Filer i Delphi - KORT version, tak :)
Fra : Mathias

Dato : 02-07-04 00:00

Hej NG...

Jeg HAR googlet på emnet, men det er altid en lang historie om *alt muligt*
:(.
Dokumentation duer heller ikke, jeg skal bare have de linier man skal bruge
for at læse en fil ind i en string, og omvendt.
Nogle der kan hjælpe?

Jeg bruger Delphi 6 Personal.

Mvh. Mathias

Fra : Nico de Jong

Dato : 02-07-04 05:43

"Mathias" <mathias@xyz.com> skrev i en meddelelse
> jeg skal bare have de linier man skal bruge
> for at læse en fil ind i en string, og omvendt.

Er det kun 1 linie der skal indlæses ind, eller skal du læse mange linier,
en ad gangen, og lave noget ´mellem indlæsningerne ?
Nico

---

Fra : Mathias

Dato : 02-07-04 09:49

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> wrote in

> Er det kun 1 linie der skal indlæses ind, eller skal du læse mange
> linier, en ad gangen, og lave noget ´mellem indlæsningerne ?
> Nico

En fil > Jeg mente en hel fil :)
Ellers tak - Claus og Klaus har allerede svaret på mit spørgsmål :)

Fra : Claus Christiansen

Dato : 02-07-04 05:45

Mathias <mathias@xyz.com> wrote in

> [...]
> Dokumentation duer heller ikke, jeg skal bare have de linier man
> skal bruge for at læse en fil ind i en string, og omvendt.

Ja den korteste metode er vel den følgende, der sikkert kan gøres
hurtigere på anden måde, men denne virker og er nem (under den antagelse
at der er tale om en tekstfil, men efter som du gerne vil have indholdet
som en string, er dette vel en rimelig antagelse):

var
Buffer: TStringList;
begin
Buffer := TStringList.Create;
Buffer.LoadFromFile('C:\MinFil.txt');

Showmessage(Buffer.Text);

Buffer.SaveToFile('c:\MinAndenFil.txt');
Buffer.Free;
end;

/Claus

--
Claus Christiansen, <mailto:NOSPAM@unipeople.dk>, leave the adr. as it is
personal: <http://unipeople.dk/~cch>; pythia: <http://www.pythia.dk>

Fra : Mathias

Dato : 02-07-04 09:46

Claus Christiansen <NOSPAM@unipeople.dk> wrote in

> [...]
> Buffer.LoadFromFile('C:\MinFil.txt');
>
> Showmessage(Buffer.Text);
>
> Buffer.SaveToFile('c:\MinAndenFil.txt');

Mange tak for det :)
Det _virker_ ;)

> "Computers are useless. They can only give you answers" - Pablo Picasso

Nice quote :D

Fra : Mathias

Dato : 02-07-04 10:44

> [...]

> Buffer.LoadFromFile('C:\MinFil.txt');
>
> Showmessage(Buffer.Text);
>
> Buffer.SaveToFile('c:\MinAndenFil.txt');

PS.: Hvordan ændrer man teksten i "Buffer"?
F.eks.

Buffer.SetText('Hej hej hej');
Buffer.SaveToFile('c:\MinTredjeFil.txt');

Hvad hedder funktionerne til at læse og skrive til "Buffer"?

Fra : Mathias

Dato : 02-07-04 10:54

Mathias <mathias@xyz.com> wrote in news:Xns951A776F38B8Emathiasxyzcom@
212.54.64.134:

> Claus Christiansen <NOSPAM@unipeople.dk> wrote in

> Hvad hedder funktionerne til at læse og skrive til "Buffer"?

Ups...
Glem det :)

Fra : Klaus Petersen

Dato : 02-07-04 08:32

> [...]
bruge
> for at læse en fil ind i en string, og omvendt.

Claus er kommet med den bedste metode i de fleste tilfælde.

Alternativt kan man gøre følgende:

var
fil : textfile;
str : string;
begin;
assignfile ( fil, "min_tekstfil.txt"); reset ( fil );

readln ( fil, str );

ShowMessage ( str );

closefile ( fil);

Klaus.

Fra : Mathias

Dato : 02-07-04 09:49

"Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> wrote in news:Db8Fc.23$XZ.16
@news.get2net.dk:

> Alternativt kan man gøre følgende:
>
> var
> fil : textfile;
> str : string;
> begin;
> assignfile ( fil, "min_tekstfil.txt"); reset ( fil );
>
> readln ( fil, str );
>
> ShowMessage ( str );
>
> closefile ( fil);

Mange tak! Det virker fint... Husk dog apostroffer, ikke gåseøjne :)

Fra : Klaus Petersen

Dato : 02-07-04 12:21

> Mange tak! Det virker fint... Husk dog apostroffer, ikke gåseøjne :)

Nåh ja.. det er fordi jeg programmerer meget i C++ i øjeblikket :)

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-09-04 13:21

Prøv:

Procedure ReadFile;
var
l_FileList : tStringList;
Begin
l_FileList := tStringList.Create;
l_FileList.LoadFromFile('test.txt');
l_FileList.SafeToFile('KopiAfTest.txt');
l_FileList.Free;
End;