Hvad er tabbed browsing??
Fra : Casper Bang

Dato : 30-06-04 18:43

Hej,

Man læser mere og mere om at alle de nye fancy browsere har "tabbed
browsing" - men hvad er det?
Jeg bruger IE, og har derfor ingen anelse om hvad jeg går glip af :p

Tak :)^
~Casper

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 30-06-04 19:26

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net>
posting:

>Man læser mere og mere om at alle de nye fancy browsere har "tabbed
>browsing" - men hvad er det?

Se: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/tab.gif

Der er nu ikke specielt nyt. Det har været i Opera siden starten i
form af, at nye vinduer holdes inde i ét vindue. Selve fanerne kom
til i version 4.
(http://www.igd.fhg.de/archive/1995_www95/proceedings/posters/31/)

Opera kan dog også virke uden disse fane.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : John

Dato : 30-06-04 19:50

"Casper Bang" skrev i en meddelelse >

> Man læser mere og mere om at alle de nye fancy browsere har "tabbed
> browsing" - men hvad er det?

Mange åbne vinduer på samme tid og med en 'tab' for hver, som i et kartotek.
Du kan således have flere websites åbne samtidig, og lynhurtigt skifte
mellem dem.

Du kan med bare ét klik åbne/lukke samtlige foretrukne i en favorit-folder.
Yderligere ét klik åbner næste folder, og kan samtidig lukke den foregående.

Lyder det smart? Det er det også! Kig f. eks. på:
http://www.snapfiles.com/get/myiebrowser.html

Mvh John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-06-04 19:55

Casper Bang wrote:

> Man læser mere og mere om at alle de nye fancy browsere har "tabbed
> browsing" - men hvad er det?
> Jeg bruger IE, og har derfor ingen anelse om hvad jeg går glip af :p

Som du kan se på Christians billede, så kan du have flere hjemmesider
åbne i forskellige faneblade (fanebladene kan også placeres øverst i
browseren). Det allerstørste plus er, at du kan hente hjemmesider i
baggrunden, mens du læser en anden hjemmeside.

Hvis du for eksempel går ind på politiken.dk, så kan du på forsiden læse
et kort resume af forskellige artikler. Hver gang du ser en interessant
artikel, åbner du den i et nyt faneblad (i Firefox ved at klikke med
midterste museknap). Når du er færdig med forsiden og har åbnet
faneblade med de interessante artikler, skifter du blot faneblad, og
artiklen ligger klar til dig. Selv med et adsl-modem er det betydeligt
hurtigere end i Internet Explorer, og har du et gammeldags 56K-modem,
vil du opleve et internet på steorider.

Der er mange andre fordele i de alternative browsere, og du kan sagtens
bruge Internet Explorer samtidig, så gør dig selv en stor tjeneste og
prøv en af dem. Personligt vil jeg anbefale Firefox, eller Mozilla hvis
du også vil udskifte Outlook Express og samtidig have kalender, IRC og
html-editor. Både Firefox og Mozilla kan hentes på http://mozilla.org,
mens Opera kan hentes på http://opera.com.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 30-06-04 20:38

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> posting:

>browseren). Det allerstørste plus er, at du kan hente hjemmesider i
>baggrunden, mens du læser en anden hjemmeside.

Det er et plus, men det største, som jeg ser det, er, at man kan
åbne flere programvinduer og inden i disse kan man så åbne flere
sider (faner/tabs) inden for fx samme emneområde. Det skal forstås
på den måde, at man kan have en samling sider fx "surfemne X" ,
"surfemne Y" og "surfemne Z" som kan åbnes i hvert programvindue og
derved holdes opdelt fra hinanden.

Det ekstrasmarte (i Opera) er, at man kan gemme denne samling sider,
så man altid senere kan åbne sin "surfemne X", "surfemne Y" og
"surfemne Z" i hver sit programvindue og fortsætte som intet er
sket. Man gemmer nemlig også både historik og hvor præcist på siden,
man var scrollet ned (AFAIR).

>prøv en af dem. Personligt vil jeg anbefale Firefox, eller Mozilla hvis

Opera! Opera! Opera!

Fra : Casper Bang

Dato : 30-06-04 21:51

> [...]
> på den måde, at man kan have en samling sider fx "surfemne X" ,
> "surfemne Y" og "surfemne Z" som kan åbnes i hvert programvindue og

Ahh ok, det lyder jo meget smart... Plejer selv bare at holde shift nede når
jeg klikker på et link; så åbner det selv en nyt programvindue. Men kan da
godt se at det ville være smart at have dem samlet, så man kan beholde
overblikket.

> [...]
> "surfemne Z" i hver sit programvindue og fortsætte som intet er
> sket. Man gemmer nemlig også både historik og hvor præcist på siden,

Cool :)

> Opera! Opera! Opera!

Hehe: :) Det jeg godt kan lide ved IE er deres Iview; at webdesignerne kan
lave tekstbokse, så man skriver HTML, som hvis det var i word. Meget nemt
for brugerene og programmørerne.
Jeg er selv en af dem som mange af jer sikkert ville hade :) Jeg tester for
hvilken browser der kommer på min side, og fjerne alle de sjove features
hvis det ikke er IE... andre browsere kan ikke lide min dårlige
javascript-kode :/

Anyway, mange tak for forklaringen. Nu ved jeg hvad folk snakker om, når
tabbed browsing bliver diskuteret.
Jeg håber det kommer i IE sammen med longthorn.

~Casper

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-07-04 11:22

Casper Bang wrote:

> Hehe: :) Det jeg godt kan lide ved IE er deres Iview; at webdesignerne kan
> lave tekstbokse, så man skriver HTML, som hvis det var i word. Meget nemt
> for brugerene og programmørerne.

Det findes også til Mozilla(Firefox)
http://www.kevinroth.com/rte/demo.htm

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : PerX ...

Dato : 02-07-04 14:47

In article <40e327c6$0$1354$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net says...
> [...]
> jeg klikker på et link; så åbner det selv en nyt programvindue. Men kan da
> godt se at det ville være smart at have dem samlet, så man kan beholde

Man behøver sjældent at holde shift nede for 99% af alle websites åbner
deres forbanded link i et nyt vindue (i hvertefald dem jeg besøger) gud
hvor ville jeg ønske der var en browser som kunne ignorer det!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-04 15:15

PerX ... wrote:

> Man behøver sjældent at holde shift nede for 99% af alle websites åbner
> deres forbanded link i et nyt vindue (i hvertefald dem jeg besøger) gud
> hvor ville jeg ønske der var en browser som kunne ignorer det!

Det er der da. I Mozilla kan du vælge at få dem åbnet i et nyt faneblad,
og mon ikke Opera har noget lignende?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : PerX ...

Dato : 03-07-04 02:25

In article <40E56DDF.3D98@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...

> Det er der da. I Mozilla kan du vælge at få dem åbnet i et nyt faneblad,
> og mon ikke Opera har noget lignende?

Jeg ønsker at den skal åbne linken i det *samme* vindue - hvis jeg som
besøgende ønsker at åbne en link i et nyt vindue skal *jeg* nok bestemme
det, ikke webmasterne. De fleste browsere har en højre klik menu som
hedder noget i stil med "åbn link i nyt vindue" men ingen jeg har set
har noget som hedder "åben link i samme vindue"

Da jeg kiggede på mozilla i sin tid så det ikke ud til den kunne.

Fra : Anders Lund

Dato : 03-07-04 08:57

PerX ... wrote:
> [...]
> hedder noget i stil med "åbn link i nyt vindue" men ingen jeg har set
> har noget som hedder "åben link i samme vindue"

Det synes jeg også er ret irreterende! Når jeg støder på sådan en
hjemmeside, lukker jeg vinduet og trækker linket op i adresse baren, så
åbnes den i samme vindue.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 03-07-04 16:37

Anders Lund wrote:

> Det synes jeg også er ret irreterende! Når jeg støder på sådan en
> hjemmeside, lukker jeg vinduet og trækker linket op i adresse baren, så
> åbnes den i samme vindue.

Nu når jeg tænker mig om, har jeg ikke lige præsis det problem mere. Jeg
har fået vinduerne til at åbne i en ny tab via "Single window" extension
til Firefox. Find det via http://www.mozthemes.tk/

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-07-04 17:04

Anders Lund <anders@andersonline.dk> posting:

>Nu når jeg tænker mig om, har jeg ikke lige præsis det problem mere. Jeg
>har fået vinduerne til at åbne i en ny tab via "Single window" extension

Udover at Opera per standard kan sættes til at virke med tabs eller
"rigtige" programvinduer, så det samme opnås som netop beskrevet,
kan man højreklikke på et link og vælge "åbn" (testet 7.50). Dette
medfører, at linket åbnes i /aktuelle/ tab selv når det gerne vil
åbne i et ny tab/vndue.

Skal dog ikke kunne sige, om det er en bug eller en feature.

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 04-07-04 02:12

Den 03-07-2004 03:25, skrev PerX ...:

> [...]
> har noget som hedder "åben link i samme vindue"
>
> Da jeg kiggede på mozilla i sin tid så det ikke ud til den kunne.

Det mener jeg nu den kan. Tilføj:
user_pref("browser.block.target_new_window", true);
til user.js og du skulle være kørende.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Morten K. Hansen   http://hansen-winkel.dk/

Fra : PerX ...

Dato : 13-07-04 00:01

In article <cc7si0.c4.1@news.inquest.dk>, spam@hansen-winkel.dk says...

> Det mener jeg nu den kan. Tilføj:
> user_pref("browser.block.target_new_window", true);
> til user.js og du skulle være kørende.

Ah.. lidt smart - men jeg orker ikke rigtig mere programmer der ikke har
deres features i interfacet.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 13-07-04 08:03

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Ah.. lidt smart - men jeg orker ikke rigtig mere programmer der ikke har
> deres features i interfacet.

about:config

Der er det meste.

Christoffer

Fra : PerX ...

Dato : 14-07-04 12:21

In article <40f38927$0$23874$14726298@news.sunsite.dk>,
christofferolsen@ninja.dk says...

> about:config
>
> Der er det meste.

Meget sødt, men lidt bruger fjensk :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-07-04 15:35

PerX ... skrev:

> [...]
> har en højre klik menu som hedder noget i stil med "åbn link i
> nyt vindue" men ingen jeg har set har noget som hedder "åben

Lige netop den funktion er jeg heller ikke stødt på. Men til såvel
Mozilla som Firefox kan man få udvidelser der automatisk ændrer
links der åbner i nye vinduer (target-links) til links der åbner i
nye tabs. Det er en stor forbedring - jeg savner ikke muligheden
for at holde samme vindue når man bare bliver i samme "ramme".

NB: Udvidelserne er Multizilla for Mozilla og Single Window til
FireFox
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til