailadresse ved svar.





 
 
Henry Sønderskov Mad~ (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Henry Sønderskov Mad~


Dato : 04-07-04 08:12

Claus <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev:
>Hej Gruppe
>
>I dag var jeg ude at køre den første
>tur med min nye "Campingtrækker", en
>Octavia 1,9 TDi (90 hk). En ren
>fornøjelse. Min CV er en mindre sag på 925
>kg totalvægt, så jeg har ingen
>problemer med hverken kørekort eller trækevne
>i 4./5. gear. Jeg har tidligere kørt
>benzinbil, så jeg skal lige vende mig
>til at omdrejninger og gearvalg er noget andet.
>
>Mit spørgsmål går på hvilket gear jeg
>primært skal anvende når jeg kører
>motorvej ?
>
>Ved 95 km/t snurrer den 2700 o/m i 4.
>gear og 2000 o/m i 5. gear. Af hensyn
>til brændstoføkonomi og støjniveau
>vil jeg helst anvende 5. gear, men
>sejtrækker den så ? Bilen har en sund
>lyd og på kørecomputeren kan jeg holde
>øje med hvornår den kører med fuld
>gas så jeg kan skifte til et lavere gear
>(da fartpiloten jo styrer gassen).
>Helt ned 1700 o/m har den ingen problemer
>med at trække.
>
>Er der nogen der har erfaring med
>ovenstående ?
>
Du kan roligt køre i 5 gear når du bare køre over ca 80 km/t for
så arbejder motoren i nærheden af sit maks moment, men selvfølge
ikke for langt ned omdr. når der er cv efter.
har kørt i Østrig med en 2.0 hdi motor og det gør den rigtig godt.
>--
Mvh HSM


BHF (04-07-2004)
Kommentar
Fra : BHF


Dato : 04-07-04 10:14

Så længe den lyder godt og trækker fint er alt vel OK, og 2000rpm i 5.
virker yderst fornuftigt.

Jeg kan tilføje at min 406 hdi yder max. moment ved 1750rpm, så du har
ret i at det er noget helt andet end benzin

Karl Johan Agesen (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Karl Johan Agesen


Dato : 17-07-04 08:14

Claus wrote:
> Hej Gruppe
>
> I dag var jeg ude at køre den første tur med min nye "Campingtrækker", en
> Octavia 1,9 TDi (90 hk). En ren fornøjelse. Min CV er en mindre sag på 925
> kg totalvægt, så jeg har ingen problemer med hverken kørekort eller trækevne
> i 4./5. gear. Jeg har tidligere kørt benzinbil, så jeg skal lige vende mig
> til at omdrejninger og gearvalg er noget andet.
>
> Mit spørgsmål går på hvilket gear jeg primært skal anvende når jeg kører
> motorvej ?
>
> Ved 95 km/t snurrer den 2700 o/m i 4. gear og 2000 o/m i 5. gear. Af hensyn
> til brændstoføkonomi og støjniveau vil jeg helst anvende 5. gear, men
> sejtrækker den så ? Bilen har en sund lyd og på kørecomputeren kan jeg holde
> øje med hvornår den kører med fuld gas så jeg kan skifte til et lavere gear
> (da fartpiloten jo styrer gassen). Helt ned 1700 o/m har den ingen problemer
> med at trække.
>
> Er der nogen der har erfaring med ovenstående ?
>
> Vh. Claus
>
> ------
> Fjern "slet" fra mailadresse ved svar.
>
>
>
>
Hej Claus!
Iflg. FDM når en Skoda Octavia sit maximale drejningsmoment på 21 Nm ved
1.900 omdrejninger, hvilket vil sige, at det er her der "trædes hårdest
i pedalerne". Min 100 HK Passat TDI har det fint fra 1.700 - 1.800
omdrejninger, når der trækkes campingvogn. Jeg kører næsten altid i 5 gear.

Hilsen

Karl Johan

Hans T (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans T


Dato : 29-07-04 21:43


> Mit spørgsmål går på hvilket gear jeg primært skal anvende når jeg kører
> motorvej ?
>
> Ved 95 km/t snurrer den 2700 o/m i 4. gear og 2000 o/m i 5. gear. Af
hensyn
> til brændstoføkonomi og støjniveau vil jeg helst anvende 5. gear, men
> sejtrækker den så ? Bilen har en sund lyd og på kørecomputeren kan jeg
holde
> øje med hvornår den kører med fuld gas så jeg kan skifte til et lavere
gear
>
> Er der nogen der har erfaring med ovenstående ?
>
> Vh. Claus
>
Hej Claus.
Da du jo skriver at du har kørecomputer og derved kan se det aktuelle
dieselforbrug, så vil jeg råde dig til at anvende dette tal for hvilket gear
du skal vælge. Du skal køre der hvor du anvender mindst diesel. Dette er det
bedste tal for hvor meget bilen præsterer. Det er meget muligt at bilen kan
klare det i femte men ofte er det mere økonomisk i fjerde, og omvendt.
Jeg kører selv i en Citroën med 110 hk HDI motor og jeg ærgrer mig over at
jeg ikke fik en med kørekomputer.
Jeg har fået min testet hos Bosch og specialisten nævnte netop Oktaviaen som
eksempel på at det ofte var mere hensigtsmæssigt, (økonomisk og bedre for
motoren) at køre i fjerde end i femte. Dog ved en hastighed på 85 km/t.

Venlig Hilsen
Hans



Fiaskoen (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Fiaskoen


Dato : 01-08-04 09:48

Hej

Det er da nemt at svare på køre selv C5 HDI ved 90 kmt
med fartpiloten slået til går min 12 kml i femte ved 110 kmt med fartpiloten
går den 10 kml skal måske lige nævnes at de 10 kml er kørt i sommeres tanket
i kirchheim der fra er der 580 km kjem fartpiloten på 110 kørt i et hug
siger computeren i bilen 103 kmt i snit 10 kml
Vogn er en wilk med egenvægt 1150 kg total 1500 kg
jeg tror man skal se så meget på om man køre det ene eller det andet, man
skal køre så man har det godt
"Hans T" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:gedOc.28388$Vf.1627726@news000.worldonline.dk...
>
> > Mit spørgsmål går på hvilket gear jeg primært skal anvende når jeg kører
> > motorvej ?
> >
> > Ved 95 km/t snurrer den 2700 o/m i 4. gear og 2000 o/m i 5. gear. Af
> hensyn
> > til brændstoføkonomi og støjniveau vil jeg helst anvende 5. gear, men
> > sejtrækker den så ? Bilen har en sund lyd og på kørecomputeren kan jeg
> holde
> > øje med hvornår den kører med fuld gas så jeg kan skifte til et lavere
> gear
> >
> > Er der nogen der har erfaring med ovenstående ?
> >
> > Vh. Claus
> >
> Hej Claus.
> Da du jo skriver at du har kørecomputer og derved kan se det aktuelle
> dieselforbrug, så vil jeg råde dig til at anvende dette tal for hvilket
gear
> du skal vælge. Du skal køre der hvor du anvender mindst diesel. Dette er
det
> bedste tal for hvor meget bilen præsterer. Det er meget muligt at bilen
kan
> klare det i femte men ofte er det mere økonomisk i fjerde, og omvendt.
> Jeg kører selv i en Citroën med 110 hk HDI motor og jeg ærgrer mig over at
> jeg ikke fik en med kørekomputer.
> Jeg har fået min testet hos Bosch og specialisten nævnte netop Oktaviaen
som
> eksempel på at det ofte var mere hensigtsmæssigt, (økonomisk og bedre for
> motoren) at køre i fjerde end i femte. Dog ved en hastighed på 85 km/t.
>
> Venlig Hilsen
> Hans
>
>



phk (02-08-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 02-08-04 07:49


"Hans T" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:gedOc.28388$Vf.1627726@news000.worldonline.dk...

> Jeg har fået min testet hos Bosch og specialisten nævnte netop Oktaviaen
som
> eksempel på at det ofte var mere hensigtsmæssigt, (økonomisk og bedre for
> motoren) at køre i fjerde end i femte. Dog ved en hastighed på 85 km/t.

Det er altid mest økonomisk at køre i så højt gear så muligt så langsomt som
muligt.


--
Per, Esbjerg



Hans T (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans T


Dato : 03-08-04 14:01


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:410deebd$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>
> Det er altid mest økonomisk at køre i så højt gear så muligt så langsomt
som
> muligt.
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>
>
Dav Per
Nu snakker vi køre med CV på slæb. Og med konstant fart.
Mest økonomisk er ikke altid kun at køre i så højt gear som "muligt". Nogle
biler er gearet så de faktisk med fordel kan skifte ned i gear og opnå en
bedre dieseløkonomi. . Du kan godt sejtrække så meget at du faktisk kører
med fuld gas i 5' for at holde farten hvor du i 4' sejtrækker mindre med
mindre gas og forbrug.
Som nævnt var Bosch-manden en der havde gjort sig denne erfaring med netop
en Oktavia 1,9 TDi 90 hk.
Mest økonomisk og bedst for motoren behøver jo heller ikke kun at dreje sig
om dieselregnskabet. Mange er i den tro at det bare drejer sig om at snige
sig afsted med mindst muligt antal omdrejninger med den sidegevinst at
motoren soder til og bl.a. luftmængde måleren går i udu med øget
dieselforbrug til følge.
Min erfaring er gjort med min HDi 110 hk og jeg har i frisk erindring 2 X
Toyota Carine diesel kørere der fortalte om netop samme fænomen med deres
motorer.

Tråden der blev startet gik på kørsel med 95 og 105 km/t. Samt at det gik
fint helt ned til 1700 o/min.
Venlig hilsen
Hans



Claus (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 03-08-04 18:36

Hej Gruppe

Da jeg startede tråden i sin tid, skylder jeg en tak for de mange svar og en
uddybning af hvordan det så gik.

Bilen (Octavia Tdi 90) kan sagtens trække under 2000 omd. og under 1600 omd.
begynder den at lyde noget anstrengt. Jeg føler helt klart at der er mest
liv i den mellem 2000 og 3500 omd. Normalt kører jeg mellem 90 og 100 (efter
speedometeret) i 5. gear, men vejen skal ikke stige ret meget før
kørecomputeren siger max. forbrug og farten stille og roligt falder. Skifter
jeg derefter til 4. gear er der til gengæld ingen problemer. Over
Lillebæltsbroen falder hastigheden således ikke under 95.

Vedr. forbruget lå det gennemsnitligt på 10,5 km/l for hele turen med 11,4
som bedste delresultat. Mit indtryk er at der ikke er synderligt forskel på
forbruget om jeg kører i 4. eller 5. gear, men det er svært at sige helt
præcist da jeg ikke gennemkørte strækningen 2 gange
Nu har jeg læst om Octaviaer som kører væsentligt længere med CV på slæb og
hvorfor kørte jeg så ikke længere ? Dels er min CV ikke den nyeste og mest
letløbende (1978), dels er bilen ikke kørt helt til endnu (kørt 2000 km da
vi kørte hjemmefra, nu 6000) og endelig tror jeg at man p.g.a. dieslens
store kraftoverskud, forledes til at holde en højere marchhastighed end man
vil gøre normalt.

Endelig den helt subjektive: Hvor er det altså fedt at cruise derudaf med
2200 omd., 95 km/t, fartpiloten slået til og næsten total stilhed i kabinen.
Det eneste man skal gøre er at korrigere retningen i ny og næ og så huske at
trække på smilebåndet når man overhaler staklen i benzinbilen som sidder og
flår i gearstangen for at fiske lidt moment frem....

Fortsat god sommer !

Vh. Claus



Pro (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Pro


Dato : 09-08-04 09:27

Hej Claus

På VW pumpedyse TDI motorer slår turboen først til ved 2000 omdrejninger som
du mærker tydeligt i din Octavia.

Bilen ligger bedst imellem 2000-3000 omdrejninger, men kan sagtens presses
op til 3500 men så går det væsentligt udover brændstoføkonomien.

Eksempler fra motorvejskørsel over 4000 km i tyskland med 1.9 TDI 100 HK:

110km/t = 5 liter pr. 100 km
130km/t = 6 liter pr. 100 km
150km/t = 8 liter pr 100 km
170km/t = 10 liter pr. 100 km

med normal bagage og uden CV.

Jeg ligger altid i 5 gear....hvis det skal gå økonomisk og roligt ved 2000
omdrejninger og har så rigeligt at give af til overhalinger, 2500 - 3000
hvis det skal gå fremad....og 3200-3500 svarende til 170-190 hvis det ikke
kan gå hurtigt nok....bilens tophastighed er omkring 210 hvilket er nok til
en familiebil .

Og til spørgsmålet hvornår den sejtrækker så vil jeg sige fra 2000
omdrejninger...afhængig af hvad du mener...og den ligger bedst i området
omkring 2000-3000, jeg har diverse udskrifter fra Autobild med test som kan
være interessante.

Mvh. Kim


"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
news:ceoi9q$7kc$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej Gruppe
>
> Da jeg startede tråden i sin tid, skylder jeg en tak for de mange svar og
en
> uddybning af hvordan det så gik.
>
> Bilen (Octavia Tdi 90) kan sagtens trække under 2000 omd. og under 1600
omd.
> begynder den at lyde noget anstrengt. Jeg føler helt klart at der er mest
> liv i den mellem 2000 og 3500 omd. Normalt kører jeg mellem 90 og 100
(efter
> speedometeret) i 5. gear, men vejen skal ikke stige ret meget før
> kørecomputeren siger max. forbrug og farten stille og roligt falder.
Skifter
> jeg derefter til 4. gear er der til gengæld ingen problemer. Over
> Lillebæltsbroen falder hastigheden således ikke under 95.
>
> Vedr. forbruget lå det gennemsnitligt på 10,5 km/l for hele turen med 11,4
> som bedste delresultat. Mit indtryk er at der ikke er synderligt forskel

> forbruget om jeg kører i 4. eller 5. gear, men det er svært at sige helt
> præcist da jeg ikke gennemkørte strækningen 2 gange
> Nu har jeg læst om Octaviaer som kører væsentligt længere med CV på slæb
og
> hvorfor kørte jeg så ikke længere ? Dels er min CV ikke den nyeste og mest
> letløbende (1978), dels er bilen ikke kørt helt til endnu (kørt 2000 km da
> vi kørte hjemmefra, nu 6000) og endelig tror jeg at man p.g.a. dieslens
> store kraftoverskud, forledes til at holde en højere marchhastighed end
man
> vil gøre normalt.
>
> Endelig den helt subjektive: Hvor er det altså fedt at cruise derudaf med
> 2200 omd., 95 km/t, fartpiloten slået til og næsten total stilhed i
kabinen.
> Det eneste man skal gøre er at korrigere retningen i ny og næ og så huske
at
> trække på smilebåndet når man overhaler staklen i benzinbilen som sidder
og
> flår i gearstangen for at fiske lidt moment frem....
>
> Fortsat god sommer !
>
> Vh. Claus
>
>



Claus (09-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 09-08-04 20:05


"Pro" <No_Spam_Mail@msn.com> skrev i en meddelelse
news:41173560$0$245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Claus
>
> På VW pumpedyse TDI motorer slår turboen først til ved 2000 omdrejninger
som
> du mærker tydeligt i din Octavia.

Hej Kim

På min Octavia er det den gamle TDI "før pumpedyse" med 90 hk. Men derudover
svarer mine erfaringer nogenlunde til dine.

Tak for svaret.

Vh. Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste