Vis 3 højeste id fra en database
Fra : jonas

Dato : 28-06-04 10:05

Igen igen som min overskrift lyder vil jeg gerne have vist
indholdet fra de 3 højeste id i min database.
Jeg har lavet et nyheds-system, med admin, men nu mangler jeg kun
dette for at gøre det helt færdigt..

Nogen der kan hjælpe?? :)

Mvh. Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-04 10:30

jonas skrev:

> Igen igen som min overskrift lyder vil jeg gerne have vist
> indholdet fra de 3 højeste id i min database.

Hvilken database? (Access, mysql, MSSQL, ...)

Der er forskel på hvordan det gøres i forskellige systemer.

Du kan se hvordan det gøres i forskellige systemer her:
<http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#select> (se under simple limit
eller top-n alt efer hvad du vil have)

Access er ikke med på listen, men syntaksen her er nogenlunde som i
mssql.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jonas

Dato : 28-06-04 11:22

> Hvilken database? (Access, mysql, MSSQL, ...)

Jeg bruger MySQL

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-04 16:54

jonas skrev:

> Jeg bruger MySQL

Så kan du se syntaksen på den side jeg henviste til før.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Torben Brandt

Dato : 28-06-04 11:17

jonas wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Igen igen som min overskrift lyder vil jeg gerne have vist
> indholdet fra de 3 højeste id i min database.
> Jeg har lavet et nyheds-system, med admin, men nu mangler jeg kun
> dette for at gøre det helt færdigt..

Prøv
SELECT TOP 3 felter FROM tabel ORDER BY id DESC
hvor
ORDER BY id DESC
sorterer rækkerne, så de med størst id står øverst og
TOP 3
tager de 3 første (virker kun i Access)

Torben

Fra : jonas

Dato : 28-06-04 11:25

> [...]
> hvor
> ORDER BY id DESC
> sorterer rækkerne, så de med størst id står øverst og

- Hmm, det virker ikke..

Fra : Nikolaj Rasmussen

Dato : 28-06-04 13:02

Prøv "first" istedet for "top"

Fra : Christian Epstein

Dato : 28-06-04 11:22

jonas wrote:

> [...]
> indholdet fra de 3 højeste id i min database.
> Jeg har lavet et nyheds-system, med admin, men nu mangler jeg kun

Hmm da du ikke skriver hvilke database du bruger, går jeg ud fra at du
bruger en Access database... :D

du kan fx gøre sådan her:

<%
' Database connection (_CHECK_ _PATH_)
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("db/news.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL select
strSQL = "Select * From news Order By Id Desc"
' Do select (rs(var) includes result)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Do Recordset (rs) with loop

Dim tn
tn = 1

Do Until tn = 4 OR rsn.EOF

'Write data from database

_HUSK SÅ AT SKRIVE DINE TING HER_

tn = tn + 1

' Move to next Id
rs.MoveNext

' Continue
Loop

' Close connection
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Fra : jonas

Dato : 28-06-04 11:26

Jeg bruger MySQL...

Ellers tak for hjælpen!

Fra : jonas

Dato : 28-06-04 13:05

Jeg bruger MySQL..

Undskyld at det ikke har fremstået fra starten af..