Problemer med Thunderbird
Fra : Peter Jacobsen

Dato : 27-06-04 09:55

Jeg har udpakket Thunderbird til /home/user/programmer/thunderbird på min
Mandrake 10. Når jeg vil åbne programmet, kommer følgende fejl:

[root@localhost thunderbird]# ./thunderbird-bin ./thunderbird-bin: error
while loading shared libraries: libmozjs.so: cannot open shared object
file: No such file or directory [root@localhost thunderbird]#

Hvad sker der? (Jeg er Linux-begynder)...

MVH Peter Jacobsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-06-04 10:11

On 2004-06-27, Peter Jacobsen <pjacobsen@spammelamwebspeed.dk> wrote:
> [...]
> file: No such file or directory [root@localhost thunderbird]#
>
> Hvad sker der? (Jeg er Linux-begynder)...

Der mangler en software komponent (et library) for at mozilla kan starte.
Det er libmozjs.so der mangler, hvilket, udfra navnet, tyder på library
mozilla java script. Mozilla/thunderbird er en kylling og starter ikke uden
support for javascript.

Hvordan har du fået thunderbird installeret?

Hos mig (debian) ligger thunderbird filerne i /usr/lib/mozilla-thunderbird.

Thomas

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 27-06-04 11:41

> Hvordan har du fået thunderbird installeret?
>
> Hos mig (debian) ligger thunderbird filerne i /usr/lib/mozilla-thunderbird.

Hej Thomas

Jeg har hentet Thunderbird fra mozilla.org og pakket den ud til
førnævnte mappe.
Hvor er det i øvrigt smartest at lægge den slags ting?

Mvh Peter Jacobsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-06-04 10:14

Peter Jacobsen wrote:
> [...]
> file: No such file or directory [root@localhost thunderbird]#
>
> Hvad sker der? (Jeg er Linux-begynder)...

Jeg bruger ikke mandrake, så jeg har ikke selv oplevet problemet, men
jeg vil forslå dig at installere thunderbird fra en rpm-fil i stedet
(hvis du er begynder). Du kan finde thunderbird til mandrake 10.0 på:

http://norlug.org/~chipster/rpm_index/cat2

Du kan tilføje Norlug til din URPMI vha. kommandoen (kørt som root):

urpmi.addmedia NORLUG-10.0 \
http://www.ibiblio.org/pub/mirrors/norlug/mandrake-10.0/RPMS/ \
with hdlist.cz

Så kan du installere thunderbird vha. URPMI, hvor alle afhængighederne
automatisk bliver løst.

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 27-06-04 11:45

> [...]
> with hdlist.cz
>
> Så kan du installere thunderbird vha. URPMI, hvor alle afhængighederne

Tak for tippet. Jeg har indtil nu brugt klug (tror jeg nok det hedder),
men den har ikke de nyeste pakker...

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 27-06-04 11:49

> Så kan du installere thunderbird vha. URPMI, hvor alle afhængighederne
> automatisk bliver løst.

Nu har jeg hentet og installeret Thunderbird. Men nu er hele min mappe
fra "start-menuen" med internetapplikationer forsvundet... Hvordan
tilføjer man den igen?

MVH Peter Jacobsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-06-04 12:15

On Sun, 27 Jun 2004 12:48:41 +0200, Peter Jacobsen wrote:

> Nu har jeg hentet og installeret Thunderbird. Men nu er hele min mappe
> fra "start-menuen" med internetapplikationer forsvundet... Hvordan
> tilføjer man den igen?

Prøv at køre menudrake. Der kan du så vælge et eller andet i stil med
"user menu".

--
Michael Knudsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-06-04 17:23

Peter Jacobsen wrote:

> Nu har jeg hentet og installeret Thunderbird. Men nu er hele min mappe
> fra "start-menuen" med internetapplikationer forsvundet... Hvordan
> tilføjer man den igen?
>
> MVH Peter Jacobsen

Som jeg sagde i det tidligere svar, bruger jeg ikke selv Mandrake i
øjeblikket, men da jeg for en 3-4 måneder siden sidst havde Mandrake
installeret, var der også en gang imellem problemer med, at menuens
elementer forsvandt under KDE. Dengang kunne problemet løses ved at køre
kommandoen 'update-menus -v' under dit eget brugernavn (ikke som root).

Fra : Kent Friis

Dato : 27-06-04 10:16

Den Sun, 27 Jun 2004 10:55:26 +0200 skrev Peter Jacobsen:
> [...]
> file: No such file or directory [root@localhost thunderbird]#
>
> Hvad sker der? (Jeg er Linux-begynder)...

Du skal starte ./thunderbird, ikke ./thunderbird-bin

Mvh
Kent