Gør Opera til standardbrowser i Debia
Fra : Steffen Andersen

Dato : 27-06-04 12:43

Hej hjemme i stuerne.

Jeg har installeret Opera 7.23 fra opera.com med dpkg.
Men hvordan gør jeg Opera som standardbrowser så?

Når man klikker på links i forskellige programmer (Amsn, xchat osv...)
så åbnes Firefox.
Nu har jeg så slettet Firefox i håb om at den så valgte Opera. Men nej,
nu åbner den dem med lynx istedetfor :)

Nogen der kan hjælpe mig? At skifte Opera til en anden version er udelukket.

På forhånd mange gange tak og forsat god søndag, da vi forhåbenlig går
videre i aften :)

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-06-04 13:17

Steffen Andersen <no@mail.adress> writes:

> Når man klikker på links i forskellige programmer (Amsn, xchat osv...)
> så åbnes Firefox.

De forskellige programmer bør bruge enten x-www-browser eller
www-browser der styres af Debians alternative-system. Dette kan sættes
op med hhv:

# update-alternatives --config x-www-browser
# update-alternatives --config www-browser

Så har du mulighed for at vælge mellem de browsere der er installeret
på systemet. Det kræver dog at opera-pakken fortæller
alternative-systemet at den tilbyder at fungerer som (x-)www-browser.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Steffen Andersen

Dato : 27-06-04 13:32

Peter Makholm wrote:
> [...]

> på systemet. Det kræver dog at opera-pakken fortæller
> alternative-systemet at den tilbyder at fungerer som (x-)www-browser.

Hej Peter.

Ved www-browser kan jeg kun vælge mellem w3m og lynx.
Kan jeg få opera-pakken ind i alternative systemet?

x-www-browser siger no alternatives.

Mange tak

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-06-04 13:43

Steffen Andersen <no@mail.adress> writes:

> Ved www-browser kan jeg kun vælge mellem w3m og lynx.
> Kan jeg få opera-pakken ind i alternative systemet?

For det første ville jeg sende en bug-report til opera-folkene og bede
dem understøtte Debians update-alternatives. Derefter kan du lave
opera tilgængelig med noget ala følgende komando:

# update-alternatives --install /usr/bin/x-www-browser x-www-browser /usr/bin/opera 70 --slave /usr/share/man/man1/x-www.browser.1.gz x-www-browser.1.gz /usr/share/man/man1/opera.1.gz

(en linje)

Passende tilrettet alt efter hvad opera-pakken nu kalder sit program
og manualfil.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Steffen A

Dato : 27-06-04 14:44

Peter Makholm wrote:

> [...]
>
> (en linje)
>
> Passende tilrettet alt efter hvad opera-pakken nu kalder sit program

Hej Peter tak for dit svar.
Det funker bare - tak for det.

Fra : Steffen A

Dato : 27-06-04 15:01

Peter Makholm wrote:

> [...]
>
> (en linje)
>
> Passende tilrettet alt efter hvad opera-pakken nu kalder sit program

Jeg var lidt for hurtigt.

Der er stadig kun w3m og lynx at vælge imellem ved www-browser.
Ved x-www-browser siger den:

There is only 1 program which provides x-www-browser
(/usr/bin/opera). Nothing to configure.

Det virker fint ved xchat.
Ved Thunderbird og Amsn giver det lidt problemer.

Begge bruger /usr/bin/sensible-browser
Opera starter op men den viser den valgte side som localhost file.
Altså den gemmer html'en og viser den - uden billeder og grafik.
Sådan ser adressefeltet ud hvis jeg trykker på dette link til google:
http://google.com

Så ser adressefeltet såles ud file://localhost/tmp/rglfasuo-1.htm og
google.com vises men uden grafik og css.

Jeg er ret ny til linux så jeg har ingen ide om hvad jeg kan prøve.

Mvh
Steffen