"Kasper Pedersen" <info@"FJERN"specdep.dk> skrev i en meddelelse
news:2k3jbfF171148U1@uni-berlin.de...
Hej Kasper !
> Jeg kan på forhånd allerede sige at de anvender Winfinans som deres
> regnskabs program. Nu kender jeg det ikke så godt, men kan forstå at der
kun
> er økonomistyring i dette, og ikke lagerstyring...??
Som udgangspunkt, så mener jeg at alle væsentlige økonomidata (herunder
lager) bør registres/vedligeholdes i et system. Opbygning/udvikling og
vedligeholdelse af flere subsystemer, vil ofte over tid være langt dyre end
et fælles system. Med tiden vil kunden opnå en del viden omkring et sådan
fælles system. Det vil sige at man ikke er uafhændelig af specielle systemer
eller regneark, konstrueret i de forskellige afdelinger. En måde at komme i
gang på er at stille kunden følgende spørgsmål..:
1: Hvilke konkrete forretnings *funktioner/procedure* ønskes det nye system
at kunne håndtere. (Du har allerede nævnt lagerstyring. Stregkoder er ikke
en funktion men et *middel* . Få 100% afklaret hvilke opgaver kunden
forventer indføring af stregkoder løser. Gå så efter at løse disse opgaver,
med eller uden stregkoder. )
2: Hvad forventer kunden af EDB systemerne om 3-5 år. Svaret på dette
spørgsmål kan hjælpe med valg af system/teknologi. Tror kunden at der pga.
vækst om 3 år er brug for 30 brugere, så er der ikke den store ide i af
investere i et system der max kan håndtere 25 brugere.
>
> I og med at der er forskellige lagre, skal der være en central server et
af
> stederne med en db, og evt. 1 gang om dagen skal hvert lagre koble sig op
og
> synckronisere med den centrale db. Er der overhovedet nogen af
programmerne
> som er istand til dette?
Rent teknisk vil jeg foreslå en online løsning, et VPN netværk, samt Citrix
eller Terminal Services, forudsat selvfølgelig at det valgte system kan køre
på dette.
> Jeg må hellere lige ridse op at der er tre lagre og to forretninger, hvor
de
> forretninger ligger oven på de to af lagerene og det sidste lager ligger
for
> sig selv. Lige PT ved jeg ikke helt om selve økonomistyringen skal køre
> parallet eller om de skal have hver sit regnskab. Tror selv mest på det
> sidste. Men det skal ihvertfald være sån' at hvis en sælger skal se efter
en
> vare til en kunde, skal han kunne se på alle lagerene.
> Jeg ville ikke kunne overskue hvilke programmer som ville kunne dette.
Men i
> næste uge har jeg et møde med dem, omkring hvad deres krav er.
Som du selv skriver så er det et valg, de systemer jeg kender kan alle enten
oprette separate regnskab, eller via afdelings/projektkoder splitte
finansposter op på de enkelte afdelinger. Jeg hælder mest til et fælles
regnskab, men jeg kender ikke kundens forretning.
> Programmet skal selvfølgelig kunne skrive labels med stregkoder ud, er det
> normalvis std. for sådan nogle programmer? Eller har man selvstændige
> programmer til dette?
Jeg ville først finde ud af hvordan og til hvad stregkoderne skal bruges.
Varemodtagelse/Levering/Optælling ? Hvorledes forestiller kunden sig de
praktiske arbejdsgange. Som regel sker udskrift af labels fra ERP
programmet, måske ønskes varebetegnelsen fra programmet med ud på labelen.
Har du overvejet at benytte det EAN nummer der måske allerede sidder på
varen? Kan leverandørerne evt. som en service sætte kundespecificerede
labels på varene. (Dette sker slet ikke så sjældent. )
> Det er klart at når sådan et system er implementeret, så skifter
> arbejdsgangen dratisk for det personel som styrer lageret og ligeledes for
Min erfaring er faktisk at der er her tingende går galt. Ofte undervurderes
den interne tid der skal bruges til at komme i gang. Undervisning/udformning
af nye procedure/Oprettelse af stamdata (eg. Varenumre) mv.. Nogle
medarbejdere kan være bange for status eller job, og derfor have den skjulte
dagsorden at 'bevise' at systemet ikke virker.
Til diskussionen omkring om C5 er 'dyr' så kan jeg sige.
-Hvis valget står mellem C5 og SAP, så er C5 'billig',
-Hvis valget står mellem C5 og Axapta, så er C5 'billig',
-Hvis valget står mellem C5 og works regneark, så er C5 'dyr'
Hvis et 'billig' system implementeres i 2004 men skal erstattes med et 'dyrt
' system i 2006 fordi der mangler funktionalitet så har bekendtskabet med
det 'billige' system været en 'dyr' forøgelse. Indkøb af selve ERP systemet
er IMHO kun en del af den samlede investering.
Jan Mølgaard
www.hexdata.dk